محسن اختياري

از قديم گفته اند آدم گرسنه دين و ايمان نمي شناسد !

بدون شك همگي ما در سالها و دهه هاي اخير تغييرات بسيار گسترده اي كه در سطح جامعه و حداقل در ظواهر امور رخ داده بوضوح رصد مي كنيم .

مسئله پوشش جامعه و بويژه زنان از آن مباحث چالش برانگيزي است كه همواره مورد توجه و نقد همگان بوده است .

از پوشش هاي صددرصدي اوايل انقلاب كه چيزي جز چادر را نمي پسنديد گرفته تا پوشش هاي كاملا غربي و اروپايي اين روزها .يادمان نخواهد رفت سالهاي ابتدايي پس از انقلاب كه حجاب يكي از اركان اساسي جامعه و انقلاب اسلامي مطرح مي شد و تنها گزينه مقبول در اين ميان چادر بود ، به تدريج مانتو جاي خودش را باز كرد اما چيزي كه بود با مانتوهاي امروزي زمين تا آسمان توفير داشت چرا كه بسيار گشاد بود و بايد بر روي زمين كشيده مي شد .

 در اين واويلا هر روز چند ميليمتر از ارتفاع مانتو كاسته مي شد و عده اي فريادشان به آسمان هفتم مي رسيد كه به داد اسلام برسيد ، اسلام در خطر افتاد ؟! ديري نپاييد كه مانتوها تا پشت زانو بالا آمد و كم كم مقنعه و روسرس جايش را با شالهاي كوتاه و كم عرض داد و سرانجام مانتوهاي جلو باز و حالا هم كه ديگر بلوز و شلوار كاملا اروپايي  روسري هم كه چندان اهميتي ندارد باشد يا نباشد ديگر چندان حساسيتي نيست . اما چرا چنين شد و سرانجام چه خواهد شد ؟

اگر چه براي ما كه اين روزها را حتي در نوشته هاي يك دهه قبل هم پيش بيني كرده بوديم كاملا روشن است كه سرانجام چه خواهد شد ولي فعلا جرات بيان آشكارش را نداريم ! هر چند اين نويد را به بانوان عزيزمي دهيم كه اگر چه در تمام اين سالها به اجبار عده اي حقشان را در خصوص رفتن به ورزشگاهها از دست رفته ديده اند و حتي در راه رسيدن به چنين حقوق مسلمي جان داده اند! اما به زودي زود ديگر كاملا عادي و باخيال راحت خواهند توانست از رقابتهاي هيجان انگيز ورزشي و علي الخصوص فوتبال لذت ببرند  ! اما چه شد كه چنين شد و البته كه چنان هم خواهد شد ! مسلما انبوه رسانه هاي در دسترس از ماهواره و موبايل گرفته تا اينترنت كه فقط با شعارهاي خشك حريفشان نخواهيم شد نقش اساسي دارند اما عامل مهم ديگر انبوه مطالبات و دغدغه هاي اجتماعي و فرهنگي در سالهاي اخير و در راس همه امور مشكلات اقتصادي و معيشتي بوده كه در اين واويلا حتي ديگر مسئولان هم جرات گير دادن به ملت گرسنه را ندارند و دستيابي به اين آزادي هاي مسلم هم از بركات همين دغدغه هاي انبوه است آنچنانكه مي گويند خداوندا بده شري كه خير ما در آن باشد ! بهر حال هر طرفش را مي گيرند از آنسوي ديگرش در مي رود ؟!

                                                                            محسن اختياري

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا