یزدفردا: استاندار یزد، فناوری و گردشگری را ۲ بال جهش استان برای بالندگی بیشتر دانست و گفت: مسئله علم و فناوری و دانش بنیان از اولویت های خدشه ناپذیر استان بوده و مسائل آن به صورت روزانه و هفتگی، رصد و پیگیری خواهد شد.

به گزارش یزدفردا: مهران فاطمی در نشستی که به منظور آسیب شناسی مباحث دانش بنیان و بیان راهکارها و پیشنهادات در استان برگزار شد، به اهمیت و جایگاه علم و فناوری در آیات و روایات و نقش آن در توسعه، پیشرفت و تعالی جوامع بشری اشاره کرد و گفت: استان یزد با وجود برخورداری از فهرست بلندی از مسائلِ نیازمند پیگیری توسط مدیریت ارشد استان، در این مقطع زمانی، به پیگیری مجدانه در خصوص دو بال فناوری و نوآوری و گردشگری برای ایجاد جهش در رسیدن به یزد نوین و بالنده نیاز دارد.

وی همچنین به نگاه ویژه استان به دو حوزه «فرهنگ» و «محیط زیست» اشاره و خاطرنشان کرد: این دو حوزه، امامین جماعت مسائل و موضوعات متعدد موجود در استان هستند چرا که باید روح حاکم بر هر تصمیمی برای توسعه در بخشهای مختلف، مبتنی بر دو اصل فرهنگ و محیط زیست باشد.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نگرانی های فعالین حوزه دانش بنیان در خصوص توجه و مسیر حرکت دانش بنیان ها با تغییر مدیران در سال های آتی، اظهارداشت: گسترش "فرهنگ دانش بنیان" مهمتر از "اقدامات حوزه دانش بنیان" است زیرا در صورت تبدیل فرهنگ دانش بنیان به گفتمان غالب در استان و تبدیل آن به مطالبه همه اقشار، هر مدیری خود را موظف به حرکت در این مسیر خواهد دانست.

فاطمی اظهارداشت: بسیار خرسندم در استان یزد علاوه بر فعالین عرصه زیست بوم علم و فناوری، افراد دارای زیست بوم کاری متفاوت نیز به خوبی به ادبیات حوزه دانش بنیان مسلط بوده و ضمن مطالبه آن، برای این حوزه ایده و پیشنهاد دارند.

وی پیگیری دقیق و با برنامه موضوعات مربوط به حوزه نوآوری، فناوری و دانش بنیان را نیازمند هم افزایی تمام مولفه ها و عناصر درگیر این زیست بوم اعم از شرکت ها، مدیران و فعالیت بخش خصوصی دانست و گفت: خوشبختانه مسائل و موضوعات این حوزه، قائم به یک شخص نبوده و اکوسیستمی با اجرای متعدد است که تاکنون ۲۳ جلسه آن تشکیل شده است.

استاندار یزد با بیان اینکه حوزه دانش بنیان بحث یک روز، یک ماه و یک سال نیست و همواره باید به آن توجه داشت، تصریح کرد: با وجود پیشتازی استان نسبت به بسیاری از استان ها در حوزه دانش بنیان، اما راه طولانی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم.

فاطمی با اشاره به تدوین نقشه راه حوزه نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان در برنامه تحولی یزد نوین با مشارکت بخش خصوصی، فعالین زیست بوم و مدیران استانی، اطمینان داد: مسئله علم و فناوری و دانش بنیان از اولویت های خدشه ناپذیر استان بوده و مسائل آن، به صورت روزانه و هفتگی، رصد و پیگیری خواهد شد.

استاندار یزد در ادامه از تدوین قانون جهش تولید دانش بنیان به عنوان یکی از اتفاقات بسیار خوب و نویدبخش یاد کرد و گفت: آیین نامه های اجرایی این قانون یکی پس از دیگری در حال نگارش و تصویب است و باید از ظرفیت های آن به نحو شایسته ای بهره برد.

فاطمی ادامه داد: شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی استان باید علاوه بر دانش بنیان سازی خود، به سایر اجزای زیست بوم و واحدهای خرد و متوسط و شرکت های فعال این حوزه کمک کنند که تحقق این مهم، با جدیت در حال پیگیری مستمر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت استفاده از تجربه های گذشته برای تقویت فعالیت های این حوزه اشاره کرد و افزود: «اقتصاد دانش بنیان»، «مردمی سازی اقتصاد» و «عدالت اجتماعی» از جمله مولفه های اقتصاد مقاومتی است و امروزه بهترین بستر برای مردمی سازی اقتصاد و حرکت به سمت اقتصاد عدالت محور، مسئله تعاونی ها است.

استاندار یزد با بیان اینکه ساختار تعاونی متناسب با بوم اقتصاد اسلامی و تجربه های گذشته ما است، تصریح کرد: تقویت تعاونی ها و تامین مالی آن ها بسیار حائز اهمیت است، لذا هنر ما احصاء سازوکارهای جدید تامین مالی برای پیشبرد مسائل از بستر تعاونی ها است.

فاطمی به موضوعات مطرح شده پیرامون استفاده از فناوری های نوین در ساختمان سازی اشاره و خاطرنشان کرد: صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در حوزه ساختمان، سبب تقویت مقاومت سازه، افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده می شود لذا استان از هر گونه اقدامی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه ساختمان سازی حمایت جدی خواهد کرد.

وی یکی از اقدامات الگویی انجام شده در استان در راستای تقویت پیوند دانشگاه و صنعت را طرح بورسیه شغلی دانشجویان عنوان کرد و گفت: این طرح امروز تبدیل به آیین نامه ملی شده و وزارت علوم آن را ابلاغ و در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری قرار داده است.

استاندار یزد ادامه داد: در قالب این طرح دانشجویان پس از مصاحبه توسط واحد مربوطه، در صنعت، مشغول بکار شده، حقوق می گیرد و دوران خدمت سربازی را نیز در قالب سرباز فناور طی کرده و پس از آن می توانند در آن مجموعه فعالیت داشته باشند.

فاطمی همچنین با بیان اینکه در بخش دانش بنیان سازی حوزه کشاورزی نیازمند تلاش بیشتری هستیم، اظهارداشت: اگرچه پروژه های تحولی حوزه کشاورزی تعریف شده اما از برنامه های عملیاتی و کارآمد برای دانش بنیان سازی استان در حوزه کشاورزی حمایت خواهیم کرد.

وی در ادامه به رتبه دوم استان یزد در زمینه تولید محصولات گلخانه ای اشاره و از برنامه ریزی و عزم جدی استان برای تبدیل به مرکز تولید بذر محصولات گلخانه ای کشور خبرداد.

استاندار یزد در پایان با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه گسترش فعالیت شرکت های دانش بنیان در حال انجام می باشد، گفت: امید است روز به روز اجزای این اکوسیستم در تعامل و ارتباط با هم، اتفاقات بسیار خوبی را برای پیشرفت استان رقم بزند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا