تورم سالانه در آخرین آمار‌های رسمی، ۴۱ درصد گزارش شده است. در همین مدت شاخص بورس تهران و هر گرم طلا ۱۸ عیار بازدهی سالانه چهار درصدی داشتند. قیمت دلار کمتر از یک درصد افزایش پیدا کرد و خریداران سکه امامی متحمل ضرر شدند. لابد فکر می‌کنید حق با آن‌هایی است که سر از بازار ارز دیجیتال درآورده‌اند. خوب است بدانید در این مدت بیت‌کوین که ۴۰ درصد سهم بازار جهانی را به‌خود اختصاص داده، سقوط ۳۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است. بازدهی اتریوم به‌عنوان دومین ارز مشهور دیجتال جهان مثبت، اما هنوز قادر نیست تورم ۴۱ درصدی سالانه در ایران را پوشش دهد. این وسط سرمایه‌گذاری روی ریپل نزدیک به نرخ تورم بوده و آن‌هایی که با پولشان سولانا خریدند از همه خوشحال‌تر هستند. چون بازدهی این ارز دیجیتال از مرز ۷۰۰ درصد در این مدت فراتر رفت.

بازدهی انواع ارز

فرارو  نوشت ، قیمت دلار در حد فاصل بهمن ۹۹ تا امسال کمتر از یک درصد افزایش پیدا کرده است. آن‌هایی که آخرین روز بهمن پارسال به قصد سرمایه‌گذاری دلار خریدند، بابت هر اسکناس دقیقا ۲۶ هزار تومان پرداخت کردند و این رقم ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. یعنی بازدهی ۰.۷ درصدی دلار در یک سال.

این اتفاق درحالی رخ داد که معامله‌گران ارزی در مدت مشابه بهمن ۹۸ تا بهمن ۹۹ سود ۸۰ درصدی به‌جیب زده بودند و حالا بازدهی ۰.۷ درصدی نشان می‌دهد ظرف یک سال گذشته دلار اصلا انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری نبوده است. سرمایه‌گذاران در بازار ارز گاهی سراغ یورو می‌روند، اما بازدهی اسکناس اروپا طی این مدت از دلار اسفناک‌تر بوده است. یورو ۳۰ بهمن پارسال ۳۱ هزار و ۴۰۵ تومان و امسال در همین تاریخ ۲۹ هزار و ۶۶۵ معامله شد. افت هزار و ۷۵۰ تومانی این اسکناس باعث می‌شود بازدهی آن را معادل منفی ۵.۵ درصد درنظر بگیریم.

درهم امارات که هماهنگ‌ترین ارز رایج با دلار به‌شمار می‌رود، مثل اسکناس آمریکا بازدهی ۰.۷ درصدی داشته و آخرین روز بهمن آن را حدود هفت هزار و ۱۳۵ تومان داد و ستد کردند. لیرترکیه نیز در این مدت به‌خاطر شرایط خاص داخلی این کشور در بازه زمانی مدنظر نزدیک به ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد قیمتش به حدود هزار و ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

بازدهی ارز‌های رایج

انواع ارز

قیمت ۳۰ بهمن ۹۹

قیمت ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

تغییر

بازدهی

دلار

۲۶ هزار تومان

۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان

۲۰۰ تومان افزایش

مثبت ۰.۷ درصد

یورو

۳۱ هزار و ۴۰۵ تومان

۲۹ هزار و ۶۶۵ تومان

هزار و ۷۴۰ تومان کاهش

منفی ۵.۵ درصد

درهم امارات

هفت هزار و ۸۰ تومان

هفت هزار و ۱۳۵ تومان

۵۵ تومان افزایش

مثبت ۰.۷ درصد

لیر ترکیه

سه هزار و ۷۲۰ تومان

هزار و ۹۲۰ تومان

هزار و ۸۰۰ تومان کاهش

منفی ۴۸ درصد

بازدهی سکه و طلا

سکه بهار آزادی با رشد چهار درصدی بیشترین بازدهی را بین انواع سکه‌ها به‌ثبت رسانده است؛ رقمی که از بهمن ۹۹ تا بهمن ۱۴۰۰ لحاظ شده و نشان می‌دهد ارزش سکه بهار آزادی طرح قدیم در این مدت از ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

اگر برخلاف سکه بهار آزادی طرح قدیم سراغ سکه امامی یا همان طرح جدید می‌رفتید، ۱.۴ درصد از سرمایه شما کم می‌شد. سکه امامی درحالی ۳۰ بهمن امسال ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در طلافروشی‌ها به‌فروش رسید که ۳۰ بهمن پارسال ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان قیمت داشت و ظرف این مدت دقیقا ۱۷۰ هزار تومان ارزان شد.

بین همه سکه‌ها ربع‌سکه بدترین وضعیت را داشته است؛ منفی ۱۲ درصد بازدهی. چون قیمت آن از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و شاهد ارزان شدن ۵۲۰ هزار تومانی آن بودیم. نیم‌سکه که آخرین روز بهمن پارسال شش میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شد، ۳۰ بهمن امسال شش میلیون و ۶۲۰ هزار تومان فروخته شد و بازدهی آن باتوجه به کاهش قیمت ۳۰ هزار تومانی، حدود منفی نیم‌درصد برآورد می‌شود.

در ابتدا و انتهای بازه مورد نظر سکه گرمی بدون تغییر دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. همچنین طلا ۱۸ عیار که همزمان با آخرین روز بهمن امسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان داد و ستد شد، رشد ۴۶ هزار تومانی را در این مدت تجربه کرد و بازدهی آن مثبت چهار درصد به‌ثبت رسید.

 بازدهی انواع سکه‌ و طلا‌

انواع سکه و طلا

قیمت ۳۰ بهمن ۹۹

قیمت ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

تغییر

بازدهی

سکه بهار آزادی طرح جدید

۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان

۱۷۰ هزار تومان کاهش

منفی ۱.۴ درصد

سکه بهار آزادی طرح قدیم

۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان

۴۵۰ هزار تومان افزایش

مثبت چهار درصد

نیم‌سکه

شش میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

شش میلیون و ۶۲۰ هزار تومان

۳۰ هزار تومان کاهش

منفی ۰.۴۵ درصد

ربع‌سکه

چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان

۵۲۰ هزار تومان کاهش

منفی ۱۲ درصد

سکه گرمی

دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

-

صفر

هر گرم طلا ۱۸ عیار

یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان

ک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان

۴۶ هزار تومان افزایش

مثبت چهار درصد

بازدهی بورس

شاخص کل بورس در آخرین روز بهمن ۱۴۰۰ نسبت به تاریخ مشابه پارسال ۴۴ هزار واحد بالا آمد. آخرین روز کاری تالار شیشه‌ای در بهمن امسال شاخص کل بورس تهران در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد قرار داشت و این رقم در پایان بهمن امسال یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد بود. به‌این ترتیب بازدهی شاخص بورس طی مدت یکساله معادل مثبت ۳.۵ درصد است.

البته عدد ۳.۵ درصد بازدهی همه سرما‌یه‌گذاران بورس محسوب نمی‌شود. ممکن سود یک نفر بیشتر یا کمتر باشد، اما در این گزارش عدد ۳.۵ درصد را به‌عنوان میزانی برای بررسی بازدهی بازار بورس درنظر می‌گیریم. بهار امسال روند نزولی شاخص تا جایی پیش رفت که شاهد ثبت رقم یک میلیون و ۹۵ هزار واحد به‌عنوان کمترین ارتفاع در بازه بهمن پارسال تا امسال بودیم.

رقمی که روز سوم خرداد ۱۴۰۰ به‌عنوان کمترین ارتفاع شاخص کل بورس در بازه یکساله است. از طرفی دیگر در همین بازه زمانی شاخص بورس موفق شد هفتم شهریور در بهترین روز خود تا سطح یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد بالا برود.

بازدهی بازار بورس تهران

شاخص کل ۳۰ بهمن ۹۹

شاخص کل ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

تغییر

بازدهی

یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد

یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد

۴۴ هزار واحد افزایش

مثبت چهار درصد

بازدهی ارز دیجیتال

ارز‌های دیجیتال بازدهی متفاوتی داشته‌اند؛ بیت‌کوین به‌عنوان معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان در بهمن امسال بازدهی یکساله منفی ۳۰ درصد را به‌ثبت رسانده، ارزش اتریوم حدود ۳۵ درصد رشد کرده و بین سایر ارز‌های شناخته شده هم شاهد بازدهی بیش از ۷۰۰ درصد برای سولانا و زیر ۱۰ درصد برای کاردانو هستیم. تسلط بیت‌کوین به بازار در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد برآورد می‌شود، اما ارزش آن طی این مدت یعنی بهمن ۹۹ تا بهمن امسال از ۵۵ هزار و ۶۱ دلار به ۳۸ هزار و ۳۴۹ دلار سقوط کرده است.

بعد بیت‌کوین بیشتر اسم اتریوم را به‌خاطر سهم ۱۷ درصدی از بازار می‌شنویم که این یکی سود ۳۴ درصدی را تجربه کرده و ارزش آن به دو هزار و ۶۳۶ دلار رسیده است. ریپل ۴۰ درصد و ترون ۱۲ درصد طی این مدت رشد داشته‌اند. این وسط وضعیت سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتالی مثل بایننس‌کوین که رشد ۱۰۳ درصدی داشته، خوب است و آن‌هایی که با پولشان سراغ سولانا رفته‌اند راضی‌تر هستند. چون این ارز دیجیتال در بهمن امسال بازدهی مثبت ۷۰۶ درصدی سالانه داشته است.

بازدهی ارز‌‌های دیجیتال مشهور 

انواع ارز دیجیتال

قیمت ۳۰ بهمن ۹۹

قیمت ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

بازدهی یک ساله در بهمن

بیت‌کوین

۵۵ هزار و ۶۱ دلار

۳۸ هزار و ۳۴۹ دلار

منفی ۳۰ درصد

اتریوم

هزار و ۹۵۸ دلار

دو هزار و ۶۳۶ دلار

مثبت ۳۴ درصد

بایننس‌کوین

۱۹۵.۶ دلار

۳۹۸ دلار

مثبت ۱.۳ درصد

کاردانو

۰.۹۱

۰.۹۸

مثبت ۷.۶ درصد

سولانا

۱۱.۴ دلار

۹۱.۹ دلار

مثبت ۷۰۶ درصد

ریپل

۰.۵

۰.۷

مثبت ۴۰ درصد

دو‌ج‌کوین

۰.۰۵۵

۰.۱۳۵

مثبت ۱۴۵ درصد

ترون

۰.۰۵۰

۰.۰۵۶

مثبت ۱۲ درصد

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا