مهندسی مدیریت


حجت الاسلام والمسلمین احمد عجمین
برخی براین عقیده اند که امور غیرمادی قابلیت اندازه گیری مانند امور مادی ندارند و نمی توان عدد و رقم را برای معنویات در نظرگرفت این درحالی است که بالاترین عبادات یعنی نماز دقیقا با عدد و رقم سروکار دارد و صحت و بطلان آن به همین اعدادی که در آن قرار داده شده بستگی دارد و اساسا احکام الهی مانند احکام ارث وقبله بدون آشنایی با هندسه و ریاضی قابل فهم نمی باشد.
در نظام مهندسی فرهنگی اسلام ، مدیریت ، جایگاه مهمی داشته و از این رو ولایت یا همان مدیریت الهی ، بعنوان شرط ورود به قلعه محکم توحید شناخته شده چنانچه در روایت منقول از امام هشتم علیه السلام به این معنا اشاره گردیده است .
" کلمة لااله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی ... بشروطها و انا من شروطها "
مدیریت در جامعه اسلامی دارای اصولی است که به بعضی ازآن اشاره می شود :
الف) برنامه محوری : عده ای براین باورند که شخص مدیر باید بعنوان محور تصمیم گیری ها پاسخگوی تمامی مراجعات بوده و در هر امری باید با تصمیم سازی اطرافیان ، مهر تایید یا رد را بزند و نامش در همه کارها فصل الخطاب باشد.
این نگاه رایج باعث می شود تا با تغییر مدیران برنامه ها نیز متزلزل شده و هیچگاه برنامه مستمری قابلیت اجرا نداشته باشد.
اما در نظام اسلامی محور اجرا ، برنامه ای است که باید با کارشناسی صاحب نظران تهیه شده و مدیران در اصل مجریان این برنامه خواهندبود.
بنابراین مسیر حرکت مدیر از قبل باید تعیین گردد و مانند ریلی که قطار درآن حرکت می کند مسیر مشخصی را نشان دهد و تغییر لکوموتیوران تاثیری در طی این مسیر مشخص نخواهدداشت.
ب) خداباوری : در نظام الهی ، مدیریت ، وابستگی حزبی و سیاسی نبایدداشته باشد و برای پذیرش مسئولیت نباید مدیر خود را وام دار گروهی بداند که اورا روی کار آورده اند .
مدیریت الهی ، خداباور بوده و حاضر نیست خود را تسلیم خواسته های نفسانی و شیطانی این و آن نماید حتی اگر به حذف او منجر شده و عده ای با زبان رسانه بخواهند تمامی زحمات و تلاشهایش را نادیده انگارند.
جالب آنکه در نظام الهی کسی نمی تواند در پیشگاه خدای متعال عذر تقصیر بیاورد که من مامور بودم و مسئول مافوقم مرا وادار به کاری نمود .
این نگاه مدیریتی انسان را از باندبازی متداول در جوامع غربی بازمی دارد و شانتاژ های رسانه ای که معمولا برای ایجاد فشار در گرفتن پست و مقام موثر است اثرگذار نمی باشدبلکه نتیجه ای معکوس خواهدداشت.
ج) آینده نگری : انسان های جاه طلب و خودخواه گاهی بعد از رسیدن به یک مسئولیت آنقدر کوچک و حقیر فکر می کنند که فقط به آبادانی محل تولد خویش می اندیشند و شرط همکاری یاران خود را داشتن شناسنامه از زیستگاه خود می دانند ، درحالی که مدیران الهی نه فقط مکان خاص بلکه زمان حال را نیز در برنامه ریزی خود در نظر نمی گیرند و آنچه برایشان مهم است تشخیص وظیفه برای رسیدن به جامعه آرمانی است.
جامعه هدف درعصر و زمان ما جامعه مهدوی است و باید تلاش کنیم تا با برنامه ریزی صحیح و منطقی و در زمان بندی مناسب و پرهیز از هرگونه شعارزدگی خود را برای رسیدن به شهر منتظران آماده نماییم .
بی شک مدیران نظام اسلامی باید برای تحقق جامعه آرمانی از آموزش و پژوهش غافل نشوند و خود رادر کارهای روزمره و جاری ذوب نکرده و با مهندسی مدیریت به شیوه ای عمل کنند که در کارنامه خود در پیشگاه الهی نمره قبولی راکسب نمایند. ان شاءالله

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا