يزدفردا :نامه منتشر نشده حضرت امام خمينى (س) به فرزند گراميشان حجة الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد خمينى
بسم الله الرحمن الرحيم

كتاب "آداب الصلوة" را كه خود از آن بهره‏اى نبردم، جز تاسف بر قصور و تقصير بر ايام گذشته كه توانايى بر خودسازى داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پيرى كه دستم تهى و بارم سنگين و راهى بس دراز و پايم لنگ و آواى رحيل در گوش است، هديه كردم به فرزند عزيزم "احمد" كه از قدرت جوانى كامياب است، شايد او ان‏شاء الله تعالى از محتويات آن، كه از كتاب و سنت‏شريف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره‏مند شود و به معراج حقيقى از رهنمايى اهل معرفت راه يابد و دل از اين ظلمتكده بركند و به مقصد اصلى انسانيت، كه انبياء عظام و اولياء كرام - عليهم صلوات الله و سلامه - و اهل الله بر آن راه يافتند و ديگران را دعوت فرمودند توفيق يابد.

پسرم! خود را به فطرت الله تخمير شده درياب و از گرداب ضلالت و امواج سهمگين خودبينى و خودخواهى نجات ده و به سفينه نوح كه پرتو ولايت الله است ركوب كن كه " من ركبها تجى و من تخلف عنها هلك" (1) .

فرزندم! كوشش كن كه در صراط مستقيم كه كه صراط است، ولو لنگان لنگان حركت كنى و حركات، سكنات قلبى و قالبى را رنگ معنويت و الوهيت دهى و خدمت‏به خلق را براى آنكه خلق خدا هستند بنمايى. انبياء عظام و اولياء خاص خدا در عين حال كه مشابه ديگران اشتغال به كارها داشته‏اند، هيچ گاه در دنيا وارد نبوده‏اند چون اشتغالشان بالحق و للحق بوده، در عين حال از رسول ختمى [مرتبت] - صلى الله عليه و آله و سلم - روايت‏شده كه فرموده است: ["انه] ليغان على قلبى و انى لاستغفرالله فى كل يوم سبعين مرة" (2) شايد رويت‏حق در كثرت را، كدورت حساب مى‏فرمود.

پسرم! خود را مهيا كن كه پس از من بر تو جفاها رود و نگرانيها كه از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خداى خود صاف كنى و پناه به ذكر الله برى، هراسى از خلق به خود راه مده كه حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلى است، حساب در پيشگاه حق است.

فرزندم! پس از من ممكن است پيشنهاد خدمتى بر تو شود، در صورتى كه قصدت خدمت‏به جمهورى اسلامى و اسلام عزيز است، رد مكن و اگر خداى نخواسته براى هواهاى نفسانى و ارضاى شهوات است، از آن اجتناب كن كه مقامات دنيوى ارزش آن ندارد كه خود را در راه آنها تباه كنى.

بارالها! احمد و تبارش و متعلقاتش را - كه ازبندگان تو و تبار رسول اكرمند - اينان را در دنيا و آخرت سعادتمند فرما و دست‏شيطان رجيم را از آسيب به آنها كوتاه فرما.

خداوندا! ما ضعيف و ناتوانيم و عقب افتاده از قافله سالكان، تو خود از ما دستگيرى فرما.

ربنا عاملنا بفضلك و لا تعاملنا بعدلك

والسلام على عباد الله الصالحين

23 ربيع‏الاول 1405 - 25 آذر 1363

روح الله الموسوى الخمينى

پى‏نوشت‏ها:

1. "هركس كه بر آن (كشتى ولايت) سوار شد نجات يافت و هر كه از آن روى گردانيد هلاك شد".

2. " گاهى بر دلم غبارى مى‏نشيند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مى‏طلبم" - مستدرك الوسائل، كتاب الصلوة، ابواب الذكر، باب 22، حديث 1.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا