تجهيز منطقه ييلاقي "دره‌گاهان" يزد ، ‪ ۱۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

رييس واحد فني شهرداري تفت در استان يزد گفت: براي مهيا نمودن امكانات و تجهيزات رفاهي لازم و كافي در منطقه ييلاقي " دره گاهان " اين شهرستان به ‪ ۱۰‬ميليارد ريال اعتبار نياز است.

" فرهنگ مثقالي "  افزود: از هم اكنون تا اواخر شهريورماه اين منطقه تفرجگاهي كه تنها آبشار استان در آن واقع شده ، ميزبان گرمازدگان كوير خواهد بود.

به گفته وي درصورت تامين مبلغ ياد شده ، آب آشاميدني اين منطقه تامين و عمليات سكوسازي و محوطه‌سازي آن به پايان خواهد رسيد.

مثقالي اظهار داشت: اختصاص اين مبلغ همچنين منجر به تكميل تنها رستوران منطقه و افزايش فضاي سبز آن خواهد شد.

وي يادآورشد:مقرربوده تا عمليات تجهيز اين منطقه در شش مرحله انجام شود كه تاكنون دو مرحله آن با ‪ ۲/۵‬ميليارد ريال اعتبار انجام شده‌است.

منطقه تفريحي " دره گاهان " يا " دره گاوان " كه در اصطلاح محلي به آن "درگوون" هم گفته مي‌شود، در شمال شهر تفت و ‪ ۲۰‬كيلومتري مركز استان واقع شده‌است.

اين منطقه كه تنها آبشار استان يزد با ‪ ۷۰‬متر ارتفاع در آن واقع شده ، همه ساله‌درفصول بهار و تابستان پذيراي خيل مشتاقان‌ومردمان گرمازده مناطق مختلف است.

" آبشار دره گاهان " با وجود آنكه غول خشكسالي كويري سايه خود را بر آن افكنده ولي هنوز مردم در روزهاي گرم تابستان به آن پناه مي‌آورند.

منشاء آب اين آبشار رودخانه‌هاي فصلي روستاي دهبالا است و چشم‌انداز زيبا و كم نظير اين منطقه باعث شده تا علي رغم كمبود آب همچنان اين منطقه پر رونق باشد.

مردم محلي معتقدند چون اين آبشار گاه به گاه و تنها چند ماه‌ازسال داراي آب مي‌باشد به نام " آبشار دره گاهان" معروف شده‌است.

درمحل آبشار دره گاوان كه گفته مي‌شود زماني از تنوع و پوشش درختان زيادي برخوردار بوده هم اكنون فقط چند درخت بيد ، زرشك و چند درخت ديگر مشاهده مي‌شود.

آب آبشار كه از نظر مردم بومي منطقه به آب كوهي مشهور است در دره‌اي به سمت شهر تفت در جريان است.

مردم شهرهاي استان يزد با طي مسافت چند كيلومتري به صورت پياده ساعاتي را در كنار اين آبشار سپري مي‌كنند.

با وجود آنكه طي سال‌هاي گذشته امكانات مناسبي براي تفريح و استراحت مردم در اين منطقه مهيا شده اما هنوز جاي كار دارد و مردم انتظار دارند اين منطقه تفرجگاهي به امكانات بيشتري مجهز شود.

شهرستان تفت اصلي‌ترين و بيشترين مناطق ييلاقي استان يزد را در خود جاي داده و چشمه تامر و روستاهاي ييلاقي سانيج، دهبالا، طزرجان، سخويد و نيز از ديگر مناطق تفرجگاهي اين شهرستان هستند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا