«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز یکشنبه، (۲۲ اسفند) در نشستی در کابل گفت: آثار تاریخی افغانستان نمایانگر هویت و فرهنگ ما است و طالبان در راستای حفظ آثار تاریخی، نمایش دادن این آثار به جهانیان و بازسازی محلات تخریب شده تاریخی تلاش خواهند کرد.

فارس نوشت ، سخنگوی طالبان، همچنین در این نشست از موسسات بین‌المللی خواسته است که در راستای حفاظت از میراث‌های فرهنگی، با این گروه همکاری کنند.

مجاهد بار‌ها بر اینکه آثار تاریخی افغانستان، نمایانگر فرهنگ عالی و سطح دانش گذشتگان ما است، و چگونگی زندگی اجتماعی آنان را به ما نشان می‌دهد و همه افغان‌ها مسوول هستند تا در حفظ و نگهداری آنان توجه جدی نمایند.

این اظهارات در حالی از سوی مجاهد مطرح شده که گفته می‌شود، در سال ۲۰۰۱ میلادی افراد منتسب به طالبان با ارزشترین میراث فرهنگی افغانستان (مجسمه بودایی بامیان) را با شلیک مستقیم راکت به‌صورت کامل منهدم کرد و فعالان فرهنگی در افغانستان تاکنون از آن به نام بزرگترین قتل عام فرهنگی قرن یاد می‌کند.

بعضی رسانه‌ها گزارش داده اند که هنوز هم حفاری‌های غیرمجاز و غیرقانونی در شهر بامیان و سایر نقاط افغانستان جریان دارد و طالبان نیز اعلام کرده که در تلاش برای جلوگیری این حفاری‌ها می‌باشد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا