رئيس شوراي اسلامي شهريزد:
شوراها قدرت تصميم‌گيري دارند، ولي قدرت اجرايي ندارند 


 

رئيس شوراي اسلامي شهر يزد گفت: شوراها نبايد وارد جناح بندي هاي سياسي شوند و دغدغه خاطر آنها بايد مصالح و منافع مردم و شهر باشد.

اسكندر اصلاني در گفتگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه يزد، اظهار داشت: شوراهاي اسلامي از اسفند ماه 1379 شروع به كار كردند و در قانون اساسي حدود 7 ركن را به خود اختصاص داده و جزء اركان تصميم گيري مي باشند.

وي افزود: در كشورهاي غير اسلامي شوراهاي اسلامي ريشه در قانون دارند ولي در كشورهاي اسلامي و به خصوص ايران اين نهاد هم ريشه در قانون و هم در اعتقادات مردم داشته و نيز اخبار و احاديث زيادي در قرآن در رابطه با شوراها مشاهده مي شود و شوراها جزء اصول و مواردي است كه از سوي قانون و دين تاييد گرديده است.

اصلاني همچنين اعضاي شوراهاي اسلامي را نمايندگان بلافصل مردم عنوان كرد و گفت:‌در صورتيكه بخواهيم كار مردم را به دست خودشان بسپاريم، هيچ نهادي شايسته تر و مستحق تر از شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها نيست.

وي بيان داشت : شوراها در گذشته محدوديتهاي از جمله عدم تجربه شورايي در حكومت ايران را داشته اند و نيز شوراها تنها يك سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي تشكيل شدند بنا براين در ابتداي امر شوراها براي بازيابي جايگاه خود در کشور با مشكل روبرو بودند.

اصلاني در ادامه از ديگر مشكلات شوراها در گذشته را مشكلات قانوني بيان كرد و افزود: در حال حاضر نيز اين مشكل ادامه دارد ولي روز به روز در حال بهبودي است.

وي از ديگر محدوديت هاي شوراها را عدم هماهنگي مطلوب مديران مياني و با شوراها در وزارتخانه ها عنوان كرد و گفت: نمي توان شوراها را صددرصد موفق ارزيابي كرد.

اصلاني در ادامه تعداد اعضاي شوراي شهر را مناسب دانست و گفت: هميشه بايد پذيرفت كه بهتر ازاين كه هست مي تواند باشد و اين بهبود را مي توان به بهتر فكر كردن ، انديشيدن و تصميم گيري مردم واگذاشت.

وي با اشاره به اين مطلب که اعضاي شوراي شهر يزد در دوره اول و دوم تمام تلاش خود را در زمينه مسائل عمراني و شهري، سيستم درون سازماني و ... انجام دادند؛ اظهار اميدواري كرد : ‌در دوره سوم هم كشور اسلامي ايران وهم استان و شهر يزد سربلندتر و موفق تر از گذشته باشند.

اصلاني همچنين در رابطه با مشكلات مادي شوراها گفت: ظرفيت كاري شوراها خيلي بيشتر از ظرفيت مادي آنان است و اين مسئله را ناشي از عدم كمك هاي دولتي و جلوگيري دولت از استفاده از درآمدهاي شهرداري ها است كه اين باعث تعجب و تاسف مي باشد.

وي افزود: با وجود اينكه شوراهاي اسلامي شهرها به طور كلي داراي مشكلات اعتباري ، عدم وجود نيروي انساني متخصص اختيارات براي تصميم گيري و مشكلات قانوني مي باشند، موقعيت لازم را كسب كردند و اين موفقيت به واسطه ي اين است كه وجود و جايگاه شوراها در كشور جايگاه فكري و اساسي بوده و تشريفاتي نيست.

اسكندر اصلاني در ادامه زمان تجديد انتخابات براي دور سوم را آبان ماه سال جاري عنوان كرد و از تمام مردم ايران خصوصا يزد خواستار شركت در اين انتخابات شد.

وي افزود: شوراها قدرت لازم براي تصميم گيري و هماهنگي را دارند ولي قدرت كافي را ندارند.

وي گفت: انتظار مي رود مردم در انتخاب شوراها به گرايش ها، جناح ها و اهداف توجه نكرده و به شايستگي ، تدين و تخصص افراد توجه نمايند يعني به صورتي عمل كنند كه شوراها جامعه ي جميع تجربيات و تخصص ها باشند.

اصلاني با اظهار اين مطلب كه رئيس جمهوردولت نهم خود شورايي و منتخب شوراي شهربوده است ، گفت: انتظار مي رود نگاه اين دولت به شوراها محبوب تر ، مطلوب تر و منطقي تر باشد.

رئيس شوراي اسلامي شهر يزد در پايان با اشاره به اينكه شوراها قبل از دولت احمدي نژاد در زمان دولت خاتمي تشكيل شده بود، اين اقدام همت والاي خاتمي در تشكيل شوراها را قابل تقدير دانست و افزود: ما 8 سال تجربه رادر رابطه با شوراها پشت سر گذاشته ايم.

یزد فردا     ایسنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا