فرماندار بافق در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان بافق، ریشه حفاظت از آب را خوی قناعت و سختکوشی یزدی ها و استان یزد را وارث فرهنگ حفاظت از منابع آب نام برد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان بافق؛ جلسه شورای حفاظت از منابع آبی شهرستا ن با عنوان "رویداد آب شهرستان بافق" با حضور فرماندار بافق، مدیرعامل و معاونین شرکت آب منطقه ای استان یزد و جمعی از مسئولان شهرستان در محل فرمانداری بافق برگزار شد.

فرماندار بافق ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد گفت: مسئله مهم استان یزد آب است.

سید مهدی طلائی مقدم با تاکید بر اینکه در حوزه برنامه ریزی هم صدایی مقوله بسیار مهم است، خاطر نشان کرد: موضوع هم صدایی و همگرایی در استان یزد مسئله آب می باشد.

وی ریشه حفاظت در آب را به تاریخ گذشته استان یزد عنوان کرد و افزود: حفر قنوات و آبیاری کوزه ای نشات گرفته از خوی قناعت و سختکوشی یزدی ها در مورد تامین و نگهداری آب دارد.

طلائی مقدم، استان یزد را وارث فرهنگ در حوزه حفاظت از منابع آبی دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به وخامت وضعیت آب های زیرزمینی در استان و شهرستان، تنها راه درمان و نجات بحران آب برقراری تعادل بین منابع آبی و مصرف آن می باشد.

فرماندار بافق ضمن تقدیر از حساسیت بجا و خوب شرکت آب منطقه ای استان در حفظ و نگهداری سفره های آب زیرزمینی، گفت: باید در کنار مقررات و قوانین با تعامل، همدلی و فرهنگ دیرین کشاورزان و دامداران به فکر تامین آب و حفظ منابع آبی برای نسل های آینده باشیم.

وی افزود: وقتی کشاورز و بهره بردار اثرات مثبت طرح ملی احیاء آب و تعادل بخشی منابع آبهای زیرزمینی را مشاهده کنند، مطمئن باشید با هم صدایی برنامه هم اجرا می شود و شکل می گیرد.

به گفته سید مهدی طلائی مقدم موضوع مهم در شهرستان بافق تامین آب شرب و صنعت می باشد که با توجه به رشد توسعه شهرستان بافق در حوزه صنعت و مهاجرپذیر شدن این شهرستان نگاه ویژه ای در برنامه ریزی و بررسی های آینده برای تامین آب شرب شهرستان بافق دیده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در این نشست با اشاره به سلسله برنامه های اجرایی "رویداد آبی شهرستان بافق" گفت: این طرح شامل با هدف اطلاع رسانی و جلب مشارکت عمومی در خصوص حفظ و حراست از منابع آبی زیرزمینی است که برنامه هایی از قبیل دیدار با امام جمعه و مسئولان شهرستان، ارائه میز خدمت در شهرستان، دیدار و گفتگو با مردم و دریافت نظرات و پیشنهادات ایشان در این خصوص می باشد.

محمدمهدی جوادیان زاده با اشاره به سازو کارهای کم آبی در استان یزد گفت: این برنامه در دو بخش انجام می شود، بخش اول که سال 1405 اتفاق می افتد کسری مخزن سفره های آب زیرزمینی استان صفر شود که در حال حاضر 235 میلیون مترمکعب در سال کسری مخزن برای استان گزارش شده که طی 5 سال باید به صفر برسد.

وی بخش دوم این سازو کار را جبران افت سفره های آب زیر زمینی طی 50 سال گذشته که در برخی از نقاط این سطح افت به 18 متر می رسد عنوان کرد.

جوادیان زاده گفت: بیش از 67 درصد تخصیص آب شرب شهرستان بافق از آب انتقالی به استان است که در سال های اخیر سهمیه استان از 95درصد به 65 درصد رسیده که به نسبت از همه این درصد انتقالی کم شده است.

وی با اشاره به وجود 125 حلقه چاه کشاورزی در بافق و برداشت حدود 56 میلیون مترمکعب در سال از منابع آبی زیرزمینی شهرستان، یادآور شد: در بخش صنعت و خدمات حدود 6 میلیون مترمکعب آب مصرف می شود که حدود 11درصد بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد تصریح کرد: اضافه برداشت از چاه ها باعث شده که روند کسری مخازن زیرزمینی سیر افزایشی داشته باشد و برای آبخوان بافق میزان کسری تجمعی حدود 93 میتر مکعب است که این کسری برای آبخوان قطرم به 160 میلیون مترمکعب می رسد.

جوادیان زاده در پایان از جمله برنامه ها و طرح های احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در شهرستان بافق را نشست با کشاورزان و بهره برداران جهت فرهنگ سازی و مدیریت مصرف آب ، برخورد قانونب با چاه های غیرمجاز، حفظ و پاسداری از حریم و بستر رودخانه ها، نصب کنتورهای هوشمند و تحویل آب حجمی به کشاورزان، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز، اجرای طرح سپاس آب، اجرای طرح داناب عنوان کرد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا