زبان دراز هفته نامه آيينه يزد

خان‌عمو که در همه امور از احکام فقهی و توضیح‌المسائل و طبابت تا اتم و معاهدات اقتصادی و سیاسی سانتیفیوژ تا ام‌پی‌تی و کشف انواع مافیا استاد و صاحب‌نظر بوده و از اخبار و وقایع پشت‌پرده حتی آنانکه اتفاق نیفتاده با خبر هستند، دیروز در جمع اصحاب و اذناب! گفتند: الحمدلله قضیه (‌برتاس) با سه‌بار غلط کردم آمریکا و التماس اروپا و گرفتن قول که دیگر تکرار نشود با مساعدت و موافقت و حفظ منافع دولت روسیه تا شنبه حل می‌شود و چشم اعتدالیون اصلاحاتچی چهارتا می‌شود! ظریف بیاید دو زانو پیش امیرآقا بنشیند و مذاکره ما بردیم آنها باختند را یاد بگیرد.

گفتم: (برتاس) چیست؟ گفتند: همان پیمان‌نامه لعنتی که ظریف امضا کرده بود و کلمه گناه‌آلود جام که اسباب مجالس لهو است در آن به کار برده شده بود. با خنده گفتم: حرف شما درست. می‌گویید نمی‌خواستند برجام باشد باید اسمش را برکاسه می‌گذاشتند. گفتند: از امیر (وزیر خارجه) پرسیدم نظرشان این بود که اتفاقا انگلیسی‌ها همین شیطنت را کرده بودند ما با هوشیاری فهمیدیم که بعدش دولت قبلی‌ها و مرتبطین با دولت‌ها می‌گویند کاسه یعنی «کشک» همان برجام ماست و کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه بوده لذا برای جلب‌نظر روسیه به واژه مشترک‌الفهم! دست یافتیم. گفته شد نامش تاس بود. طاس یا تاس تقریبا همان جام است البته کمی پهن‌تر و کوتاه‌تر؛ ضمنا نام خبرگزاری روسیه هم هست.

با خنده گفتم فقط مشکل مشکل اسمش بود وگرنه خودش و نفعش… نمی‌دانم چرا خان عمو، غلومی را درحالی که چماقش در دستش بود صدا زدند، گویا منطق من ضعیف بوده!!…

#زبان‌_دراز

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/q2Cq0
  • نویسنده : زبان دراز
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا