رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساده‌زیستی و نحوه زندگی مسئولان و مقامات و کارگزاران و حاکمان در رده‌های گوناگون و در قوای سه‌گانه نه تنها همانند پایین‌ترین اقشار جامعه نیست بلکه بسیاری از آنان در بهترین و گران قیمت‌ترین آپارتمان‌ها و ویلاها زندگی می‌کنند، بر مرکب چند میلیارد تومانی سوار می‌شوند، عده‌ای دارای خدم و حشم هستند، در اتاق‌های لوکس با دکوراسیون‌های گران قیمت نشسته‌اند، فرزندانشان در بهترین مدارس و دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، امکانات درمانی و بهداشتی مناسب در اختیار دارند، بعضی از آنان برای درمان و معالجه به کشورهای خارج می‌روند و یا اعزام می‌شوند و از بیت‌المال برای بهبودی آنان هزینه می‌گردد و علاوه بر دریافت کارانه و حق مدیریت و مأموریت می‌توانند قانوناً تا 7 برابر حداقل حقوق کارمندان دریافت نمایند گرچه بعضی از آنان حقوق نجومی دریافت می‌کنند، بنابراین نه تنها نمی‌توان نحوه زندگی آنها را با مولای متقیان حضرت علی(ع) مقایسه نمود که آن حضرت نان جو می‌خورد و می‌فرمود: «در کوفه همه زندگی مناسب دارند، صاحبان پایین‌ترین شغل‌ها نان گندم می‌خورند، خانه و سرپناه دارند و از آب گوارا (فرات) می‌نوشند»(1)

مناسب است به بسیاری از وزیران و استانداران و نمایندگان مجلس و دیگر مقامات عالی‌رتبه ایران زمین نحوه زندگی نمایندگان و دولتمردان سال‌های 57 و 1358 و دوران دفاع مقدس را یادآوری نمود و به آنان گفت: این کجا و آن کجا؟ یعنی تفاوتی از زمین تا آسمان!! هر صاحب قدرت و مسئولی باید بپذیرد شفافیت و یا افشاگری درباره استفاده وی از بیت‌المال و در نهایت نحوه زندگیش مذموم و ناپسند نیست بلکه باید نوع زندگی و استفاده از امکانات دولتی و دریافتی ماهیانه و عملکرد اداری وی شفاف و از همه مهم‌تر پاسخگوی رفتار و کردار خویش باشد، ای کاش حاکمان در کنار مردم و با مردم زندگی می‌کردند، در غم و شادی آنها شریک بودند و در دورانی که فقر و فاقه کمر عموم مردم را شکسته، میلیون‌ها نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند، اعتیاد و کارتن‌خوابی و حاشیه‌نشینی بیداد می‌کند بدانند در این وانفسای گرانی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌های تمام مواد خوراکی و مایحتاج زندگی که سخن از کوپنی کردن نان «قوت غالب مردم» می‌باشد مدیران نمی‌توانند نسبت به عملکرد خانواده خویش بویژه که در کنار یکدیگر می‌باشند خود را مسئول ندانند و یا با لطایف‌الحیل بخواهند نحوه گذران زندگی خود را مخفی نگهدارند.

در این شماره نظر خوانندگان آیینه یزد را به واکنش عده‌ای از مقامات پیرامون سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه جلب و این پرسش را مطرح نماید درحالی که دولتمردان و نمایندگان باید برای اصلاح زیرساخت‌ها و اقدامات اصلاحی زمینه‌هایی فراهم نمایند تا در جهت تامین حداقلی معیشت میلیون‌ها ایرانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و آسیب‌های اجتماعی و گرانی سرسام‌آور امان چندین دهک جامعه را بریده است چرا در دفاع از رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد سفر همسر و دختر و دامادش به استانبول حق و عدالت و انصاف را رعایت ننموده‌اند؟

حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری در صحن علنی شورای شهر تهران می‌گوید: «…موضوعی که چند روز است فضای مجازی کشور و شبکه‌های معاند را بر علیه نظام بسیج کرده و همه به صورت یک دست چه عوامل داخلی و منافقین و چه شبکه‌های خارجی درصدد ضربه زدن به نظام بر سر یک مسأله بسیار پیش پا افتاده است… اگر رییس مجلس به خانواده‌اش اجازه می‌داد، با پروتکل‌های امنیتی رفت و آمد کنند و چندین محافظ داشته باشند و از گیت مخصوص می‌رفتند و از گیت مخصوص برمی‌گشتند، کسی این‌ها را نگاه نمی‌کرد و متوجه نمی‌شد اما رییس مجلس گفتند مثل یک فرد عادی با هواپیمای معمولی بروید و با مردم بروید و با مردم برگردید. چه خطایی کردند؟ جای خاصی رفتند؟ مکان خاصی رفتند؟ چیزی خوردند؟ حرکتی کردند؟ این عقده‌ها از کجا درمی‌آید که به یک نیروی انقلابی و جهادی که چهل سال از عمر خود را در این مملکت وقف انقلاب و نظام کرده است و در این کشور کار کرده و زحمت کشیده انتقاد می‌کنند؟ وی افزود: به خود او و عملکرد او نمی‌توانند انتقاد کنند که الان رییس یکی از ارکان این نظام است و حاشیه‌سازی می‌کنند که چند قلم جنس آوردند و انگار چه خبر شده است…»(2)

از حجت‌الاسلام آقامیری باید پرسید آیا فراموش کرده است قالیباف در مناظرات انتخاباتی سال 1396 خود را از 96درصدی جامعه می‌دانست که توسط 4درصدی که از زالوصفتان و زراندوزان و مفسدان اقتصادی بودند و حقوق دیگر ایرانیان را تصاحب کرده‌اند استثمار شده است و به رقیب انتخاباتی‌اش حسن روحانی گفته بود: «قاچاق کالا و ارز امروز بیشترین مشکل را برای ما ایجاد کرده است؛ ما دست تجار را می‌بوسیم، ولی شما ببینید وزیر آموزش و پرورش ما می‌رود از ایتالیا لباس بچه می‌آورد؛ مردم! شما فکر کرده‌اید اقتصاد ما درست می‌شود؟ هرگز!»(3)

از همه مهمتر عضو شورای شهر تهران که با رأی حداقلی انتخاب شده در چه جایگاهی است که دستور می‌دهد: خانواده رئیس مجلس با پروتکل‌های امنیتی و با چندین محافظ به استانبول بروند! اگر کسی نه تنها چهل سال بلکه هشتاد سال هم از عمر خود را وقف انقلاب و نظام کرده باشد حق ندارد بدون ضابطه و قانون برای مسافرت خانواده‌اش از جیب ملت هزینه نماید. ای کاش آقامیری یک لحظه وضعیت اسف‌بار معتادان، کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار تهران را مجسم می‌کرد آیا در آن صورت حاضر می‌شد بگوید نباید خانواده قالیباف در این برهه از زمان برای آوردن چند قلم جنس از ترکیه مورد اعتراض قرار بگیرد؟

سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفت: «دشمنان نظام و اسلام اقدام به آغاز عملیات روانی و علم کردن موضوعی برای یکی از مسوولان کرده‌اند تا به عناوین مختلف وی را از عرصه کنار زده و بر شما مردم مسلط شوند.»(4)

محمد حاجی ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) در پی سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف به ترکیه جهت خرید سیسمونی در بخش زنده شبکه سه از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به دفاع تمام قد از بیت قالیباف پرداخت و ازجمله گفت: برای چند تکه لباس جنجال به پا کرده‌اند که معلوم نیست چقدر حقیقت دارد؟ جنجال رسانه‌ای برپا می‌کنند کسانی که گاهی از کاهی کوهی می‌سازند، رسانه‌های مزدور و کسانی که شبانه‌روز به دنبال تخریب نیروی انقلابی هستند.

به حاجی ابوالقاسم دولابی باید یادآوری نمود یک‌بار دیگر نامه مظهر عدالت مولای متقیان(ع) به عثمان‌بن حنیف فرماندار بصره را بخواند تا بر وی مشخص گردد آیا در دفاع بیجا و به ناحق از قالیباف از کاهی کوهی نساخته است؟ مگر آن حضرت فرماندار خود را مورد خطاب قرار نمی‌دهد که «چرا مهمانی مردمی را پذیرفته است که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده‌اند…»

شگفت‌انگیزتر سخنان حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و حرف‌های زشت و ناپسند حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان از روضه‌خوانان طرفدار رئیس مجلس شورای اسلامی می‌باشد که در این باره اظهار نموده‌اند:
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر این نکته که هرکسی مسئول اعمال خودش است گفت: «هرکسی مسئول کار خودش است و نمی‌شود گفت چون دختر آقای قالیباف به ترکیه رفته پس اشکال از او است! این نماینده مجلس با بیان بی‌اطلاعی قالیباف از تصمیمات خانواده خاطرنشان کرد: برخی مواقع نمایندگان به‌ویژه آقای قالیباف که ریاست مجلس را بر عهده دارند، آنقدر گرفتاری دارند که اطلاعی از رفت‌وآمدها و تصمیمات خانواده ندارند. آقای قالیباف مدتی هم مبتلا به کرونا شده بودند و شب‌ها در مجلس می‌خوابیدند؛ به همین دلیل در جریان تصمیمات و سفرهای خانواده نباشند. رئیس کمیسیون بهداشت درباره سفر همسر قالیباف بدون اذن وی اظهار کرد: تا زمانی‌که تاریخ پاسپورت منقضی نشده باشد نیازی به اذن همسر نیست و همسر آقای قالیباف هم به همین دلیل توانسته بدون اذن او به مسافرت خارج از کشور برود.»(5)

«…در مراسم احیای دانشگاه شریف، حجت‌الاسلام قاسمیان به طرفداری از قالیباف عدالتخواهان را «سگ‌های هار بی‌قلاده» و «آمدنیوز داخلی» خوانده است.» که این گفتار نشانگر عصبانیت کسی است که در لباس روحانیت برخلاف حق و انصاف این‌گونه به معترضان و منتقدان سفر خانواده قالیباف اعم از این که سیسمونی خریده باشند یا نه می‌تازد!! این مدافعان همه برای دفاع از حرکت ناهنجار و نادرست و غیرقابل توجیه خانواده قالیباف اگر برای اشتباه و غلطی که در تاویل و تفسیرهای بی‌مبنا و بی‌مأخذ خود آورده‌اند هزار دلیل بیاورند آب در هاون کوبیده‌اند و کشتی بر خشکی رانده‌اند و عموم مردم این حرف‌ها را نمی‌پذیرند. بهتر است اهانت‌کنندگان به مردم از مرکب خودخواهی فرود آیند و همراه و همگام مردم شوند و دل در گرو عشق ملت داشته باشند که تملق و چاپلوسی و مردم فریبی راه بجایی نخواهد برد!!

قالیباف رئیس مجلس توضیحاتی پیرامون ماجرای سفر همسر، دختر و دامادش به ترکیه که در رسانه‌ها مطرح شده به نمایندگان ارائه کرد و گفت: «مطرح شدن این موضوع در رسانه‌ها با انگیزه‌های سیاسی است و روشن شدن این موضوعات را به آینده موکول کرد…»(6)

نظر نگارنده این سطور این است که امروز راست و چپ، اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدالگرا، شیعه و سنی، کرد و ترک و فارس و تمام اقوام ایرانی، هم‌وطنان غیرمسلمان و در یک کلام اکثریت مردم ایران زمین که در این مرزو‌بوم زندگی می‌کنند در یک کشتی نشسته‌اند و امید آن‌که کشتی‌بانان، آن‌گونه در این راه پر تلاطم کشتی را هدایت کنند که ملت وفادار، صبور و تلاشگر ایرانی به ساحل نجات برسد بنابراین از ریاست مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رفت بدون توجه به گفته‌های موافقان و مخالفان این سفر همان‌گونه که فرزندش به خطای خانواده اقرار و اعتراف نمود با صداقت ضمن درخواست پوزش و عذرخواهی از همگان درخواست می‌نمود بجای این رودررویی‌ها از حاکمان و مسئولان درخواست می‌نمودند با رعایت مصلحت و عزت مردم با احیا و امضای برجام در رفع تحریم‌های ظالمانه استکبار و نابودی گرانی‌ها و تامین حداقلی رفاه شهروندان تلاش نمایند تا وعده‌های داده شده از سوی نمایندگان مجلس یازدهم و دولتمردان دولت سیزدهم تحقق یابد و بیش از این سفره‌ها کوچکتر نشود و مردان نان‌آور خانواده و زنان سرپرست خانوار بیش از این در برابر اعضای خانواده‌هایشان نگران و شرمنده نباشند و با آسودگی خیال زندگی خود را اداره نمایند. به امید آن روز.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «الحیاه»، تألیف استاد محمدرضا حکیمی، محمد حکیمی، علی حکیمی، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 179، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول 1380
2- انتخاب، 4/2/1401
3- ایسنا، 31/1/1401
4- جماران، 2/2/1401
5- عصرایران، 7/2/1401
6- انتخاب، 10/2/1401

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Z5BiI
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا