یزدفردارئیس بانک مرکزی: «تورم در اکثر کشورهای جهان صعودی شده اما در ایران نزولی است

لطفاً زود قضاوت نکنید. به نظر ما آقای رئیس کاملاً درست گفته‌اند. چرا؟ الان خمدت‌تان عرض می‌کنیم. تورم یعنی «روند فزاینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها»

شما در افزایش قیمت‌ها هیچ بی‌نظمی‌ای می‌بینید؟ همه کالاها با نظم و ترتیب یک جا نشسته‌اند و به نوبت افزایش قیمت می‌خورند. اصلاً نظمی که ما در افزایش قیمت کالاها داریم هیچ جای دنیا ندارد.

 اول هفته که شروع می‌شود خبرهای گرانی یکی یکی می‌رسد. از لبنیات و گوشت تا نان و ماکاورنی. آخر هفته‌ها هم معمولاً خبر تکذیب گرانی یک چیزی می‌رسد. که اول هفته بعد، تأیید می‌شود.

مهم این است که هیچ‌وقت کالایی از نظم خارج نشده و ارزان نمی‌شود. اگر یک وقت چیزی زیادی گران شد، همه صنوف، حتی صنف پرندگان تزئینی، هم دست به کار شده و قیمت‌ها را آن‌قدر بالا می‌برند که باز هم نظم به هم نخورد.

اگر کالایی یک‌هو افت قیمت پیدا کرد، همگی دست به دست هم می‌دهند، بهش آب‌قند می‌خورانند، از جا بلندش می‌کنند، چندتا سیلی، جهت شوک، بهش می‌زنند تا دوباه اوج بگیر. شوک بازاری که می‌گویند دقیقاً همین است.

اما متأسفانه اکثر کشورهای جهان، این هماهنگی و اتحاد را ندارند. برای همین همیشه گرفتار تورم بالا هستند.

مثلاً همین ترکیه، نظم قیمتی ندارد. سیسمونی‌هایش طوری ارزان است که اگر دو سه میلیون پول در حسابت باشد می‌توانی چند چمدان بخری و بیاری. ولی باقی امکانات‌ش گران و برای از ما بهتران است.

حالا که خوب فکر می‌کنیم می‌بینم ما مشکل تورم صعودی نداریم. معضل توهم صعودی داریم. کاش این را می‌شد یک جوری حل کرد.

تعجب نکنید اگر همین فردا خبر رسسید:«ما اقتصاد برتر جهانیم.» یا «ایران‌خودرو و سایپا بهترین شرکت‌های خودروسازی جهان هستند.»

«تهران پاک‌ترین شهر جهان شد.»، «جنگل سراوان گیلان، بی‌زباله‌ترین نقطه در جهان شناسایی شد. جای که حتی یک تکه آشغال چسبیده به پای مگس هم روی زمین پیدا نمی‌شود.»

 ادامه این قصه با شما…

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا