دانشمندان علوم اعصاب موفق به اتصال سه‌گانه مغز شدند تا این امکان را فراهم آورند که این سه نفر در افکارشان با هم سهیم شوند و در این حالت بازی تتریس را انجام دهند. این تیم تحقیقاتی فکر می‌کند که این آزمایش ماجراجویانه می‌تواند بزرگ‌تر شود تا کل شبکه‌های افراد را به هم متصل کند، و بله، همان‌قدر که به نظر می‌رسد خارق‌العاده است.

این امر از طریق ترکیبی از الکتروانسفالوگرام‌ها (EEGs)، برای ضبط امواج الکتریکی که فعالیت مغز را نشان می‌دهد، و تحریک مغناطیسی بین‌جمجمه‌ای(TMS)، که در آن نورون‌ها با استفاده از میدان‌های مغناطیسی تحریک می‌شوند، صورت می‌گیرد. محققان این سیستم جدید را برین‌نت(BrainNet) نام‌گذاری کرده‌اند و می‌گویند که این سیستم می‌تواند در نهایت برای متصل کردن مغزهای متفاوت بسیاری به یکدیگر، حتی در سراسر وب، مورد استفاده قرار بگیرد.

اما برین‌نت، به غیر از اینکه روش‌های جدید و عجیبی از ارتباط را به روی ما می‌گشاید، می‌تواند در مورد اینکه مغز انسان در سطح عمیق‌تر چگونه عمل می‌کند، چیزهایی را به ما یاد بدهد. این پژوهشگران نوشتند: «ما برین‌نت را ارائه می‌دهیم، که اولین رابط مستقیم غیرتهاجمیِ مغز به مغز چندنفره برای حل مسئله مشارکتی است. این رابط به سه نفر اجازه می‌دهد تا با استفاده از ارتباط مستقیم مغز به مغز، با یکدیگر همکاری کنند و مسئله‌ای را حل کنند.» در نگاهی اجمالی با این آزمایش، می‌توانیم در آینده افکار ِ خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم
شاید حتی منابع ذهنی را جمع کنیم تا با مسائل عمده مقابله کنیم.

ترجمه: زهرا جهانبانی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا