یزدفردا: دانشمندان یک دستکش مددکار با انگشتان موزی اختراع کرده‌اند که قابلیت باد شدن دارد و می‌تواند یک قوطی نوشابه یا توپ تنیس را به دست بگیرد.

به گزارش یزدفردادر نگاه اول شاید این شیء را با یک دسته موز اشتباه بگیرید اما این در واقع یک دستکش کمکی جدید است که سازندگانش آن را انگشتان موزی می‌نامند. محققان دانشگاه ام آی تی برای ساخت این دستکش از یک ماشین بافندگی خودکار و مستقل استفاده کرده‌اند. انگشتان موزی قابل باد کردن هستند و پس از باد شدن می‌توانند اجسامی نظیر قوطی نوشابه یا توپ تنیس را دست نگه دارند.

محققانMIT توضیح دادند این دستکش می‌تواند توسط انسان برای کمک به حرکت ماهیچه‌های انگشت استفاده شود و میزان فعالیت ماهیچه‌ای مورد نیاز برای انجام کارها را به حداقل برساند. آنها گفتند این وسیله می‌تواند برای افراد آسیب‌ دیده یا کسانی که محدودیت‌های حرکتی دارند کمک‌کننده باشد.

با آنکه پیش از این نیز دستگاه‌هایی به این منظور ساخته شده، اما استفاده از آنها به دلیل تنظیمات دستی پرزحمت بوده است. در عوض، محققان این بار از یک ماشین بافندگی خودکار به نام PneuAct در طراحی این دستکش کمکی استفاده کردند که می‌تواند کار را برای افراد آسیب‌دیده راحت‌تر کند. در بیانیه این تیم آمده است: «PneuAct از فرآیند بافندگی ماشینی استفاده می‌کند که بی‌شباهت به میل‌های بافندگی مادربزرگ‌هایمان نیست، اما این دستگاه به‌طور مستقل و خودکار کار می‌کند.»

ییوئه لو، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: «استفاده از ماشین بافندگی دیجیتال که یک روش تولید بسیار رایج در صنعت نساجی امروز است، امکان چاپ یک طرح در لحظه را فراهم می‌کند؛ موضوعی که از آن وسیله‌ای قابل ارتقا می‌سازد. محرک‌های بادی نرم ذاتا سازگار و انعطاف‌پذیر هستند که با مواد هوشمند ترکیب شده‌ و به ستون اصلی بسیاری از ربات‌ها و فناوری‌های کمکی تبدیل شده‌اند.»

الیاف رسانا امکان حس کردن را فراهم می‌کنند، به این معنی که حسگر می‌تواند آنچه را که لمس کند احساس کند. به عنوان مثال زمانی که دستکش به یک جسم می‌چسبد، حسگر فشار می‌تواند میزان نیروی وارد شده را حس کرده و بر اساس آن تنظیم شود.

با آنکه دستکش فعلی دارای حسگرهای لوله‌ای شکل است، تیم محققان سازنده قصد دارد ساختارهای متفاوتی را آزمایش کند و می‌گوید با آنکه استفاده از آن آسان و سریع است، این فرآیند همچنان نیازمند آزمون و خطا از سوی انسان است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا