زمان : 29 Mehr 1400 - 20:03
شناسه : 168750
بازدید : 3677
ایجاد طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی در یزد رئیس مجمع نمایندگان استان یزد: ایجاد طرح بزرگ صنعتی پتروشیمی در یزد رئیس مجمع نمایندگان استان یزد: صنعت نساجی و واحد‌های شیمایی با سابقه بسیار بالا در زمینه فعالیت و اشتغال، پیشروترین صنعت استان به شمار می‌آیند.

به گزارش یزدفردامحمدصالح جوکار در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی استان با اشاره به اینکه استان یزد پیشرو در قطب صنعت نساجی کشور است، گفت: ۹۰ درصد تولیدات روفرشی و ۸۰ درصد پارچه‌های رومبلی و پرده‌ای در کشور مربوط به استان یزد است.

وی افزود: تولید محصولات پارچه پیراهن، شال و روسری، سجاده، روتختی، پتو و محصولات متعدد دیگر از ویژگی‌های این صنعت در یزد است و در حال حاضر، هزار و ۹۴۱ واحد فعال نساجی در استان داریم که بالغ بر ۴۰ هزار نفر در این واحد‌ها مشغول به کار هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تصریح کرد: این استان در زمینه واحد‌های تولید الیاف و نخ‌های فیلامنت مصنوعی (پلی استر و پلی پروپیلن) نیز از استان‌های شاخص است به طوری که در حال حاضر ۳۰ واحد با ظرفیت بیش از ۲۲۱ هزار و ۸۶۰ تن تامین کننده نیاز واحد‌های بافندگی استان و کشور بوده و متقاضی مواد اولیه پتروشیمی نساجی هستند.

جوکار ادامه داد: علاوه بر واحد‌های نساجی تعداد ۶۱۹ واحد شیمیایی مصرف کننده مواد پلیمری (پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پی دی سی) فعال هستند که نیاز آن‌ها به مواد اولیه در حدود ۱۶۰ هزار تن در سال است.

نماینده مردم یزد و اشکذر گفت: مواد اولیه مورد نیاز این واحد‌ها در زمینه ذوب ریس (چیپس پلی استر pet) و گرانول پلی پروپیلن گرید نساجی (pp) به میزان ۲۲۵ هزار تن در سال و واحد‌های ریسندگی الیاف کوتاه پلی استر پنبه و پلی استر ویسکوز هفت هزار تن و الیاف بلند (اکریلیک فرش و لباسی) پنج هزار تن برآورد می‌شود.

جوکار با بیان اینکه نیاز سالانه انواع نخ‌ها در حوزه بافندگی ۹۷ هزار تن است، گفت: برای حمایت از این صنعت، ایجاد یک واحد پتروشیمی بزرگ در استان از ضرورت بالایی برخوردار است تا مشکل مواد اولیه این واحد‌ها رفع شود.

وی افزود: عدم راه‌اندازی این واحد پتروشیمی در استان در حالی است که صنعت نساجی و واحد‌های شیمایی با سابقه بسیار بالا در زمینه فعالیت و اشتغال، پیشروترین صنعت استان به شمار می‌آیند، در حال حاضر با مشکل بسیار جدی برای تامین مواد اولیه پتروشیمی مواجه هستند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیگیری برای اخذ مجوز یک واحد بزرگ صنعتی پتروشیمی در استان یزد در جریان است، تصریح کرد: جانمایی طرح با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و همراهی سازمان‌های مربوطه مطالعات آن شروع شده و درخواست برای تخصیص خوراک از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام شده است.

وی در ارتباط با تامین منابع لازم برای ساخت این مجتمع بزرگ صنعتی پتروشیمی در یزد خاطرنشان کرد: این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان آغاز می‌شود و پیگیری‌های متعددی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری صورت گرفته و همچنان هم در حال انجام است.