خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، با واکنشهای صریح و پیغامهای فرستاده شده توسط علمای برجسته به احمدی نژاد، احتمال می رود رییس جمهور به سرعت دستور خود درباره برداشتن موانع ورود زنان به ورزشگاه ها را پس گرفته و یا آن را به درنظر گرفتن جدی ضوابط شرعی و فقهی مشروط نماید.

آیت الله فاضل لنکرانی امروز در پاسخ به سوالات مقلدان خود صراحتا با هرگونه ورود زنان به ورزشگاه ها ، ولو در مکان جداگانه مخالفت کرد و خواستار ساخت ورزشگاه های مستقل برای زنان شد.

گفته می شود شب گذشته یکی از علمای برجسته که در افکار عمومی از مدافعان احمدی نژاد شناخته می شود نیز از طریق مشاور رییس جمهور در امور علما به وی پیغام داده تا به سرعت دستور خود را اصلاح نماید و از همین رو احتمال می رود رییس جمهور فردا دستور خود درباره برداشتن موانع ورود زنان به ورزشگاه ها را پس گرفته و یا آن را به درنظر گرفتن ضوابط شرعی و فقهی مشروط نماید.
انتشار دستور احمدی نژاد خطاب به رییس سازمان تربیت بدنی در این زمینه مخالفت بسیاری از مدافعان او از اقشار متدین را به همراه داشت و حتی عده ای از آنها قصد داشتند در اعتراض به این دستور راهپیمایی کنند. به ویژه عده ای معتقد بودنداین تصمیم بدون درک کافی از شرایط و جو ورزشگاه های بزرگ کشور گرفته شده است.

اما صریحترین موضعگیری در این زمینه را آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع تقلید مهم قم انجام داد که عصر امروز (سه شنبه) با صدور فتوايي، حضور بانوان را در مکانهاي عمومي ورزشي که همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز ندانست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسا، متن كامل اين فتوا بدين شرح است:
بسمه تعالي
به دنبال سوالات و استفتائات فراواني که از طريق تلفن و يا به صورت کتبي و يا حضوري از اينجانب در رابطه با حضور بانوان محترم در ورزشگاهها شده است اشعار مي دارد که اولا از نظر فقهي روشن است که نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست و ثانيا از مسائلي که اسلام روي آن تکيه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است که اختلاط در جوامع غربي و متاسفانه در برخي نهادهاي داخلي چه مفاسد فراواني به دنبال داشته است. بنابر اين شرکت بانوان در مکانهاي عمومي ورزشي که همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست و در اين امکنه ولو مکانهاي خاصي براي زنان اختصاص يابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است . و لازم است دولت محترم جمهوري اسلامي مکانهاي مستقلي را با رعايت همه ضوابط شرعي براي بانوان جهت امور ورزشي اختصاص دهد و از اين جهت تبعيضي بين آنان قائل نشود. انتظار آن است که حرکت مسئولين محترم در مسير احياي ارزشهاي اسلامي باشد و از اموري که موجب خدشه دار نمودن اين امر است اجتناب نمايد. خداوند به همه توفيق عمل به احکام اسلامي را عنايت فرمايد.
محمد فاضل
5/2/1385

همچنين ، در پي صدور دستور ريیس جمهور به ريیس سازمان تربیت بدنی مبني بر زمینه سازی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، حضرت آيت الله صافي گلپايگاني با صدور پيامي، اين كار را خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي برشمرد.

به گزارش «رسا» ، حضرت آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني عصر سه شنبه شب، با صدور پيامي درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعلام كرد: انتظار از مسؤولان محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌ها را رفع كنند.
متن پيام اين مرجع تقليد بدين شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحيم
اگر چه اينجانب مكرر خطر اختلاط زن و مردم بيگانه و برنامه‌هاي مضره‌اي را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغيير شخصيت‌ اسلامي جامعه است، تذكر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرايش به آداب غير اسلامي غربي هشدار داده‌ام، اكنون كه مؤمنين در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي كشور، سؤال و ابراز نگراني مي‌نمايند، حسب الوظيفه حرمت نظر زن و مردم اجنبي را به بدن يكديگر از نظر جميع فقهاي عظام اعلام مي‌نمايم.
علي هذا حضور بانوان در اين گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي است.
انتظار از مسؤولان محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌ها را رفع و موجبات خشنودي قلب مقدس حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا