زمان : 04 Mordad 1401 - 06:54
شناسه : 174690
بازدید : 4754
گردنبند هوشمندی که از روی عرق بدن سلامتی را ردیابی می‌کند گردنبند هوشمندی که از روی عرق بدن سلامتی را ردیابی می‌کند یزدفردا: محققان دستگاه جدیدی طراحی کرده اند که می‌تواند از روی نشانگر‌های شیمیایی موجود در عرق، سلامتی انسان را تشخیص دهد.

به گزارش یزدفردا: در مقاله جدیدی که در مجله Science Advances منتشر شده است، تیمی از دانشگاه ایالتی اوهایو یک حسگر بیوشیمیایی بدون باتری و بی‌سیم را به نمایش گذاشته اند که قادر است میزان قند خون یا گلوکزی که انسان هنگام ورزش از پوست خود دفع می‌کند را تشخیص دهد.

این تیم یک «گردنبند هوشمند» با یک قفل و آویز کاربردی طراحی کرده اند که با قرار گرفتن در اطراف گردن کاربران، می‌تواند بر سطح گلوکز انسان در حین ورزش نظارت کند. این گردنبند به جای باتری از یک مدار تشدید استفاده می‌کند که سیگنال‌های فرکانس رادیویی ارسال شده توسط یک سیستم خواننده خارجی را منعکس می‌کند. شرکت‌کنندگان این آزمایش پس از ۳۰ دقیقه دوچرخه‌سواری در داخل سالن، به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کردند. آنها در این مدت نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصرف کردند و سپس دوچرخه‌سواری را از سر گرفتند.

محققان می‌دانستند که سطح گلوکز در عرق باید پس از نوشیدن مواد شیرین افزایش یابد. سوال این بود که آیا این حسگر می‌تواند آن را تشخیص دهد یا خیر. این حسگر توانست با موفقیت سطوح گلوکز خون را اندازه گیری کند. «جینگهوا لی» یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار علوم و مهندسی مواد در ایالت اوهایو می‌گوید: «عرق حاوی صد‌ها نشانگر زیستی است که می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی در خصوص سلامتی انسان در اختیار ما قرار دهد. ما با استفاده از نسل بعدی حسگر‌های زیستی قادر خواهیم بود اطلاعات کلیدی موجود در مایعات بدن افراد را تشخیص دهیم.»

بایومارکر (نشانگر‌های زیستی) موادی هستند که می‌توانند عمیق‌ترین اسرار بدن را فاش کنند. همه چیز از جمله بیماری، عفونت و حتی شواهدی از ضربه روحی را می‌توان در مایعات بدن فرد مانند عرق، اشک، بزاق و ادرار یافت. محققان بر این باورند که این حسگر‌ها علاوه بر تجزیه و تحلیل عرق، روزی می‌توانند به عنوان بیوایمپلنت برای شناسایی انتقال دهنده‌های عصبی و هورمون‌ها مورد استفاده قرار گیرند. این کار می‌تواند به شناسایی اختلالات یونی در مایع مغزی نخاعی مرتبط با آسیب ثانویه مغزی کمک کند. با توجه به ساختار کوچک حسگر، این گردنبند هوشمند می‌تواند با استفاده از کمترین مقدار عرق کار خود را انجام دهد. اگرچه مدتی طول می‌کشد تا دستگاهی مشابه نمونه اولیه این مطالعه در دسترس عموم قرار گیرد.

«لی» می‌گوید: «حسگر‌های ما به جای استفاده از تراشه‌های بزرگ موجود در تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌ها، از مواد بسیار نازکی ساخته شده اند. این سبک طراحی، محصول ما را بسیار انعطاف پذیر می‌کند و می‌تواند بطور ایمن با پوست انسان تماس پیدا کند. این دستگاه سبک وزن می‌تواند به راحتی در زندگی روزمره انسان‌ها و برای ردیابی سلامتی آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»