زمان : 15 Aban 1400 - 20:33
شناسه : 169174
بازدید : 4387
خواص مصرف خرما در فصول سرد؛ از سلامت استخوان تا تغذیه‌کننده پوست خواص مصرف خرما در فصول سرد؛ از سلامت استخوان تا تغذیه‌کننده پوست دو فصل پاییز و زمستان جذابیت و مزایای خاص خود را دارند و در عین حال، مصرف خوراکی‌های متناسب با روز‌های سرد، سطح انرژی را بالا نگه می‌دارد و احتمال ابتلا به بیماری‌های شایع در این فصول را کاهش می‌دهد.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا: خرما از جمله خوراکی‌هایی است که باید در رژیم غذایی زمستانی گنجانده شود، زیرا به دلیل داشتن مواد مغذی بالا، دارای فواید زیادی است.

خرما منبعی سرشار از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر، کلسیم، پتاسیم، فسفر، مس و منیزیم و همچنین دارای فیبر‌های محلول و نامحلول برای تصفیه دستگاه گوارش است.

روزنامه هندوستان تایمز در مطلبی به برخی خواص مصرف خرما در فصول سرد سال اشاره کرده که به شرح زیر است:

سلامت استخوان

خرما منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای قند باشد. کاهش میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول فصل سرما که برای تولید ویتامین D در بدن و جذب کلسیم حیاتی است، می‌تواند سلامت استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

با گنجاندن خرما در رژیم غذایی که سرشار از کلسیم است می‌توان به قوی نگه داشتن استخوان و دندان‌ها کمک کرد. همچنین خرما حاوی مواد معدنی غنی مانند پتاسیم، فسفر، مس و منیزیم است که نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات مربوط به استخوان مانند پوکی استخوان و آرتریت دارند.

تسکین درد آرتریت

در فصل سرما افراد مبتلا به آرتریت، احساس درد بیشتری را در مفاصل خود تجربه می‌کنند. خرما سرشار از منیزیم و خواص ضد التهابی است و برای تسکین این نوع از درد‌ها عالی است.

کاهش خطر حمله قلبی

خطر حمله قلبی در فصل زمستان با کاهش دمای بدن افزایش می‌یابد. مصرف خرما به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند و خطر حمله قلبی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. مصرف آن در میان‌وعده‌های صبح و عصر، استقامت بدن را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که در روز‌های سرد زمستان، احساس بیحالی و سستی نداشته باشید.

حفظ گرمای بدن

خرما انرژی لازم را برای گرم نگه داشتن بدن در هوای سرد تامین می‌کند.

افزایش‌دهنده سطح انرژی

خرما حاوی کربوهیدرات‌های ساده است و بنابراین در مواقعی که بدن به انرژی نیاز دارد همچون یک ماده سوختی عمل می‌کند.

سرشار از آهن

خرما یکی از غنی‌ترین منابع آهن است و می‌تواند به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک کند.

برطرف‌کننده مشکلات گوارشی

از آنجایی که متابولیسم بدن در فصل زمستان کند می‌شود، این خوراکی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از فیبر‌های محلول و نامحلول به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

خرما همچنین ترشح اسید‌های گوارشی را افزایش می‌دهد که در نهایت جذب غذا را آسان می‌کند. علاوه بر این، مصرف خرما خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

تغذیه‌کننده پوست

سرمای هوا باعث می‌شود پوست چربی طبیعی خود را از دست بدهد و مصرف منظم خرما پوست را تغذیه کرده و سطح رطوبت را کنترل می‌کند. خرما همچنین با خواص آنتی‌اکسیدانی به جوانی پوست و ترمیم آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.