رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

عده‌ای از فعالان سیاسی و بسیاری از مردم می‌گویند در همان روزهای اولیه که مهسا امینی از دنیا رفت و یا در زاهدان و چاه‌بهار اتفاقاتی رخ داد اگر مسئولان امر عذرخواهی و رسیدگی می‌کردند و قول می‌دادند فرد یا افرادی که باعث چنین پیش‌آمدهای دردناکی شده بودند یا آمران و عاملان را به سزای اعمالشان خواهند رساند چه بسا وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «…من ایرادی را به نیروهای امنیتی دارم. فرد می‌خواهد حرف خود را بزند و مشکلاتش را مطرح کند، اما اینکه کشته شود جای تأسف و تأثر دارد… بسیاری از مردم به وضعیت معیشت معترض هستند. ما نتوانستیم معیشت مورد نظر آن‌ها را فراهم کنیم؛ روسای جمهور شعار و وعده‌های بسیاری سردادند و یک نمونه آن، ایجاد اشتغال بود که نه تنها عملی نکردند بلکه برعکس عمل کردند!…»

تعدادی از مسئولان ازجمله رئیس قوه قضائیه اظهار می‌دارند با مردم باید گفت‌وگو کرد اما مدیرمسئول روزنامه کیهان نظر دیگری دارد و می‌نویسد: «…جنایت شیراز با آشوب‌های اخیر آبشخور واحدی دارند… آشوبگرانی که امروز با آن‌ها روبرو هستیم کدام یک از ویژگی‌های داعشی‌ها را ندارند؟ کدام یک از درنده‌خویی‌ها و وحشی‌گری‌های آن‌ها را ندارند؟!…»

در این ستون به مواردی از اظهارنظرهای حسین شریعتمداری و واکنش دیگران اشاره می‌گردد.
حجت‌الاسلام محمد مطهری فرزند استاد شهید مرتضی مطهری درباره مدیرمسئول کیهان می‌نویسد: «…برای من قابل درک نیست که چرا کیهان تا کسانی را جاسوس و همجنس‌باز و مزدور و ساده‌لوح و… ننامد روزش شب نمی‌شود…»

شریعتمداری در دفاع از شهید قاسم سلیمانی و در مخالفت با دکتر محمدجواد ظریف وزیر وقت امور خارجه دولت حسن روحانی گفته است: «اگر نبود این مقاومت و اسباب آن از جمله صنایع موشکی؛ الان مخالفان باید پوتین‌های داعش را واکس می‌زدند و زنانشان کنیز داعش بودند! یعنی اگر مقاومت در سوریه و عراق و… نبود، داعشیان ایران را تصرف کرده و مردم را به بردگی و زنانشان را به کنیزی گرفته بودند!»

تاریخ گواهی می‌دهد که جوانان رزمنده و رزمندگان اعم از پیر و جوان در دوران دفاع مقدس بدون داشتن سلاح‌های پیشرفته با همدلی و همیاری و با اتکاء به نیروی ایمان در برابر دشمن متجاوز تا دندان مسلح که از سوی شوروی و امریکا و کشورهای غربی حمایت می‌شدند ایستادگی کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک سرزمین مقدس ایران به دست دشمن بعثی و همراهان و یارانشان بیفتد. کیهان بدون مدرک و دلیل به رسانه‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: «افراطیون مدعی اصلاحات در رسانه‌های زنجیره‌ای، مهمات عملیات روانی رسانه‌های معاند را تهیه‌ می‌کنند. برخی از سوژه‌ها، مطالب و دست‌پخت‌های مسموم و آمیخته با دروغ آنها، مستقیما به این شبکه‌ها از جمله بی‌بی‌سی، سعودی اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و… ارسال می‌شود، برخی دیگر، ابتدا در رسانه‌هایی همچون روزنامه‌های شرق، اعتماد، جمهوری اسلامی، سازندگی، هم‌میهن، دیده‌بان ایران، امتداد، انصاف‌نیوز و… منتشر و سپس در دیگر رسانه‌های وابسته به سیا، موساد و ام‌آی 6 پژواک داده می‌شود. استقبال رسانه‌های بیگانه از گزارش‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در رسانه‌های زنجیره‌‎ای مدعی اصلاحات این شائبه را به وجود می‌آورد که میان رسانه‌های معاند و افراطیون مدعی اصلاحات ارتباط مالی و ارتباط اطلاعاتی وجود دارد.»

در واقع روزنامه کیهان در مورد حوادث اخیر همه معترضان و مخالفان و کلیه کسانی که به هر دلیل در تجمعات شرکت نموده‌اند را یکسان دانسته و درباره آنان می‌نویسد: «آنکه آشوب‌های اخیر اگرچه رخداد تلخی بود و با خسارت‌های جانی و مالی همراه بود ولی امتیازات بزرگی نیز به نفع اسلام و انقلاب در پی داشت. ازجمله آن‌که، اولاً؛ به وضوح نشان داد دشمنان داخلی تا چه‌ اندازه وحشی، بی‌شخصیت و به دور از همه اصول و مبانی اخلاقی هستند. ثانیاً؛ تا چه‌ اندازه کم‌شمارند، به‌گونه‌ای که به سختی می‌توان آنها را یک‌صدم در‌صد از جمعیت 85 میلیونی مردم ایران تلقی کرد. ثالثاً؛ بار دیگر وفاداری توده‌های مردم به اسلام و انقلاب را در سطحی گسترده به نمایش گذاشت و رابعاً؛ که از بقیه موارد اهمیت بیشتری دارد، افشای دست خالی دشمنان تابلودار بیرونی در آوردگاه مقابله با نظام اسلامی است و بالاخره این نکته نیز به «مزاح» گفتنی است و آن، اینکه جمهوری اسلامی ایران اگرچه در همه عرصه‌ها از پیشرفت‌ها و دستاوردهای معجزه‌گونی برخوردار بوده است ولی از اپوزیسیون شانس نیاورده است! و برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر که از اپوزیسیون‌های قوی برخوردارند، ایران اسلامی اپوزیسیونی وامانده و فکسنی دارد!»

محمود احمدی‌نژاد که دیدیم و شنیدیم در سفر به نیویورک از هاله نور می‌گفت و در دوران ریاست جمهوری‌اش آن‌گونه که می‌گویند حدود هشتصد میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد و در سفرهای استانی شهر و منطقه را به تعطیلی می‌کشاند و بدون رضایت اولیای دانش‌آموزان و برخلاف قانون در روزهای رسمی آموزشگاه‌ها و بعضاً کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاندند و دانش‌آموزان و اصناف و کارمندان و کارگران را در مسیر رفت و آمد هیات دولت و یا در مراسم سخنرانی رئیس‌جمهور ساعت‌ها معطل می‌گذاشتند، وزیر امور خارجه وقت را در سفر به کشور خارجی که در حال مذاکره بود برکنار کرد، قطعنامه‌های صادره علیه مردم این سرزمین را کاغذ پاره می‌نامید، نحوه برخورد او را با مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی و بی‌احترامی به وی را همگان به عیان می‌دیدند، مانع سخنرانی سیدحسن خمینی در مراسم می‌شد، دنیا شاهد پخش نوار صدای برادر رئیس مجلس دکتر علی لاریجانی توسط وی در مجلس شورای اسلامی بود و ده‌ها مورد از نحوه عملکرد دولت نهم و دهم چه قبل و یا بعد از 11روز خانه‌نشینی‌اش، درحالی که اجازه ورود به بعضی از وزیران منصوب خود برای شرکت در هیات دولت نداد و معترضان را خس و خاشاک نامید در عین حال حسین شریعتمداری در مناظره با صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان خطاب به وی می‌گوید: شما انگشت کوچیکه احمدی‌نژاد هم نیستید!!

نگارنده مناسب می‌داند به عنوان تذکری به خود و حسین شریعتمداری نظر خوانندگان را به فرازهایی از فرمان همیشه جاوید مولای متقیان حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر جلب نماید که آن حضرت می‌فرماید: «…رحمت بر رعیت و محبت و لطف به آنان را به قلبت قابل دریافت بساز و هرگز درنده خون‌آشام بر آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت بشماری… انصاف برقرار کن میان خدا و مردم و خویشتن و دودمان خاص خود و هرکسی از رعایایت که رغبتی به او داری و اگر چنین انصافی برقرار نکنی مرتکب ظلم گشته‌ای و کسی که به بندگان خدا ظلم بورزد خصم (حقیقی) او خدا است از طرف بندگانش… اگر بخواهم راهی به عسل صاف و مغز گندم و بافته‌های پرنیان بیابم می‌توانم ولی هیهات که هوای من بر من پیروز گردد و حرص شدیدی مرا به گزینش بهترین خوراکی‌ها بکشاند درحالی که شاید در سرزمین بسیار پهناور حجاز و یمامه کسی باشد که امیدی به تحصیل یک قرص نان نداشته باشد و سیر شدن به یادش نیاید یا با شکم پر شب را به بامداد برسانم و در همان حال در پیرامون من شکم‌هایی گرسنه و جگرهایی سوخته از تشنگی به سر برند…

ای مالک گوشت را برای شنیدن و دلت را برای پذیرش کلمه (نه) که خط بطلان به خطا و غلط تو می‌کشد، جداً آماده‌ساز و بدان همانگونه که مشیت و قانون الهی کارهای صحیح تو را با جمله مقدس (آری، چنین است) امضای قبولی می‌نماید، به کارهای ناصحیح تو با جمله مقدس دیگر (نه چنین نیست)‌ خط بطلان می‌کشد… گاهی شنیدن و یا عمل به حق تلخ است اما چه باید کرد که گوش جان در موقع شنیدن حق حتی در تلخ‌ترین حالت آن نغمه آشنای جان را می‌شنود که حق است… و اگر مردم جامعه درباره تو گمان ظلم و تعدی نمودند (چه این بدگمانی به درجه اتهام برسد و چه فقط حالت بدگمانی محض بوده باشد) عذر خود را از موضوع یا رفتاری که موجب بدگمانی مردم شده است آشکار کن و با آشکار کردن حق و واقع، گمان‌های ناشایست آنان را درباره خود منتفی کن زیرا این اعتذار و کشف حقیقت ریاضتی است برای نفس تو و لطف و مهربانی است به مردم جامعه و این اعتذار نیاز ترا (که مرتفع ساختن سوء‌ظن یا اتهام مردم درباره تو است) برطرف می‌سازد و مردم را هم بر مبنای حق استوار می‌نماید…»(1)

روزنامه‌نگاران وظیفه دارند متذکر گردند: حاکمان و کارگزاران مردم را دریابند سفره‌ها روزبه‌روز کوچک و کوچک‌تر شده است، مصرف میوه و لبنیات و گوشت و دیگر مایحتاج زندگی کاهش چشمگیری داشته است، جراحی اقتصادی بی‌موقع و بدون کارشناسی دقیق دولت سیزدهم و در نهایت تورم کمرشکن دمار از روزگار بسیاری از مردم فقیر و مستضعف درآورده است حاکمان فاصله طبقاتی کُشنده و شکننده و تجمل‌گرایی آن عده از مسئولان را که به یاد و فکر مردم نیستند کاهش دهند و برای رفاه نسبی مردم و فراهم نمودن حداقل امکانات زندگی و درمانی تلاش کنند که فردا دیر است.

و اما جنایت و قتل و کشتار و وحشیگری آن عناصر کثیف و مزدور بیگانه، که در شاهچراغ عده‌ای بی‌گناه را به خون نشاندند و مردم غصه‌دار و افسرده کشور را داغدار این عزیزان کردند از داعش باشند یا هر گروه تکفیری دیگر، این جنایتکاران قداره‌بند بی‌حیثیت هیچ جایگاه و پایگاهی در میان کوچک و بزرگ و پیر و جوان و خاص و عام مردم کشور ندارند. مردم ما دیندار و بی‌دین و مسلمان و مسیحی و یهودی و زردشتی و لاییک و هرکس که از انسانیت به اندازه خردلی بهره داشته باشد با این جنایتکاران همدل و همراه نیست.

کمال بی‌بصیرتی و کج‌اندیشی است که جمعی معترض را از قشرهای مختلف مردم و عمدتا جوان و دانشجو و دانش‌آموز که فریاد اعتراض بر بی‌عدالتی در اقتصاد و معیشت و مسکن و اشتغال و اختلاس و هزار و یک معضل دیگر برآورده‌اند آنان را در ردیف گرگ‌های درنده داعش بدانیم و برای آنان آبشخوری یکسان تدارک ببینیم!!! اگر چرخ کیهان‌ها و امثال ایشان بر محور عدالت و انصاف می‌چرخید و گوششان پیام به حق دانشجویان را می‌شنید هرگز چنین داوری نمی‌کردند. امروز هرکجا جوانی به خاک و خون بغلتد، چه در صف معترضین باشد چه در گروه نیروهای مدافع امنیت، سودش به جیب دشمن می‌رود و دودش به چشم مردم. صدا و سیما همانقدر که برای شهدای شاهچراع اهمیت قایل است برای بقیه کشته‌شدگان هم حرمت قایل باشد. اینها همه فرزندان همین مردمند. خدا کند که مسوولین صدا و سیما هم بخود آیند و مردم بی‌اعتماد را که گوش به اخبار بیگانه دارند با عدالت‌محوری و اعتمادبخشی و درست‌گویی و اطلاع‌رسانی واقعی، آب رفته را به جوی باز آرند. والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، تالیف علامه محمدتقی جعفری، صفحه 197، 203، 205، 220 و 221، چاپ انتشارات آستان قدس رضوی، سال 1389.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/37bZc
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا