رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

دهم شهریورماه در سرمقاله شماره 698 با عنوان «عدم آشنایی رئیسی با آموزش و پرورش و بیان اغراق‌آمیز جعفر راستی» درباره معرفی حسین باغگلی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش که با 76 رأی موافق و 193 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع نمایندگان مجلس نتوانست رأی اعتماد کسب کند به تفصیل مطالبی جهت اطلاع خوانندگان آیینه یزد درج گردید.

روز سه‌شنبه 25 آبان‌ماه در جلسه بررسی دومین وزیر پیشنهادی پس از ایراد سخنان موافق و مخالف و بعد از دفاع رئیس‌جمهور مجدداً نمایندگان با 115 رأی موافق و 140 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع در نتیجه مسعود فیاضی موفق به اخذ رأی اعتماد مجلس نگردید. درحالی فیاضی نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورد که سیدابراهیم رئیسی اعلام نمود: «…من می‌خواهم عرض کنم نسبت به کسانی که مطرح بودند در آموزش و پرورش ایشان شناختش نسبت به آموزش و پرورش از هیچ کدام از این عزیزان کمتر نبوده است…».

پرسشی مطرح است که چگونه در فاصله کمتر از دو روز رئیس‌جمهور یوسف نوری را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی معرفی و در فرصت اندک رزومه نوری منتشر شد و ازجمله در سوابق منتشره، خود را به عنوان نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، مدیرتامین مالی گروه پتروشیمی‌های خط اتیلن مرکز، عضو هیات‌مدیره پتروشیمی جهرم، مشاور اقتصادی هلدینگ کشاورزی کوثر بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی، عضو مؤسس هیات رزمندگان استان ایلام، عضو هیات ‌نظارت شورای نگهبان در انتخابات‌های مختلف استان ایلام، مشاور اقتصادی و بودجه پارک علم و فناوری پردیس ریاست جمهوری، حسابرس داخلی و مشاور اجرایی گروه هتل‌های کوثر و رئیس کمیته گردشگری کودک اتاق بازرگانی ایران… معرفی نمود و برای اینکه اصطلاحاً مطلبی از قلم نیفتاده باشد در ردیف سوابق خود مسئولیت تیم کوهنوردی و حضور در راهپیمایی اربعین و کسب رتبه دوم مسابقات آمادگی جسمانی مقیمین در کشور قطر و… را آورده که مشخص نیست این سمت‌ها چه امتیازی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش می‌باشد.

در ضمن به دوره مدیرکلی برنامه و بودجه آموزش و پرورش، معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش و پرورش و ریاست سازمان آموزش و پرورش ایلام نیز اشاره نموده است. گرچه یوسف نوری در 8سال اخیر از آموزش و پرورش دور بوده اما سوابق وی نشان‌دهنده این است که از دو وزیر پیشنهادی پیشین آشنایی بیشتری با مسائل آموزش و پرورش دارد. در آغاز در سمت مربی پرورشی کار خود را آغاز نموده مدتی در دوران دفاع مقدس در جبهه بوده و مسئولیت‌هایی در آموزش و پرورش داشته و به نظر می‌رسد با دفاع رئیس‌جمهور یا یکی از دولتمردان و یا لابی‌گری‌هایی که احیاناً به عمل خواهد آمد در روزهای آینده رأی نمایندگان را برای نشستن بر کرسی وزارت به دست آورد که در این ‌صورت امید است با همراهان و همکارانی که برای خود برمی‌گزیند بتوانند بر مشکلات موجود فائق آیند و وضعیت فعلی آموزش و پرورش و رکودی که بر این وزارتخانه حاکم است بویژه به علت آموزش‌های غیرحضوری و دوران تحویل و تحول دولت دوازدهم و سیزدهم و مشکلاتی که مدارس معمولاً در آغاز سال تحصیلی با آن روبرو هستند و لازم است با مساعدت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی وضعیت آموزش و پرورش سامان‌دهی گردد.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش پس از کسب آرای نمایندگان لازم است به نکات زیر عنایت و توجه داشته باشند گرچه پرسشی مطرح است که چگونه یوسف نوری در 26 آبان‌ماه به مجلس معرفی می‌شود و همان روز برنامه خود را ارائه می‌دهد. بدیهی است مدیریت گردشگری نمی‌تواند به مسائل آموزش و پرورش آن‌گونه که باید و شاید احاطه داشته باشد. ضمن این‌که مناسب است به این پرسش پاسخ دهد آیا میلیاردها تومان اختلاسی که در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داده در زمان عضویت یوسف نوری در هیات‌مدیره بوده یا خیر؟ به هرحال برای روشن شدن اذهان عمومی می‌طلبد در این زمینه اطلاع‌رسانی دقیقی صورت گیرد و آیا در آن دوران در مجموعه اقتصادی آپ انتصابات بدون در نظر گرفتن توانایی‌های لازم برای این سمت‌ها نبوده است؟

وزیر آموزش و پرورش جدید دولت سیزدهم برای ترمیم بعضی از اقدامات شتاب‌زده که در زمان وزارت حاجی بابایی اتفاق افتاده و به مواردی از آن ذیلاً اشاره می‌گردد چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

تعطیلی پنجشنبه‌ها به کیفیت آموزش و پرورش دانش‌آموزان ضرر زیادی رسانده است. توسعه بدون برنامه‌ی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی بدون توجه به ظرفیت واقعی و درصد دانش‌آموزانی که استعداد این مدارس را دارند که نتیجه آن ضرر کیفی و کمی به مدارس غیردولتی و رکود عجیبی در مدارس استعداد درخشان و نمونه‌دولتی بوده است.

عدم توجه به عامل اصلی توسعه کیفی آموزش که معلم است به طوری که در آن دوران دانشگاه فرهنگیان جایگاه خودش را از دست داد و نیروهایی در آموزش و پرورش استخدام شدند که بعضی از آنها شرایط مدرک مصوب برنامه توسعه کشور را نداشتند (استخدام کمتر از کارشناسی ممنوع بوده) و به دلیل نیاز شدید نیرو در آپ متاسفانه بعضی از خدمتگزاران مدارس و یا نیروهای اداری هم به کلاس درس رفتند که ضربه شدیدی به کیفیت آموزش و پرورش بود.

تصمیمات عجولانه در آپ که به شدت بنابر نظر خبرگان و متخصصان آموزش و پرورش، باید از آن پرهیز نماید مثل تصمیم به اجرای سند تحول بنیادین بدون توجه به اینکه این سند بنیادین است یعنی باید از بنیاد، تحول ایجاد کرد یعنی از دوره پیش‌دبستانی اجرایی شود اما حاجی بابایی 9ماه بعد از تصویب و ابلاغ سند، اجرای آن را از ششم ابتدایی شروع کرد که تاکنون تبعات آن در آپ نمایان می‌باشد و در این مدت حدود یازده سال آموزش و پرورش نتوانسته است تبعات آن را جبران کند خصوصاً از لحاظ نیروی انسانی و فضای آموزشی در دوره ابتدایی و کیفیت کتب درسی و برنامه‌های درسی در دوره متوسطه اول و دوم که همه ناشی از تصمیم عجولانه در اجرای سند بوده است و از این راه ضرر مادی و معنوی فراوان به آموزش و پرورش زده شد و هزینه‌های زیادی را بی‌اثر و بیهوده کرده است. عدم توجه به نیازهای تغییر و تحول در آپ و عدم اعتنا به کمبودهای ناشی از تغییرات و صرفاً توجه به ظاهرنمایی و نمایشی بودن امور در تحول که علمای تعلیم و تربیت آن را مردود دانسته و آن را عامل رکود کیفیت در آپ می‌دانند.

ضمناً خواسته اساسی بازنشستگان فرهنگی که عمرشان را در مجموعه آموزش و پرورش صرف تعلیم و تربیت نوباوگان نموده‌اند از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و دولت سیزدهم به شرح زیر می‌باشد.

پیگیری تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری که براساس آن دولت موظف باشد حق بیمه پایه و تکمیل درمان بازنشستگان این وزارتخانه را تقبل نماید به گونه‌ای که از این مبلغ حداقل 50٪ توسط دولت و 30٪ صندوق بازنشستگی کشوری و 20٪ توسط بازنشسته پرداخت شود و تعهدات این بیمه مطابق بیمه تکمیلی شاغلین وزارت باشد. پیگیری رتبه‌بندی فرهنگیان شاغل و تسرّی آن به بازنشستگان در متن لایحه رتبه‌بندی و تصویب لایحه دائمی نمودن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین در مجلس شورای اسلامی. پرداخت به موقع هدیه ازدواج فرزندان بازنشستگان و غرامت فوت ایشان همانند شاغلان که متاسفانه از سال94 تاکنون توسط وزرای سابق به فراموشی سپرده شده است و عنایت و توجه به سامان دادن بیمه تکمیلی بازنشستگان که پیگیری‌های مداوم آن‌گونه که باید و شاید نتیجه‌بخش نبوده است و بازنشستگان نیز توان پرداخت هزینه‌ بیماری‌هایی که در سنین بازنشستگی به آن دچار می‌شوند ندارند.

در اواخر سال 1399 آمارها نشانگر این است که حدود چهارهزار مدرسه کانکسی داریم، بسیاری از مدارس کشور به بازسازی و مقاوم‌سازی نیاز دارد، تعداد زیادی از این نوع آموزشگاه‌ها نه تنها در حاشیه شهرها بلکه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌‌ها و در مرکز کشور مخروبه‌ای بیش نیست. چه بسا دانش‌آموزان و معلمانی که به علت ایمن نبودن کلاس و مدرسه به دام آتش افتادند و سوختند. به هرحال مدارس و خوابگاه‌های ناایمن پدیده تازه‌ای نیست. مشکلات معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریسی و عدم پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان و مسائل و مشکلاتی از این دست در آموزش و پرورش وجود داشته و به نظر می‌رسد گروهی متخصص و آگاه و مورد قبول جامعه معلمان به دور از شعار و سطحی‌نگری و یک قطبی بودن می‌توانند اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالگرا با تلاش و کوشش و با داشتن بودجه وضعیت فعلی آموزش را بهبود بخشند وگرنه حذف کلمه شعر یا موسیقی یا فلان شعر از مجلات رشد و یا حذف کاریکاتور پسر یا دختری که در کنار هم به عنوان نامحرم تلقی می‌نمایند و یا وابسته کردن آموزشگاه‌ها به حوزه‌های علمیه و نظایر آن مشکلی را حل نخواهد کرد.

نویسنده این سطور در پایان وظیفه می‌داند از شهید بزرگوار محمدعلی رجایی یاد کند که در جلسه‌ای با مدیران کل و معاونان که به منظور تدوین کتب درسی تشکیل شده بود گفت: بروید با افراد زبده و توانا صحبت کنید از آنها بخواهید در تنظیم مطالب کتاب‌ها به شما کمک کنند و از چند نفر نویسنده و ادیب ازجمله مرحوم دکتر عبدالحسین زرین‌کوب که دیدیم و شنیدیم بعداً در برنامه‌های صدا و سیما چه به روز او آوردند کمک بگیرید بنابراین مولفان و گردآورندگان مطالب و گردانندگان وزارت آموزش و پرورش بدانند با حذف اشعار افرادی چون ملک‌الشعرای بهار، پروین، ایرج میرزا، مولانا، سعدی، حافظ و جایگزین کردن مطالبی که مورد تأیید و قبول عموم متخصصان تعلیم و تربیت نمی‌باشد یا تغییر بعضی از متون کتب درسی و… دردی از آلام جامعه ازجمله آموزش و پرورش درمان نخواهد گردید. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/B0i2Z

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا