عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد گفت: پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاورد‌های روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند.

یزدفرداروح‌الله عزیزی تفتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد گفت: گردگیری و تمیز کردن پنل‌های خورشیدی امری ضروری برای بازدهی بالا و افزایش عمر آنهاست. پژوهشگران و فناوران دانشگاه یزد با بهره‌گیری از دستاورد‌های روز دنیا موفق به ساخت ربات‌گردگیر پنل‌های خورشیدی شدند که عملیات مدنظر نظر را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

عزیزی تفتی افزود: از آن‌جا که آلودگی پنل‌های خورشیدی تأثیر زیادی در کاهش بازدهی و طول عمر آن‌ها دارد، تمیزکاری پنل‌ها با شستشو توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این امر با چالش‌هایی مانند فراموشی شست و شو یا نیاز به شست و شو بعد از هر طوفان و گرد و خاک همراه است؛ بنابراین، یک ربات گردگیر کم‌هزینه جهت پنل‌های خورشیدی پشت‌ بامی طراحی و ساخته شد تا عملیات تمیزکاری را به صورت خودکار انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد دستیابی به فناوری ساخت یک ربات بومی، سادگی استفاده از ربات، هزینه‌ پایین آن، تمیزکاری خودکار پنل‌ها در بازه‌های زمانی قابل برنامه‌ریزی و کاهش مصرف آب برای تمیزکاری پنل‌ها را از جمله دستاورد‌های این پروژه عنوان کرد و افزود: این پروژه برای سه نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده و فرآیند ثبت اختراع این طرح در حال انجام است.

وی در پایان گفت: افزایش سطح هوشمندی ربات برای فعال‌شدن بعد از هر طوفان یا گرد و خاک به روشی اقتصادی و بهینه‌سازی ساختار مکانیکی به‌منظور کاهش بیش‌تر وزن و افزایش سهولت حرکت و کیفیت تمیزکاری از برنامه‌های آتی جهت توسعه طرح است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا