زمان : 18 Ordibehesht 1401 - 22:10
شناسه : 173727
بازدید : 4409
پدر آرات به اتهام‌ها پاسخ می‌دهد پدر آرات به اتهام‌ها پاسخ می‌دهد یزدفردا: ناسازگاری پسربچه دوست‌داشتنی ایرانی با آب‌و‌هوای همیشه سرد و بارانی انگلستان او را در مسیر رفتن به اسپانیا قرار داده است.

به گزارش یزدفرداهر بار که صحبت از استعدادهای خاص یک کودک خردسال ایرانی مطرح می‌شود بی‌اختیار افکار به سمت آرات می‌رود و نام او بیشتر از بقیه در اذهان ایرانی‌ها تثبیت شده.
پسرک موفرفری و بامزه‌ای که با شیرینی خاصی کلمات فارسی و انگلیسی را ادا می‌کند و استعداد ویژه‌ای در فوتبال دارد و هربار با انجام حرکات تکنیکی توجه صفحات معروف فوتبالی و یا واکنش‌های فوتبالیست‌ها را به همراه دارد.
آرات حسینی که چند سال پیش برای رفتن به آکادمی‌های فوتبال راهی انگلستان شد، حالا چند روزی است که به ایران آمده تا آنطور که پدرش می‌گوید برای خواندن و نوشتن فارسی آماده شود و ضمن داشتن تمرینات فوتبالی‌اش مقدمات سفر احتمالا آنها به اسپانیا فراهم شود.
فرصتی دست داد تا گپ و گفتی نسبتا طولانی با پدر آرات، محمد حسینی داشته باشیم و از شرایط فعلی پسرش باخبر شویم.
او برای ما از سختی‌های سفر به انگلیس، افتادن در دام قرارداد بلند مدت از سوی یک ایرانی، بی‌پول شدن در غربت و لطف و حمایت آمریکایی‌ها و در نهایت حضور یک ایرانی با معرفت در زندگی‌شان تا بازگشت به ایران صحبت کرده که توصیه می‌کنیم خواندن این گفتگو را از دست ندهید.

- چه اتفاقی افتاد که اصلاً به ایران برگشتید؟
- خانواده و شرایط آب و هوایی. آرات در لیورپول از نظر آب و هوایی تحت فشار قرار داشت از طرف دیگر خانواده ما شامل دخترم و همسرم دلایل دیگری بود که به ایران برگشتیم.
- با توجه به اصالت مازندرانی شما پیش بینی می‌شد با آب و هوای آنجا تطابق پیدا کنید.
- هوای آنجا با آب و هوای مازندران خیلی متفاوت بود.
- از چه زمانی این آب و هوا روی آرات تاثیر گذاشت؟
- تمرین ها در فضای سرپوشیده انجام می‌شد اما مسابقات لیگ در هوای آزاد برگزار می‌شد. هر چه زمان گذشت برخلاف انتظار آرات نتوانست با اوضاع کنار بیاید.
- در یکی از مصاحبه ها گفته بودید که باشگاه لیورپول تاکید کرده عکس و فیلمی از آرات منتشر نشود؟
- ۵ ماه قبل از حضور ما در لیورپول سایت فیفا از آرات به عنوان یک پدیده نام برده بود. چون ما دو هفته بعد از آمدن به لیورپول آکادمی رفتیم آنها اصرار زیادی داشتند که عکس و فیلم از آرات منتشر نشود دلیل آن هم قوانین فیفا بود. علت آن این بود که لیورپول در مکاتباتش با فیفا گفته بود به عنوان یک شهروند ساکن لیورپول به آکادمی می آید نه به عنوان کسی که از ایران به قصد حضور در این آکادمی به انگلیس آمده باشد.
- اگر به عنوان کسی که از ایران برای حضور در آکادمی لیورپول به این کشور سفر کرده بود و به آکادمی می‌رفت فیفا ایراد می‌گرفت؟
- بله دقیقاً به همین دلیل بعد از یک سال و نیم فیفا این اوکی را به لیورپول داد چرا که آنها پست های ما در اینستاگرام را دیده بودند و برای آنها مسجل شده بود که آرات در لیورپول زندگی می کند.
- اصلا چرا انگلیس؟ چطور این انتخاب را داشتید؟
- در ابتدا قصد داشتیم به آمریکا برویم چراکه فوتبال پایه در آمریکا بسیار قوی است و آموزش های بسیار خوبی به بچه ها می دهند اما در آن زمان اوج موفقیت لیورپول بود و در اروپا قهرمان شده بودند و فکر کردیم این چالش لیورپول برای آرات خوب باشد. تمام این جابجایی ها و پیشنهاد ها از سوی شرکت های مختلف بود شرکت هایی که واسطه نقل و انتقالاتی و یا استعدادیابی نبودند.
- چرا این سرمایه‌گذاری را می‌کردند؟
- خوب بالاخره آرات به عنوان یک کودک شناخته شده فرصت مناسبی برای بهره برداری اهداف تبلیغاتی در فضای مجازی محسوب می شد و آنها هم به دنبال یک رابطه دو طرفه بودند می خواستند از طریق آرات قرارداد های مختلفی را با کمپانی های بزرگ ثبت کنند و در ازای آن شرایط را برای پیشرفت آرات در آکادمی های فوتبال فراهم کنند.

- تا کی در ایران می مانید؟

- آمدیم که دو ماه بمانیم با گذشت زمان تصمیم گرفتم ۶ ماه بمانیم حالا که دو ماه گذشته برنامه این است که یک سال بمانیم.
- در ایران برنامه‌ی خاصی دارید یا برمی‌گردید؟
- در ایران امکاناتی داریم که خارج از ایران نداریم.
- مثلا؟
- دکتر خوب! کسانی که در انگلیس زندگی کردند می‌دانند که برای گرفتن یک ام ار ای ساده چقدر دوندگی و زمان لازم است در حالی که در ایران به راحتی در زمان خیلی کوتاه از سر تا پای آرات را مورد بررسی قرار می دهیم.
- آرات از آکادمی لیورپول دریافتی مالی نیز داشت؟
- به هیچ وجه
- پس هزینه ها از کجا تامین می شد؟
- شرکتی که ما را برد هزینه‌های ما را می داد. البته ما خیلی زود با آن شرکت قطع همکاری کردیم زیرا در حالی که ما کاملا از روی صداقت به آنجا رفته بودیم آنها از انگلیسی بلد نبودن من قصد سوءاستفاده داشتند و در یک مهمانی قرارداد را پیش روی من گذاشتند امضا کنم و یکی را نیز به همراه خود داشتند که حتی دلم نمی‌خواهد اسم او را بیاورم. ابتدا قراری که ما داشتیم این بود که برای مدت سه سال آنها امکانات در اختیار ما بگذارند و بهره برداری مالی را از صفحه مجازی آرات و قراردادهایی که ممکن بود ببندد داشته باشند آنها اصرار کردند که قرارداد همانجا امضا شود من به این موضوع شک کردم و سیم کارتی که از قبل خریده بودم را فعال کردم و به نماینده شرکت امریکایی که قصد داشت ما را به امریکا ببرد پیام دادم و نمونه قرارداد ارائه شده از طرف آنها را برای او فرستادم.  نماینده شرکت امریکایی به من گفت آقای حسینی ما اصلا قصد قرارداد بستن با شما را نداریم اما لطفاً این قرارداد را با این شرکت امضا نکنید، چرا که به ضرر شماست. شرکت انگلیسی بعد از سرباز زدن من از امضای قرارداد پاسپورت ما را گرفت و به ما پس نداد. من و آرات شش ساله در لندن در آستانه آوارگی قرار گرفتیم. قیمت هتل را بهانه کردند و ما را به یک خانه بسیار کوچک در خارج از شهر بردند. آرات می‌گفت من حتی اینجا نمی توانم بخوابم.  جالب اینکه این تحت فشار گذاشتن پیشنهاد همان فرد ایرانی بود که به آنها توصیه کرده بود با این کار می تواند من را مجبور به انجام کار دلخواه آنها کند و از آنها قول گرفته بود در ازای امضای این قرارداد از سوی من ۳۰ هزار دلار از آنها دستمزد بگیرد!

- چه شرایط سختی! اقدام جدیدی نکردید؟
- مجدداً با نماینده شرکت امریکایی تماس گرفتم و او بلافاصله یک هتل جدید در لندن برای ما رزرو کرد و حتی یک مقدار پول نیز برای ما ارسال کرد و همه اینها در شرایطی بود که اصلاً قصدی باید برای امضای قرارداد با آنها نداشتیم و آنها فقط از روی انسان دوستی به ما محبت کردند و به ما گفتند هرگز به خاطر قرار گرفتن در فشار مالی قراردادی را امضا نکنید. گذشت و من برای سه روز جواب تلفن شرکت انگلیسی را ندادم تا آنکه سرانجام پاسخ آنها را دادم و گفتم در این هتل هستیم. آنها مجددا خواهان امضای قرارداد با ما بودند شرکت امریکایی به من این مشورت را داده بود که ارسال ایمیلی آن قرار داد خودش به مثابه یک مدرک جرم بوده و دیگر هیچ نگرانی نسبت به آنها نداشته باشید. اینگونه خیال من کاملاً راحت شد و دیگر زیر شرط و شروط آن شرکت نرفتم.
- جالب شد، بعد از قطع همکاری با این شرکت انگلیسی چه اتفاقاتی افتاد؟
- ابتدا شرکت آمریکایی دو نماینده به انگلیس فرستاد تا ما را برای امضای قرارداد متقاعد کند اما به خاطر علاقه به آکادمی لیورپول دعوت آنها را رد کردیم. بعد از آن دو هنرپیشه ایرانی ساکن در خارج از ایران به خاطر علاقه به آرات او را به یک شخص ایرانی دیگر معرفی کردند و این نفر جدید شرایط را برای حضور آرات در آکادمی های مختلف فوتبال و اقامت ما فراهم کرد.
- آکادمی مختلف؟ مگر چندجا رفتید؟
- به خاطر فاصله زمانی کم بین منچستر و لیورپول و اینکه آرات از نظر قانونی تحت قرارداد لیورپول نبود من او را به همه آکادمی ها می‌بردم و به همین خاطر اتفاقاً یکبار پس از درخشش فوق العاده آرات در آکادمی منچستر یونایتد همه نگاه‌ها متوجه او شد و با استقبال شدید مواجه شد. یکی از اشتباهاتی که من کردم این بود که وقتی سران آکادمی لیورپول از من درخواست کردند به خاطر سبک کار آکادمی آن ها و تفاوت آن با آکادمی منچستر سیتی از بردن آرات به آکادمی سیتی اجتناب کنم، درخواست ایشان را پذیرفتم.
- این شخص ایرانی جدید که از آرات حمایت می کرد در ازای آن درخواستی نداشت؟
- به هیچ وجه حتی من خودم چند بار از واسطه های ایرانی که همان هنرمندان بودند پرسیدم که در ازای این محبت ها از ما چه چیزی را خواهد خواست آنها گفتند این علاقه قلبی او به آرات است و هیچ چشم داشتی ندارد.
- خود من چند باری در اینستاگرام دیدم که آرات مورد تحسین بازیکنان بزرگ قرار گرفت و حتی پیام های دلگرم کننده‌ای از آنها دریافت کرد. هیچکدام از آنها توصیه‌ای به آرات می کردند؟
- داوید لوییز که در آن زمان در آرسنال بازی می کرد یا مارسلو که خودش الان یک آکادمی در مادرید دارد وحتی ریو فردیناند که یکی از شخصیت های بزرگ فوتبال انگلستان محسوب می شود در تمام این مدت به‌ آرات لطف داشتند و چندین بار ازما برای رفتن به محله زندگی شان دعوت کردند. به هرحال اما در حال حاضر ترجیح دادیم به ایران بیایم و فعلا یک مدت اینجا باشیم.

انگار با کلایورت هم ارتباطی داشتید؟
- بله پاتریک کلایورت الان رئیس آکادمی لاماسیا است او چندین بار با آرات ارتباط برقرار کرده و تا عید نوروز را به او تبریک گفت خود او چند بار در خصوص انتخاب آکادمی مناسب به ما تذکر داده و همیشه می گوید اگر مسی در یک آکادمی دیگر بود هرگز مسی حالا نشده بود.
- اولویت اصلی شما حضور در اسپانیا است؟
- بله ۹۹درصد برنامه ما حضور در اسپانیا است چرا که آب و هوای آنجا کاملاً با آرات سازگار است.
- چرا به محض اینکه آرات در آستانه رسیدن به سن قانونی برای امضای قرارداد با آکادمی ها رسیده از انگلیس برگشتید؟
- ببینید روزهای خوب آرات مربوط به مواقعی بود که هوا آفتابی بود یا ابری اما به محض اینکه باران های شدید می آمد عملکرد آرات تحت شعاع قرار می گرفت و با توجه به اینکه دیگر سنش برای امضای قرارداد مشکلی نداشت باید تمریناتش را هم با همان تیم اصلی و در فضای باز انجام می داد و اینجا دقیقاً زمانی بود که ممکن بود آرات با مشکل مواجه شود.
- شما برنامه های تمرینی او را به آکادمی سپرده بودید اما سوال من این است که مسائل مربوط به تغذیه و برنامه های غذایی‌اش با چه کسی بود؟
- ببینید یکی از مسائلی که مربوط به مزیت های ایران به آنجا گفتم در مورد دکتر ها همین بود برای مثال ما در دو ماه زمانی که ایران بودیم از سر تا پای آرات را چکاپ کردیم از دکتر مغز و اعصاب و قلب و عروق بگیرید تا پزشک ارتوپد و دندان پزشک و چشم پزشک و دکترای تغذیه و صفحات رشد اما وقتی به انگلیس رفتیم آنها برای ارائه یک برنامه غذایی ۶ ماه زمان خواستند و در نهایت هم کاری نکردند در کل این گونه رفتارها پزشکی واقعا کلافه کننده بود و اصلا به انگلستان نمی خورد.

- دلیل پرسیدن این سوال این است که به نظر می رسد آرات نسبت به همبازیانش قد کوتاه تری دارد آیا واقعاً اینطور است؟
- بله اتفاقا یکی از موارد مورد بحث و اختلاف بین پزشکان ایران و انگلستان این بود که در انگلیس می گفتند قد او عادیست و برگرفته از ژن شما و مادرش است اما در ایران می گویند رشد او مشکل دارد و قدش عادی نیست.
- ممکن است به خاطر تمرین ‌هایی باشد که در بچگی با او انجام دادید؟
- اتفاقا در خصوص موضوع قد آرات من با برادر مسی هم صحبت کردم. آرات صفحه رشدش توقف نخورده و برادر مسی هم معتقد بود با بزرگتر شدن آرات این موضوع قابل حل است. به هر حال در این مدت ایران هستیم آزمایشات لازم روی او انجام می‌دهیم تا ببینیم اگر احتیاج به دارو یا موضوع خاصی دارد برایش فراهم کنیم.

آرات به دری علاقه دارد؟ فارسی نوشتن و خواندن را که فکر نمی‌کنم بلد باشد؟
- یکی از مزایای حضور ما در انگلیس این بود که آرات زبانش فول شد اما در عوض نوشتن خواندن فارسی بلد نیست و وقتی همبازیانش به آکادمی می آیند به آنها می‌گوید برایش کتاب و داستان بخوانند تا او هم کمی یاد بگیرد به درس هم فوق‌العاده علاقه دارد. 
- خود شما وقتی متوجه استعداد خاص آرات شدید روزی را می‌دیدید که به آکادمی لیورپول برود؟
- در آن زمان من دوست داشتم مثلاً بعد از شش ماه تمرین آرات پشتک زدن یاد بگیرد راستش اصلا به فوتبال فکر نمی‌کردیم و توقعات ما به مرور زیاد شد.
- فکر می‌کنید آرات بیشتر به استعداد تکیه دارد یا تمرین؟
- فکر می‌کنم از تمرینات زیاد استعدادهای آرات نمایان شد.
در پایان صحبت خاصی دارید؟
- ممنونم از شما که این گفتگو را ترتیب دادید امیدوارم با انرژی مثبت مردم و دعای آنها سرنوشت خوبی در انتظار آرات باشد.