زمان : 21 Ordibehesht 1401 - 07:52
شناسه : 173800
بازدید : 4200
استفاده از ریز تراشه‌ها برای رصد و بررسی مسیر مهاجرت پروانه‌ها استفاده از ریز تراشه‌ها برای رصد و بررسی مسیر مهاجرت پروانه‌ها

به گزارش یزدفردا: حیوانات مهاجر زیادی از گونه‌های مختلف در جهان وجود دارند که پروانه‌ها جزوی از آن‌ها هستند. مهاجرت پروانه‌ها یکی از موضوعات جذاب در میان حیوانات مهاجر است که توجه دانشمندان را برانگیخته است. در همین راستا، از یک سری ریز تراشه برای رصد و بررسی مسیر حرکت یک گروه پروانه استفاده شده تا راه و روش مسیریابی آن‌ها مشخص شود.

ریز تراشه‌ها نقطه‌ای مهم برای ورود به دنیای حیرت‌انگیز موجودات کوچک‌تر هستند. این دسته از تراشه‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی را در اختیار ما بگذارند تا ببینیم که موجودات کوچک‌تر چگونه برای بقای خود تلاش می‌کنند. این بار نوبت به بررسی یک سری پروانه رسیده تا ببینیم که چگونه مهاجرت می‌کنند.

ردیابی مسیر مهاجرت پروانه‌ها از طریق ریز تراشه

گزارشات، حاکی از این هستند که میلیون‌ها پروانه سلطنتی هر پاییز به یک قسمت خاص از قله‌های کوهی در مرکز مکزیک مهاجرت می‌کنند. این شاید یک موضوع ساده و عادی به نظر برسد، اما این‌که چگونه حشرات با مغز بسیار کوچک خود چنین مسیر طولانی را به خاطر می‌سپارند جای بحث دارد. بنابراین دانشمندان از طریق وصل کردن ریز تراشه به گروهی از پروانه‌ها، مسیر حرکت آنان را ردیابی کردند.

جالب این‌جاست که این پروانه‌ها در صورت مواجهه با تغییرات و خطرات آب و هوایی، مسیر حرکت خود را تغییر می‌دهند. پیش از این حیوانات مهاجر بزرگ‌تر به سادگی قابل مهاجرت بودند اما ردیابی حشرات کوچک‌تر مانند پروانه‌ها پیش از به‌کارگیری ریز تراشه‌ها دشوار بود. جالب آن‌که عنوان بزرگ‌ترین گروه موجودات مهاجر به حشرات اختصاص دارد.

دانشمندان برای ردیابی مسیر سفر این پروانه‌ها از نوعی پلتفرم حسگرهای کوچک با نام mSAIL استفاده کردند که به طور خاص برای پروانه‌های گونه پادشاه طراحی شده است. این تراشه کوچک تنها 62 میلی‌گرم وزن دارد. ابعاد آن نیز تنها چند میلی‌متر است. به لطف این فناوری می‌توان همزمان شدت نور و دما را نیز اندازه‌گیری کرد.

محققان برای تست کارایی ریز تراشه mSAIL آن را به پروانه‌های سلطنتی زنده در یک باغ گیاه‌شناسی وصل کردند. این پلتفرم به خوبی کار کرد و توانست اطلاعات و داده‌های مختلف را در اختیار آن‌ها بگذارد. بنابراین می‌توان از آن در ردیابی مسیر حرکت موجودات دیگر نیز استفاده کرد.

گام بعدی این پروژه، تولید انبوه 100 عددی حسگرهای mSAIL است که می‌تواند به طور قابل اعتماد به پروانه‌های سلطنتی در مسیر مهاجرت سه‌ماهه آن‌ها چسبانده شود. انتظارات زیادی از این پروژه می‌رود و احتمالا قرار است شاهد اقدامات بزرگ‌تری در این زمینه نیز باشیم.