زمان : 21 Dey 1400 - 09:59
شناسه : 170663
بازدید : 4995
تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون/ ناشتا واکسن نزنید سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز: تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون/ ناشتا واکسن نزنید سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز: یکی از راه‌های کاهش عوارض احتمالی پس از دریافت واکسن، توجه به یک برنامه غذایی مناسب است.

به گزارش یزدفردا: دکتر پورمازار به مناسبت دوازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار "تغذیه، کرونا، واکسیناسیون" (۱۵ تا ۳۰ دی ۱۴۰۰) اظهار داشت: تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامتی و افزایش کارآیی سیستم بدن دارد و بر این اساس لازم است در هنگام واکسیناسیون ناشتا نبوده و صبحانه یا میان وعده‌ای ساده میل شود.

وی استعمال فراوان مایعات، قبل و بعد از واکسیناسیون را ضروری خواند و افزود: مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزی‌ها و میوه ها، شیر و لبنیات کم چرب، تخم مرغ، حبوبات، گوشت‌ها و نان و غلات سبوس دار قبل و پس از واکسیناسیون به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می‌کند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز با اشاره به لزوم استفاده ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن تصریح کرد: بانوان باردار هم باید روزانه یک عدد مکمل هزار واحدی ویتامین D که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، مصرف کنند.

پورمازار ادامه داد که مصرف حداقل ۵ وعده در روز (۳ وعده از انواع سبزی‌ها) و ۲ عدد متوسط از انواع میوه‌ها در میان وعده‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن لازم است.

وی نسبت به مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد و همچنین روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن هشدار داد و گفت: مصرف فست فودها، غذا‌های چرب، شیرین، پرنمک و تنقلات شور موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند، بنابراین باید از مصرف بی رویه آن‌ها خودداری شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان، تغذیه صحیح با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه را سبب تاثیر بهتر واکسن در بدن عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در صورتی که میل کافی به خوردن غذا نداریم، می‌توانیم از مغز‌ها و خشکبار مانند فندق، گردو، پسته، بادام، توت خشک، نخود و کشمش، مویز و برگه میوه‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: اضافه کردن آرد برنج، جوانه گندم، جوانه نخود و ادویه‌ها به ویژه گُلپر به انواع سوپ یا غذا نیز پیشنهاد می‌شود. همچنین بهتر است به عنوان وعده صبحانه یا میان وعده از سمنو، شیربرنج همراه با سیاه دانه و کمی دارچین و یا شله زرد با خلال بادام و پسته نیز استفاده کنیم.

پورمازار ادامه داد: برای کنترل بی اشتهایی می‌توانیم مقداری چای همراه با لیمو و زنجبیل بنوشیم. مصرف سیب، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه و کدو حلوایی نیز می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش اشتها داشته باشد.