مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد: در سند سازگاری با کم آبی، به صفر رساندن افت آبخوان‌ها و سطح زیرکشت موجود در استان، به صورت ویژه دیده می‌شود.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی جوادیان زاده در جلسه رویداد آبی اردکان به برنامه سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: در این برنامه برای رفع نگرانی بخش کشاورزی، بحث حفاظت از آب‌های زیرزمینی، حفظ سطح زیرکشت موجود و به صفر رساندن افت آب‌های زیرزمینی در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: هم اکنون ۹۴ درصد کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی در استان نصب شده و تلاش می‌کنیم تا این آمار تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسد.

فرماندار اردکان هم تصریح کرد: متاسفانه منابع زیرزمینی استان به شدت کاهش یافته است، به گونه‌ای که سالانه با افت ۴۴ سانتی متری آب‌های زیرزمینی در دشت ممنوعه یزد ـ اردکان مواجه هستیم.

مصطفی پوردهقان با اشاره به بروز مشکلات تامین آب در اکثر نقاط کشور ادامه داد: مشکل خاموشی چاه‌های کشاورزی با توجه به نصب کنتور‌های هوشمند توسط آب منطقه‌ای مرتفع شده است، اما نیاز به تأمین آب به منظور حفظ سطح زیر کشت موجود، ‏ تاب آوری درختان و رهاشدگی باغات باید به صورت جدی مد‌نظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اقدامات علمی و کارشناسی، مصرف آب بر اساس مجوز‌های صادر شده، نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌ها، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، ترویج فرهنگ صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف نقش بسیار مهمی در مدیریت منابع آبی خواهد داشت.

فرماندار اردکان از تعیین تکلیف حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی تا دو هفته دیگر گفت: از بین رفتن محصولات کشاورزی و افزایش مشکلات ناشی از خشک شدن باغات و کاهش سرانه فضای سبز شهرستان از حساسیت‌های موجود است که مطالعه و بازنگری بیشتر تأمین کنندگان آب استان را طلب می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا