با همکاری دانشگاه یزد کارگاه دو روزه‌ای برای رصد گذر عطارد، روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در شهر مهریز برگزار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک پردیس علوم دانشگاه یزد با اعلام این خبر گفت: این کارگاه با حضور دانشمندان فرانسوی از مؤسسه‌ اخترفیزیک پاریس، رصدخانه‌ پاریس، دانشگاه نیس و جمعی از دانشمندان ایرانی از دانشگاه‌های تبریز، یزد و سیستان و بلوچستان، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و انجمن نجوم ایران برگزار خواهد شد.
دکتر محمدعلی حداد با اشاره به اینکه در قرن حاضر گذر سیاره‌ عطارد در ماه‌های اردیبهشت و آبان روی می‌دهد تصریح کرد: در آبان ماه، عطارد در حال عبور از گره‌ صعودی است و در مدار (تقریباً) بیضوی خود به خورشید نزدیک‌تر است. قطر ظاهری این سیاره هنگام عبور 10 ثانیه‌ی قوسی است (این را در نظر بگیرید که عطارد فقط ۱۹۴/۱ قطر ظاهری خورشید است). اما در اردیبهشت ماه، این سیاره از گره‌ نزولی عبور خواهد کرد و به زمین نسبت به خورشید نزدیک‌تر است (با اندازه‌ی ظاهری ۱۲ ثانیه‌ قوسی).
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال ما گذر را درحالتی خواهیم دید که عطارد به زمین نزدیک‌تر است و رصد آن بسیار جذاب خواهد بود. هیجان دیدن این پدیده هنگامی بیشتر می‌شود که بدانید تا ۳۳ سال دیگر این گذر در اردیبهشت ماه رخ نمی‌دهد.
وی در تعریف گذر گفت: گذر هنگامی رخ می‌دهد که سیاره‌ای از جلوی ستاره‌ی‌ مادرش بگذرد. در منظومه‌ شمسی از نگاه ناظر زمینی، گذر فقط برای سیاره‌های درونی، یعنی عطارد و زهره، روی می‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال که، از آن‌جا که دوره‌ گردش این دو سیاره به دور خورشید از دوره‌ گردش زمین کوتاه‌تر است، پس چرا ما هر سال با چند گذر روبه‌رو نیستیم؟ گفت: به علت حرکت انتقالی زمین، از دید ناظر زمینی این طور به نظر می‌رسد که خورشید در سال مسیر مشخصی را در آسمان طی می‌کند که به آن «دایره‌البروج» می‌گویند. از سوی دیگر، سیاره‌ها از نگاه ما مسیری ظاهری را در آسمان طی می‌کنند که به آن «منطقه‌البروج» می‌گویند.
وی افزود: اگر در این گردش، صفحه‌ مداری زمین، عطارد و زهره یکسان بود باید در هر سال شاهد اختفا و گذر این دو سیاره می‌بودیم. اما آن‌چه‌ فرصت دیدن گذر آن‌ها را هیجان‌انگیز و جالب می‌کند این است که صفحه‌ مداری عطارد و زهره با صفحه‌ دایره‌البروج زاویه‌ اندکی می‌سازد و فقط وقتی می‌توانیم گذر را ببینیم که این دو سیاره‌ در حال عبور از نقطه‌ برخورد مدار خود و صفحه‌‌ دایره‌البروج هستند (به این نقاط برخورد گره می‌گویند).
وی با دعوت از علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه تصریح کرد: با شرکت درکارگاه دو روزه‌ شهر مهریز تجربه‌ شگفت‌انگیز رصد شبانه در آسمان زلال و شفافِ کویری را نیز خواهید داشت که قطعاً برایتان به تجربه‌‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود.
وی در پایان یادآور شد علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌گاه confs.yazd.ac.ir/mtransit2016 و asi.ir مراجعه کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا