یزدفردا: 8 مهر مصادف با 30 سپتامبر روز جهانی دریانورد است. دریانوردان دلاور و غیور ناوگان نفتی،دریانوردان شجاع ناوگان تجاری، دریانوردان ناوگان جست‌وجو و نجات دریایی، دریانوردان خط‌‎ شکن نیروی دریایی ارتش و سپاه و دریابانی، دریانوردان تلاشگر ناوگان صیادی و... روزتان خجسته باد.

به گزارش یزدفردااز همه روزهایی که دریانوردان به عنوان طلایه‌داران عرصه تجارت جهانی در کشتی و یا در خشکی هستند نامشان، یادشان، خاطرشان، وجودشان و حتی اهمیت مقام و منزلتشان برای اقتصاد کشور فقط در یک روز یعنی 25 ژوئن مطابق با 4 تیر ماه مهم‎تر و برجسته‎تر از دیگر روزهای سال می‎شود زیرا این روز، روزی است که از سال 2010 میلادی (1389 شمسی) به نام دریانوردان در تقویم جهانی ثبت شد.

دلایل نامگذاری روز جهانی دریا نورد چه بود؟

دلیل نام‌گذاری این روز به کنوانسیون STCW که در ژوئن ٢٠١٠ میلادی در شهر مانیل برگزار شد، مربوط می‎شود، زیرا کنوانسیون مذکور در این کنفرانس تجدید نظر شد و نگارش جدید آن در روز ٢٥ ژوئن ٢٠١٠ در مانیل به تصویب رسید.

یکی از مهمترین مصوبات کنفرانس مانیل این بود که اعضا تصمیم گرفتند به منظور قدردانی از زحمات دریانوردان کشورهای عضو؛ در ٢٥ ژوئن هر سال (چهارم تیر ماه) مراسمی با عنوان روز دریانورد برگزار شود و همه کشورهای عضو موظف شدند تا روز دریانورد را در تقویم دریایی خود ثبت و از دریانوردان به پاس زحمات آنها در این روز تقدیر و تشکر به‌عمل آورند.

بر همین اساس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران روز چهارم تیرماه هر سال به‌عنوان "روز دریانورد" تعیین و در تقویم دریایی کشور درج شد.

و همین امر موجب شده است تا سازمان جهانی دریانوردی (IMO) با نامگذاری این روز در سال و تعیین شعار راهبردی برای هر سال بتواند به عنوان یک پشتیبان معنوی برای دریانوردان باشد. بر این اساس هرساله شعاری در این روز از جانب دبیرکل IMO اعلام و از همه کشورهای عضو درخواست و دعوت می‌شود که نسبت به شعار متعهد باشند.

بر این اساس، شعار روز جهانی دریانورد در نخستین سال یعنی در سال 2010 به دریا برو ، در سال 2011«دزدی دریایی؛ هماهنگی و واکنش‌ها»، در سال 2012 سپاس دریانورد ، در سال 2013 توسعه پایدار: نقش IMO پس از Rio+۲۰»، در سال 2014 اجرای موثر کنوانسیون‌های IMO، در سال 2015 آموزش علوم و مهارت‎های دریانوردی ، در سال 2016 «در دریا برای همه» و در سال 2017 دریانوردان مهم هستند بود.

امسال نیز سازمان بین المللی دریانوردی شعار روز دریانورد را حمایت از سلامت دریانوردان اعلام کرده است.

آنچه از 9 شعار مختلف 9 روز جهانی دریانورد در 9 سال برمی‌آید این است که دریانورد را به عنوان ارزشمندترین دارایی حمل و نقل و صنایع دریایی است و مسلم دانسته است که حفاظت از آنها، آموزش آنها، قدردانی از آنها، تجلیل آنها وحتی اجرای کنوانسیون‎های مختلف را برای بهره‎مندی بیشتر آنها را در قالب یک شعار سرلوحه کار و اقدام هر کشور عضوی قرار داده است.

گفتنی است؛ دریانوردان، این سربازان گمنام تجارت جهانی چه در شناور کوچک باشند چه در شناور اقیانوس‎پیما دریانورد هستند و برای همه مردم جهان به ویژه جامعه دریایی، گرامی و معزز به شمار می‎روند.

آنها افرادی هستند که به دور از خانه و خانواده، در میان امواج سهمگین دریا و اقیانوس با کوهی از مشکلات و مسوولیت‎ها که بر گرده آنها است، نفت و کالاهای غیر نفتی ایران را به اقصی نقاط جهان می‎رسانند و مایحتاج مردم کشور را از گوشه گوشه کره خاکی به کشور می‌آورند تا جایی که بالغ بر90 درصد تجارت کشور با همت دریانوردان و تلاش بی‌وقفه آنها در کشتی انجام می‎شود.

نه تنها تجارت ایران بلکه تجارت جهانی به دریانوردان وابسته است. آنها نباشند جریان تجارت جهانی نیز با وقفه مواجه می شود.
  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا