زمان : 27 Aban 1401 - 15:17
شناسه : 176965
بازدید : 5405
رئیس جمهور پس از رفع کمبود اقلام دارویی مورد نیاز مردم به یزد سفر کند رئیس جمهور پس از رفع کمبود اقلام دارویی مورد نیاز مردم به یزد سفر کند رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

هریک از حاکمان و کارگزاران باید وقتی را برای ملاقات باشهروندان و شنیدن نظرات آنها اختصاص دهند. سفارش و توصیه شده است این گونه ملاقاتها با حضورخادمان و نیروهای امنیتی نباشد تا مردم بتوانند بدون ترس و وحشت و با صراحت و در واقع بدون لکنت زبان درخواستهای بحق خود را مطرح نمایند و از کمبودها و مشکلات بگویند.

در این ستون بارها از نحوه‌ی سفرهای استانی روسای جمهور در سالهای گذشته و از نحوه استقبال مردم در خیابانها و به تعطیلی کشاندن ادارات، شرکتها، کارگاهها و آموزشگاهها و به صف کردن دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی و کارمندان ادارات و توزیع پول نفت بین عده‌ای از جمله ائمه جمعه شهرها و مناطق مکرر انتقاد به عمل آمد و از مقالات متعددی در اعتراض به عملکرد محمود احمدی نژاد در این زمینه به اطلاع خوانندگان رسید. گرچه سفرهای استانی در واقع امری ممدوح و پسندیده است. اما حضور مسئولان و حاکمان در سفرهای استانی با تشریفات بی جا و برنامه ریزیهای خسته کننده جزصرف وقت و هزینه نمودن از بیت المال اثر موثر و مثبتی برآن مترتب نیست.

آیینه یزد پیشنهاد می‌نماید رئیس جمهور بعد از حل مشکل دارو و تامین اسپری و قرص و شربت سرماخوردگی کودکان به یزد سفر کند و در صورتی که در سفر آینده سید ابراهیم رییسی به استان یزد شهروندان نتوانستند درخواستهای بحق خود را بیان کنند و از رییس جمهور در خواست صدور دستور برای رسیدگی به آنها نمایند، انتظار می‌رود استاندار یزد با توجه به مطالبی که با عنوان «هفدهمین سال انتشار و پاسخگو نبودن روابط عمومی‌ها و استاندار» مورخ 30/6/1401 در این ستون نگاشته شد و به یک مورد آنها تاکنون پاسخ داده نشده است کمبودها و مشکلاتی را که مردم تحمل می‌کنند، بداند و از رئیس جمهور در خواست نماید، صریح و روشن به پرسش‌های زیر که بخشی از درخواستهای بحق و قانونی شهروندان می‌باشد پاسخ دهد.

-مردم چگونه با تورم سرسام آور و گرانی کمرشکن موجود زند گی کنند آیا هیچ یک از روسای قوا، وزیران، استانداران، فرمانداران نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی در سال 1401 نسبت به سال گذشته ده درصد به حقوقشان اضافه شده است در حالی که علاوه بر دریافت حق مدیریت وکارانه و استفاده از خدم و حشم و امکانات دولتی چندین برابر دیگر کارمندان حقوق و مزایا دریافت می‌نمایند؟ آیا رییس جمهور می‌داند قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم نه تنها همانند شهریور 1400 نیست بلکه بعضی از اقلام در 15 ماه اخیر سیصد، چهارصد درصد گران تر شده و با کمال تاسف سرانه گوشت و مرغ 50 و 30 درصد کاهش یافته و سفره‌های مردم روز به روز خالی و خالی تر شده است.

– آقای رییس جمهور! آیا در یکی دوماه اخیر در جلسات هیات دولت هیچ یک از وزرا و گردانندگان نهاد ریاست جمهوری احساس کرده‌اند! سرم، داروی سرماخوردگی، اسپری، شربت سرفه برای کودکان و بعضی از داروها کمیاب است و آیا هیچ یک از مقامات و مسئولان از این داروخانه به آن داروخانه رفته‌اند تا داروهای معمولی را برای فرزندانشان تهیه کنند و با دست خالی به خانه برگشته و از روی زن و فرزندان خجالت کشیده‌اند؟ واقعا آقای رییسی کجای کارهستید؟. چه جوابی دارید بدهید، با برکناری یک یا دونفر چه مشکلی از مردم حل شده است و شعارهای داده شده چه دردی از دردهای طاقت فرسای مردم را حل می‌کند؟ آنان که خسته و نالان و دربدر برای دریافت چند قلم دارو به این در و آن در می‌زنند وقتی می‌بینند مجری تلویزیون که اکنون معاونت وزارتخانه‌ای را به وی سپرده اند، شعار می‌دهد و می گوید: «اروپا در آستانه فروپاشی است. قیمت سوخت در فرانسه 22برابر شده. ما مشت آخر را به آمریکا می‌زنیم و وارث جهان خواهیم شد.» درحالی که مردم مستضعف به یقین می‌دانند حتی یک نفر از مقامات و مسئولان نباید برای خرید چند قلم داروی معمولی از این خیابان به آن خیابان بروند و امکانات زندگی برایشان فراهم گردیده است . عده‌ای از این شعارها خسته می شوند، گروهی گوینده را تمسخر می‌کنند و بعضی هم با آه و ناله برآنان لعنت و نفرین می‌فرستند.

– از رییس جمهور در خواست می‌گردد در یک دقیقه فیلم و تصویر شعارهای انتخاباتی خود و چند نفر از اصولگرایان را که هوای ریاست جمهوری داشتند و می گفتند سه سوت و همانند «خوردن چای قند پهلو» یا «آب خوردن»گرانی دارو و ارز و سکه و بورس را حل می‌کنند بشنود و علت عدم موفقیت در این زمینه را بیان کند. در این صورت می‌توان گفت کشور –به امید خدا !!- رها شده است !!! نا هماهنگی مسئولان، عدم نظارت مقامات ذی ربط چه به روزگار مردم آورده است؟

-معلم یزدی می‌خواهد از رییس جمهور بپرسد، آیا جواب اعتراض و انتقادی که در مورد حقوق و مزایای خود و همکارانش داشته باید این گونه باشد که درکوچه یا خیابان آنگاه که سوار ماشین بود ه ماموران جلوی ماشین را گرفته و یا از دیوار خانه اش بالا رفته و وی را دستگیر کنند؟ آیا برابر قانون اساسی و قوانین مصوب مجلس با و ی رفتارشده است؟ عموم مردم و دانش آموزانی که با چنین وضعی روبرو شده‌اند در باره مقام معلم و احترام به قانون و رعایت مصالح جامعه چگونه می‌اندیشند؟ و آیا این روش احترام گذاشتن به مقام معلم است که شغل اورا شغل انبیا دانسته‌اند؟ و آیا چنین معلمی می‌تواند در مواقع بحرانی به کمک دانش آموز بشتابد؟

-اگر رییس جمهور با برجام مخالف بود چرا حدود 50 نفر را بیش از یک سال با هزینه گزاف مامور مذاکره نموده و تاکنون نتوانسته است تو فیقی در این امر حاصل نماید. و گشایش در کارهای اقتصادی و معیشتی حاصل گردد.؟ اگر هدف از سفرهای استانی شنیدن انتقادات و اعتراضات و آگاه شدن نسبت به وضعیت زندگی شهروندان می‌باشد آیا وقت آن نرسیده هرچه زودتر زمینه هایی فراهم گردد تا تحریم‌های ظالمانه استکبار برداشته شود؟ و میلیونها نفر که در خط فقر یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند بتوانند نفس راحتی بکشند؟

– اکثریت مردم براساس اعتقادات مذهبی با حجاب موافق هستند اما با عملکرد گشت ارشاد مخالف می‌باشند آیا تدبیری اندیشیده شده است تا پس از مرگ غم انگیز «مهسا امینی »که شاید با عذرخواهی و برکناری یک یا دونفر، مردم شاهد چنین اتفاقات و حوادث ناگواری نبودند و بعد حضور معترضین و کشته شدن تعداد قابل توجهی از طرفین و داغدارشدن خانواده‌ها تردید نباید داشت که اگر در بر این پاشنه بچرخد و شیوه زمامداری برهمین منوال باشد یاس و ناامیدی و سرخوردگی بر شهروندان حاکم خواهد شد. و مردم مایوس از همه چیز و همه جا معلوم است که در برابر حاکمیت چه موضعی خواهند داشت خدای ناکرده مخالف به معاند و دشمن تبدیل خواهد شد حتی اگر در خانه بمانند و سکوت اختیار کنند !!آیا برای آینده گشت ارشاد راههای مناسب تری انتخاب خواهند نمود تا شهروندان شاهد چنین حوادث نا گواری نباشند؟

سید ابرا هیم رئیسی در خردادماه 1400با کمترین رای و با حداقل تعدادشرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری به مقام ریاست جمهوری رسید و نمایندگان مجلس یازدهم نیز در مقایسه با مجلس دهم با آرای بسیار کمتری به مجلس راه یافتند آیا وزارت کشور در 16 ماه اخیر اقداماتی انجام داده است که بتوان امیدوار بود در انتخابات بعدی تعداد بیشتری از شهروندان به محل‌های رای گیری مراجعه و رای خود را به صندوق بیندازند؟ به یقین هرچه تعداد شرکت کنند گان در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر باشد مقبولیت نظام بیشتر خواهد بود و نمایندگانی که با آرای بیشتر انتخاب شده‌اند در تصمیمات خود در مجلس شورای اسلامی از پشتوانه قوی تر مردمی برخوردار خواهند بود.

نگارنده این سطور معتقد است وعده‌های دولت سیزدهم در یک سال و چند ماه دوره حکومت تحقق نیا فته است گرانی و تورم موجود کمرشکن و سرسام آور است در بیمارستانها یک شیشه شربت سرفه را برای 3کودک باز می‌کنند. مسئولان نظارتی آن گونه که باید و شاید وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند سومین گزینه وزارت آموزش وپرورش که در جایگاه افراد توانایی چون غلامحسین شکوهی، شهید محمد علی رجایی، شهید محمد جواد باهنر، سید علی اکبر پرورش و… نشسته است از مدیران توانا و موفق در آموزش وپرورش نیست و چند بار تاکنون زمزمه استیضاح وی مطرح شده است درباره عبد الملکی وزاهدی وفا وزیر و سرپرست تعاون مقالاتی تحت عنوان «عبدالملکی وزیری با ادعا‌های غیرعملی و شعارهای تو خالی» مورخ 1/4/1401 و «اقدام شایسته مجلس با رای عدم اعتماد به زاهدی وفا با آن ثروت نجومی »مورخ 27/7/1401 نگاشته و تقدیم خوانندگان گردید. بارها در مجلس شورای اسلامی از استیضاح و کم کاری و عدم موفقیت چند تن از وزیران سخن به میان آمده است تحریم‌ها به جای خودباقی است و گروه مذاکر کننده با گذشت یکسال درباره برجام به نتیجه قابل قبولی نرسیده است. همه اینها و شواهد موجود نشانگر این است که توفیق چندانی در کارنامه دولت سید ابراهیم رئیسی ثبت و ضبط نگردیده است.

حسن ختام مقاله به درج فرازهایی از فرمایش مولای متقیان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر اختصاص می‌یابد که آن حضرت می‌فرماید: «مالک اگر مردم جامعه درباره تو گمان ظلم و تعدی نمودند (چه این بد گمانی به درجه اتهام برسد چه فقط حالت بد گمانی محض بوده باشد) عذر خود را از موضوع یا رفتاری که موجب بد گمانی مردم شده است آشکار کن وبا آشکار کردن حق وواقع، گمانهای ناشایست آنان را درباره خود منتفی کن زیرا این اعتذار وکشف حقیقت ریاضتی است برای نفس تو ولطف ومهربانی است به مردم جامعه، واین اعتذار نیاز ترا (که موقع ساختن سوءظن یا اتهام مردم درباره تو است) برطرف می‌سازد ومردم را هم برمبنای حق استوار می‌نماید. »

رضا سلطان زاده -مدیر مسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/QiaV7