یزدفردا: مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این استان را یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد و گفت: اکثریت این دانش‌آموزان از اتباع بیگانه هستند که با توجه به مهاجرپذیر بودن استان امکان تغییر آمار آنان وجود دارد.

به گزارش یزدفردا: محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، ۲۹ شهریورماه در جمع خبرنگاران، شعار سال تحصیلی جدید را «تحول در آموزش و تأمل در تربیت» عنوان و اظهار کرد: به این مناسبت جشن غنچه‌ها ویژه دانش‌آموزان پیش‌دبستانی روز چهارشنبه، ۳۰ شهریورماه و جشن شکوفه‌ها ویژه دانش‌آموزان کلاس اولی در روز پنجشنبه، ۳۱ شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین زنگ مهر و بازگشایی مدارس، زنگ مهارت و مشارکت، طنین بانگ توحید، ویژه برنامه خانه در مدرسه، جشن مهرورزی، جشن جوانه‌ها و ... به مناسبت آغاز سال تحصیلی در مدارس برگزار می‌شود.

رحیمی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید حدود ۳۰۵ هزار و ۲۲۴ دانش آموز در دو هزار و ۲۱۵ مدرسه در قالب ۱۱ هزار و ۸۵۵ کلاس درس مشغول به تحصیل می‌شوند گفت: از این تعداد ۲۶ هزار  ۷۳۵ نفر پیش دبستانی، ۱۶۴ هزار و ۱۳۱ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۶۳ هزار و ۸۰۹ نفر متوسطه اول و ۵۰ هزار و ۵۴۹ دانش آموز هم در مقطع متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: آمار دانش‌آموزان بدون احتساب دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و بزرگسالان که حدود پنج هزار و ۱۷۶ نفر هستند، حدود ۲۷۳ هزار و ۳۱۳ نفر است که از این تعداد تاکنون ۲۵۶ هزار و ۵۷۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و از اولیا دانش‌آموزان انتظار می‌رود در روزهای باقی مانده نسبت به ثبت‌نام فرزندان به ویژه دانش‌آموزان پایه‌های اول ابتدایی، هفتم و دهم اقدام کنند.

رحیمی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال‌تحصیلی جدید کسری نیروی انسانی حوزه آموزش استان دو هزار و ۷۲۰ نفر است گفت: این کسری از طریق نیروهای حق‌التدریس شاغل، بازنشسته و خرید خدمات آموزشی جبران می‌شود. 

وی ادامه داد: در مقطع ابتدایی با توجه به فارغ التحصیلی و آغاز به کار  ۹۱۹ دانشجو معلم امسال به کادر مدارس افزوده می‌شوند و کمبودی در این مقطع وجود ندارد زیرا بخشی عمده نیروی مورد نیاز از طریق دانشجومعلمان فارغ التحصیل، جبران شده است و  اگر کمبود معلم در بخشی از مناطق استان وجود داشته باشد از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ورودی سال ۹۸ استفاده می‌شود. همچنین ۴۹۰ معلم از طریق برگزاری آزمون استخدامی ماده ۲۸ و ۱۳۳ به صورت سرباز معلم جذب شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد تعداد دانش‌آموزان اتباع بیگانه در استان را ۱۷ هزار نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد تاکنون ۱۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند و مابقی معمولاً در روزهای باقی مانده اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.

وی تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استان را یک‌هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد و گفت: اکثریت این دانش‌آموزان از اتباع بیگانه هستند که با توجه به مهاجرپذیر بودن استان امکان تغییر آمار آنان وجود دارد.

رحیمی‌نژاد در پاسخ به سوالی در زمینه تأمین سرویس مدارس بیان کرد: تأمین و تعیین نرخ سرویس برعهده مدارس نیست، اما مدیران مدارس هر سال به شرکت‌ها مراجعات متعددی دارند تا بتوانند سرویس مناسبی برای مدارس تأمین کنند امسال به علت افزایش هزینه‌ها، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده که پیگیری‌های زیادی برای کاهش آن صورت گرفته است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا