زمان : 23 Mordad 1392 - 18:25
شناسه : 75191
بازدید : 22647
 کشف ماده دارویی ضد آلزایمر در جلبک‌های خلیج فارس کشف ماده دارویی ضد آلزایمر در جلبک‌های خلیج فارس

 

مهدی نیا، ماده هموتائورین را از جمله این ترکیبات برای درمان بیماری آلزایمر معرفی کرد و گفت: این ماده نوعی آمینواسید است که توسط جلبک‎ها به عنوان متابولیک تولید می‎شود.

مدیر گروه علوم زیستی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی وعلوم جوی از شناسایی نوعی ماده در جلبک دریایی برای درمان بیماری آلزایمر خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر علی مهدی‎نیا با اشاره به تحقیقات انجام شده در دنیا برای تولید این ماده از جلبک‎ها اظهارداشت: تولید این ماده در دنیا در فاز سوم دارویی است. ضمن‎آن که در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز یک گروه مطالعاتی ایتالیایی وجود این ماده را در جلبکی گزارش کرد.

 

وی با بیان این‎که بیماری آلزایمر یکی از بیماری‎های مطرح در دنیاست که مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با توجه به هزینه‎های بالای درمان این بیماری و نگداری از بیماران مبتلا، شناخت ترکیباتی که خاصیت درمانی برای این بیماری را دارد از اهمیت به‎سزایی برخوردار است.

 

مهدی نیا، ماده هموتائورین را از جمله این ترکیبات برای درمان بیماری آلزایمر معرفی کرد و گفت: این ماده نوعی آمینواسید است که توسط جلبک‎ها به عنوان متابولیک تولید می‎شود.

 

وی با تاکید بر این‎که در این تحقیقات ۱۲ گونه جلبک از جمله جلبک‎های سبز، قرمز و قهوه‎‌یی که از جلبک‎های بومی منطقه خلیج فارس بودند مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: در این تحقیق بر آن شدیم تا با بررسی امکان وجود این ماده در جلبک‎های بومی دریایی ایران بتوانیم جلبک‎هایی که توانایی تولید ماده هموتائورین را دارند شناسایی کنیم.

 

مهدی‎نیا همچنین با اشاره به نتایج این تحقیقات تصریح کرد: در این تحقیقات در ۱۰ نمونه از جلبک‎ها وجود ماده هموتائورین به اثبات رسید، ضمن این‎که بیشترین مقدار این ماده در جلبکی به نام ویکتیوتا وجود دارد. این جلبک از دسته جلبک‎های قهوه‎‌یی است.

 

مدیر گروه علوم زیستی دریا پژوهشگاه ملی اقیانوس‎شناسی و علوم جوی ابراز امیدواری کرد تا با پشت سرگذاشتن آزمایش‎های مربوط به سمیت و سایر آزمایش‎ها بتواند این جلبک بومی را به عنوان مکمل غذایی به جامعه معرفی کند.