مجید دهقانی‌زاده دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نهمین نشست این شورا که صبح روز گذشته با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در تالار کوثر استانداری یزد برگزار شد بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و نقش‌آفرینی استان در توسعه سواحل مکران تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، دهقانی‎زاده در این نشست با اشاره به آیین‌نامه اجرایی بند(الف) تبصره(4) ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، گفت: این آیین‌نامه به موضوع مشارکت عمومی و خصوصی و همچنین ضرورت هماهنگی، تدبیر و هم‌اندیشی برای واگذاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و بهره‌برداری از آن اشاره دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این آیین‌نامه را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: لازم است در استان نیز برمبنای آیین‌نامه اجرایی بند(الف) تبصره(4) قانون بودجه 1401 از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده شود.

دهقانی‌زاده با بیان اینکه اگر پروژه‌های نیمه تمام در پیوست قانون بودجه بخواهد با هزینه دولت تکمیل شود به زمانی بیش از 15 سال نیاز است، اظهار داشت: این زمان طولانی و زیاد خود نشان دهنده فرسایشی شدن اجرای این پروژه‌هاست.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، تعداد پروژه‌های احداثی و توسعه‌ای مشمول این آیین‌نامه در استان را حدود 250 پروژه‌ ذکر کرد و اظهار داشت: حداقل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر3 هزار میلیارد تومان(همت) بوده و اگر بخواهیم با تخصیص استانی آن را تکمیل کنیم حدود 6 تا 7 سال طول خواهد کشید.

دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه ضرورتی برای حفظ و نگهداری این پروژه‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد، خواستار انجام مطالعات اولیه و واگذاری آنها با اولویت شد و گفت: در این اقدام دستگاه‌های اجرایی فقط وظیفه نظارت بر حسن اجرای آن و نظارت بر حسن خدمات‌رسانی به خدمات گیرندگان این پروژه‌ها را برعهده دارند.

دهقانی‌زاده با توجه به سقف کل بودجه عمومی دولت برای پرداخت هزینه‌های جاری و عمرانی، افزود: باید از ظرفیت‌های دیگری برای تکمیل پروژه‌ها در کشور استفاده شود که تبصره(4) قانون بودجه 1401 به این موضوع پرداخته است.

وی در ادامه سخنان خود به نقش‌آفرینی استان یزد در توسعه سواحل مکران تاکید کرد و اظهار داشت:  توسعه سواحل مکران ظرفیت مهم و کلیدی در کشور است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با استناد به مباحث آمایش سرزمین و ضرورت هم‌افزایی بین استانی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های متعددی که می‌تواند با مشارکت میان آنها حاصل شود، ابراز خرسندی کرد: در تقسیم‌بندی آمایشی استان یزد در منطقه 8 کشور در کنار استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار گرفته است.

دهقانی‌زاده یکی از برنامه‌های کلیدی استان را استفاده از ظرفیت‌های فراسرزمینی و توسعه مرزهای استان عنوان کرد و اظهار داشت: یزدی‌ها همیشه نماد کیمیاگری، پردازشگری، جستجوگری و آبادگری بوده‌اند و در توسعه سواحل مکران نیز باید از این خوش نامی و ظرفیت یزدی‌ها به نفع استان و آبدانی کشور استفاده کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ‎ریزی استان در پایان از نحوه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور سخن گفت و افزود: برنامه هفتم اولین برنامه‌ای است که برمبنای سند ملی آمایش سرزمین در حال تدوین است.

دهقانی‌زاده با بیان اینکه یکی از مباحثی که به صورت ویژه در برنامه هفتم مورد تاکید قرار گرفته مساله محور بودن آن است، اظهار داشت: این مساله محور بودن به گونه‌ای که مسائل اصلی و کلیدی کشور را شناسایی و بر روی آن تمرکز خواهیم کرد تا اتفاقی خاص و مبارک رخ دهد که یکی از این مسائل توسعه سواحل مکران است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا