معاون تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی مهریز گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۰ هزار تله دستی با همکاری کشاورزان و کارشناسان در باغ ها و مزارع این شهرستان علیه مگس مدیترانه‌ای ‌نصب شده است.

یزدفردا: احمد باقری پناه افزود: در اجرای این طرح که تا ۵۰ درصد در کاهش خسارت ناشی از این آفت موثر است باغداران اقدام به تله‌ گذاری کردند.

به گفته وی، در این روش خیلی ساده و کم‌هزینه، مگس‌ها با نزدیک شدن به تله‌ها و استشمام بوی سم به دلیل  چسبندگی گرفتار و نابود می‌شوند و امسال با مشارکت کشاورزان برای تقویت طرح اقدام بیشتری به عمل می‌آید.

این مسوول خاطرنشان کرد: نصب تله‌ها از سوی کشاورزان و زیرنظر کارشناسان که حاوی مایع « سراتراپ»، « سراتینکس » یا فرومون به تعداد ۳۰ تا ۵۰ عدد در هکتار است نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خسارت به محوصل باغی و زراعی دارد.    

باقری پناه با اشاره به اهمیت موضوع، همکاری کشاورزان را در حومه شهر مهریز و روستاهای بخش مرکزی خواستار شد که جهاد کشاورزی وظایف خود را در همراهی باغداران انجام می‌دهد. 

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

آفت مگس مدیترانه ای بیشتر به محصول هلو، زردآلود، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می‌کند که با توجه به گسترده بودن حجم خسارت به طاعون گیاهی مشهور است.

مگس مدیترانه ای ، مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در یک سال ۱۲ نسل خود را تولید کند و یکی از آفات مخرب دنیاست، و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده است و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.

مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج در سایر کشورها انتشار یافته است و یکی از خطرناک‌ترین آفات کشاورزی است که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه، خاک و جابه جایی حشره کامل امکان پذیر است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا