حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد در نشست شورای آموزش‌وپرورش که با حضور مدیرکل نوسازی مدارس استان، فرماندار و اعضای شورا در مصلی آیت‌الله اعرافی برگزار شد بر تقویت حوزه مشاوره در آموزش‌وپرورش و جبران کمبودهای آموزش مجازی و مقوله اخلاقی، تربیتی و فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری میبد، امام‌جمعه میبد با اشاره به بازگشایی مدارس به هر صورت حضوری و یا مجازی در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: آموزش‌وپرورش باید آمادگی کامل را برای هر دو شرایط داشته باشد تا بتواند با برنامه‌ریزی مناسب درصحنه علم و دانش حضور یابد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اجرای برش شهرستانی سند تحول آموزش‌وپرورش درمیبد، تربیت مدیران با تشکیل کارگروه و شورا و احیای وقف و توجه به معماری ایرانی اسلامی آموزشگاه‌ها را خاطرنشان کرد و افزود: تقویت و ارتقای آگاهی و دانش مدیران در عرصه تعلیم و تربیت هم باید مهم شمرده شود.

وی تصریح کرد: پرداخت اجاره وقف به‌روز و به سال باید جلو برود تا از سال 99 به سال 1401 چیزی باقی نماند.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر سند مهمانی آموزشگاه‌ها و تدوین ضعف‌ها در زبان و ریاضی و رسیدن شاخص‌های مدارس فنی و حرفه‌ای با عدد بالای 70 درصد گفت: باید ظرف سه تا پنج سال آینده هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت آموزش‌های فنی حرفه‌ای به بالای 70 درصد برسد.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، دانش آموزان اتباع و مهاجرین و برگزاری ده جشنواره فرهنگی از دیگر مباحث در این نشست بود.

جواد ذاکر مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان از تشکیل کارگروهی تخصصی از همکاران نوسازی مدارس، اساتید میبدی در حوزه معماری ایرانی اسلامی مدارس خبر داد و گفت: الگویی خاص برای معماری مدارس میبد و در آینده استان یزد تهیه خواهد شد.

ذاکر افزود: در شهرستان میبد بالغ‌بر ۱۹ پروژه درمیبد به‌صورت مشارکتی ۵۰ درصد خیرین و ۵۰ درصد دولتی با به‌پای کار آمدن خیرین با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت‌وساز است.

محمدرضا کارگر رئیس آموزش‌وپرورش میبد هم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده، برنامه‌ریزی تربیت مدیران جوان با توجه به بازنشسته شدن ۵۴ مدیر در سال ۱۴۰۰، لزوم حمایت از هنرستان‌ها برای تکمیل تجهیزات کارگاه‌ها، وجود بیشترین مدارس نیاز به ترمیم در محله‌هایی مانند ده آباد و فیروزآباد را از نیازهای آموزش‌وپرورش خواند.

کارگر افزود: دو زمین برای ساخت ۲ مدرسه تیزهوشان از سوی خانواده مرحوم مصطفوی و آقایی فراهم‌شده است.

وی با اشاره به دریافت واکسن 75 درصدی فرهنگیان گفت: از ۲ هزار و ۵۶ نفر، یک هزار و ۵۶۷ نفر تزریق واکسن را انجام داده‌اند و ۴۸۹ نفر به دلایلی ازجمله بیماری برای تزریق واکسن مراجعه نکردند و درمجموع ۷۵ درصد فرهنگیان موفق به دریافت واکسن شده‌اند.

ناصر فلاح معاون پرورشی آموزش‌وپرورش میبد هم گفت: در حوزه فرهنگی و هنری در ۶۰ رشته در مقاطع مختلف تحصیلی در چهار مرحله آموزشگاه، منطقه، استان و کشوری هشت هزار و ۵۲۵ نفر از دانش آموزان در مسابقات برگزارشده شرکت کردند.

فلاح افزود: از این تعداد دانش‌آموز سه هزار و ۶۵۰ نفر به مرحله شهرستان راه یافتند و ۳۷۲ نفر به مرحله استان راه پیدا کردند و ۱۳۳ نفر رتبه‌های اول تا سوم کسب کردند و درنهایت ۸۵ به مرحله کشوری رفتند و ۱۱ نفر در سطح کشور مقام آوردند.

وی ادامه داد: در حوزه قران و عترت و نماز درمجموع هشت هزار و ۲۰۰ نفر شرکت کردند که از این تعداد هزار نفر به مرحله شهرستان و ۱۲۰ نفر به مرحله استان و ۵۹ نفر در استان مقام اول تا سوم به دست آوردند و درنهایت ۱۱ نفر به مرحله کشوری رفتند و ۳ نفر رتبه برتر کشوری به حائز شدند.

 وی اضافه کرد: در سطح استان نیز ۲۰۰ پروژه شامل کتابخانه، مدارس، مجتمع‌های آموزشی و سرویس‌های بهداشتی با ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت‌وساز با مشارکت خیرین است که به‌مرور به آموزش‌وپرورش تحویل داده می‌شود.

این مسئول همچنین اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۷ درصد مدارس استان تخریبی هستند و نیاز به بازسازی دارند، این آمار در ۲ سال گذشته از ۳۵ درصد به ۲۷ درصد رسیده و امیدواریم در برنامه پنج‌ساله به صفر برسد.

۲ هزار و ۵۶ نفر از معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی درمیبد عهده‌دار آموزش تعلیم و تربیت بیش از ۲۲ هزار دانش‌آموز هستند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا