در نشستی با حضور فرماندار ، مدیرعامل آب و فاضلاب استان و جمعی از مسئولان شهرستان تفت مسائل و مشکلات آب و فاضلاب این شهرستان بررسی و تصمیماتی در راستای رفع آن اتخاذ شد.

"علیرضا نوکار" در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب شهرستان تفت که با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب استان و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی در سال جاری مطلوب نیست و باید با اتخاذ تدابیر لازم از بروز تنش‌های آبی در نقاط مختلف شهرستان جلوگیری نماییم.

فرماندار شهرستان تفت با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی و جمعیتی شهرستان بیان داشت: در تأمین آب شهر تفت و روستاهای شهرستان که یک‌سوم روستاهای استان یزد را تشکیل می‌دهند و افرادی که از نقاط مختلف استان در ایام هفته در مناطق ییلاقی شهرستان حضور می یابند با مشکل روبرو هستیم و نیاز است برای تأمین آب که از زیرساخت‌های اساسی موردنیاز مردم است تدابیری اتخاذ شود.

نوکار به بعضی از مسائل و مشکلات موجود در آب و فاضلاب شهرستان اشاره و تسریع درروند عملیات اجرایی طرح بزرگ آب‌رسانی روستایی در شهرستان ، بهره‌برداری از دو پروژه آب‌رسانی غدیر و سانیج ، بهره‌برداری از پروژه فاضلاب روستای اسلامیه ، تأمین آب شرب شهر تفت و تخصیص از سهمیه پساب شهر تفت برای آبیاری فضای سبز این شهر را از مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد خواستار شد.

"اصغر ریاضتی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این نشست از افزایش 15 درصدی مصرف آب توسط مردم در 20 روزه ابتدای سال نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان داشت: باور اشتباهی در مردم مبنی بر رفع مسائل و مشکلات کم‌آبی در استان به وجود آمده که در واقعیت این‌گونه نیست و با توجه به بارش کم باران در سال گذشته و ابتدای سال جاری در تأمین آب مردم با مشکل روبرو هستیم.

ریاضتی به اهمیت مسئله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه اصلاح الگوی مصرف اشاره و بیان داشت: ضروری است برای اقناع مردم در راستای کاهش و رعایت الکوی مصرف آب با همکاری فرمانداری ، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم برای رعایت و اصلاح الگوی مصرف صورت گیرد.

استفاده از سایه‌بان برای کولرهای آبی و لوازم کاهنده مصرف آب ازجمله راه‌حل‌های پیشنهادی مدیرعامل آب و فاضلاب استان در راستای اصلاح الگوی مصرف بود و وی دراین‌باره خاطرنشان کرد: با نصب سایه‌بان بر روی کولرهای آبی حدود 20 تا 25 در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد که با توجه به مصرف 18 میلیون مترمکعب آب مورداستفاده این کولرها در استان یزد نصب این سایه‌بان‌ها در کاهش مصرف آب تأثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول به پیشرفت 98 درصدی پروژه فاضلاب روستای اسلامیه اشاره و بیان داشت: برای راه‌اندازی این پروژه نیاز به همکاری مردم در راستای نصب انشعاب فاضلاب منازل است تا پساب ناشی از فاضلاب به عدد مناسبی برسد و بهره‌برداری از آن به‌صرفه باشد و در این راه پیشنهادهای حمایتی نظیر پرداخت وام قرض‌الحسنه توسط این شرکت نیز در دستور کار قرار دارد.

وی نیاز استان یزد به اجرای خط دوم انتقال آب را ضروری دانست و بیان داشت : با توجه به محدودیت منابع آبی علاج رفع مشکل کم‌آبی اجرای طرح دوم انتقال آب به استان یزد است که در این راستا پیگیری‌های خوبی صورت گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان یزد به راه‌اندازی سامانه 122 اشاره و بیان داشت: در راستای تکریم ارباب‌رجوع ،متقاضیان درخواست انشعاب یا گزارش‌های مربوط به حوادث آب، شکایات مشترکین، انتقادات و پیشنهاد‌های شهروندان می‌توانند با سامانه ۱۲۲ تماس حاصل کنند و نیاز به مراجعه حضوری افراد نیست.

ریاضتی به پروژه‌های اولویت‌دار این شرکت در شهرستان تفت اشاره و تصریح نمود: دو پروژه آب‌رسانی سانیج و غدیر 2 از پروژه‌های مهم این شهرستان است که امیدواریم در چند ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

وی ادامه داد : پروژه رفع مشکلات افت آب در بعضی از قسمت‌های شهر تفت مدنظر قرارگرفته و اصلاح شبکه آب شهری تفت در دستور کار قرارگرفته تا این مشکل به‌طور کامل رفع شود.

در ابتدای این جلسه بخشداران شهرستان ، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تفت به مشکلات موجود در نقاط شهری و روستایی شهرستان تفت پرداختند و پیگیری مدیرعامل و سایر مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان یزد در راستای رفع آن را خواستار شدند.

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا