یزدفردا: سخنگوی بازار متشکل ارزی ایران جزئیات فروش آنلاین ارز را اعلام کرد.

به گزارش یزدفردا: مسعود توکلی درباره آغاز به کار سامانه برخط بازار متشکل ارزی اظهار کرد:

سامانه برخط بازار متشکل ارزی از ماه‌ها پیش راه افتاده بود، اما با توجه به اینکه در روزهای اخیر، صف‌های مقابل صرافی‌ها طولانی‌تر شد و مردم نمی‌دانستند به کدام‌ صرافی‌ مراجعه کنند که خلوت‌تر باشد. بانک مرکزی از امروز صراف‌ها را موظف کرد بخشی از ظرفیت ارزی خود را از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی عرضه کنند.

سامانه برخط بازار متشکل ارزی اینگونه عمل می‌کند که متقاضی وارد سامانه می‌شود و اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کند و سامانه، نزدیک‌ترین صرافی به محل سکونت آن فرد را نشان می‌دهد که صراف نیم ساعت فرصت دارد  تکلیف درخواست متقاضی را مشخص کند. پس از تعیین تکلیف درخواست، صرافی بازه‌ زمانی را برای مشتری از طریق پیامک برای دریافت ارز اعلام می‌کند.

 برخی از صرافی‌ها نزد مردم به نسبت معروف تر هستند که این موضوع باعث می‌شود افراد بیشتری به این صرافی‌ها مراجعه کنند و مقابل آن‌ها صف تشکیل شود. درحالیکه بقیه صرافی‌ها مشتری کم‌تری دارند؛ این موضوع باعث شد سامانه برخط بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود که براساس ظرفیت ارزی هر صرافی، مردم را راهنمایی کند.

وی در پایان، عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی را در کاهش بار روانی بازار ارز تاثیرگذار دانست و گفت: این اقدام مقداری در کاهش رفتارهای هیجانی بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی از امروز (شنبه)موظف به عرضه ارز از طریق سامانه برخط بازار متشکل ارزی شدند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، صرافی‌های عضو بازار متشکل معاملات ارزی، می‌بایست متقاضیانی را که از طریق سامانه برخط بازار غیر متشکل معاملات ارزی به نشانی my.ice.ir معرفی شده‌اند، در اولویت فروش ارز قرار داده و متعهد به ارائه خدمت در زمان مقرر باشند.

همچنین تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی را همچنین موظف شده اند سایر مراجعین حضوری را جهت خرید ارز، به سامانه مذکور راهنمایی کنند.

گفتنی است؛ سامانه برخط بازار متشکل ارز ایران به منظور تسهیل فرآیند خرید ارز اشخاص حقیقی و صرفه جویی در وقت متقاضیان، طراحی شده است و متقاضیان خرید ارز پس از ورود به سامانه، اطلاعات هویتی و درخواست خرید خود را ثبت می‌کند. براین اساس، در صورت احراز صلاحیت برای خرید ارز براساس مقررات بانک مرکزی، سامانه فهرستی از نزدیکترین شرکت‌های صرافی را نمایش داده و پس از انتخاب یک صرافی توسط متقاضی، اطلاعات درخواست برای صرافی متخب ارسال می‌شود و در صورت تایید صرافی، پیامکی حاوی اطلاعات صرافی و تاریخ و ساعت برای مراجعه متقاضی ارسال می‌شود.

در این صورت، متقاضی می‌تواند با به همراه داشتن کارت ملی در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز خود را خریداری کند.

براساس اطلاعیه بازار متشکل ارزی در حال حاضر فقط امکان درخواست ارز مسافرتی و سایر از طریق این سامانه فراهم شده است اما در آینده نزدیک با همکاری بانک مرکزی و سایر نهاد های مربوط امکان درخواست ارز برای سایر مصارف مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق این سامانه فراهم خواهد شد.

این سامانه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت  ۸:۰۰ تا ۱۶:۳۰ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰۰ تا ۱۶:۰۰ پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

 
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا