مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پیامی ضمن تبریک ایام بزرگداشت تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و آغاز سال جدید، به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های این اداره کل در سال‌های اخیر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در پیام خود ضمن تبریک ایام بزرگداشت تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی، فرارسیدن فصل زیبای بهار و آغاز قرن جدید، به بیان گوشه‌ای از فعالیت‌ها، دستاوردها و موفقیت‌های این اداره کل در سال‌های اخیر پرداخت.

متن پیام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به این شرح است:

 

به نام حضرت دوست

کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از بهترین فضاها برای باروری اندیشه و افزایش آگاهی عمومی است که محل تلاقی اندیشه‌های اندیشمندان، نویسندگان و توده مردم بوده است و نقش مهمی در برگزاری فعالیت‌های تأثیرگذار فرهنگی برای همه اقشار جامعه دارد.

اینک در آستانه آغاز سال جدید و دمیدن فصل بهار، موسم زیبای زندگی و طراوت و در ایام گرامیداشت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تبریک هجدهمین سال باروری این نهال ارزشمند فرهنگی که اکنون به درختی تنومند تبدیل شده است، بر این باوریم این نهاد به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نهادهای متولی تعالی اندیشه‌های والای اسلامی و انسانی، می‌تواند نقشی سترگ در افزایش آگاهی و توانایی مردمان نجیب و فهیم ایران اسلامی ایفا نماید.

اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز با برخورداری از دانش، توان و انگیزه کارکنان خود در طول 18 سال رشد و پرورش نهاد کتابخانه‌های عمومی، تلاش کرده است نقشی تأثیرگذار و عمیق در ترویج فرهنگ متعالی کتاب‌خوانی داشته باشد که در این رهگذر به توفیقات بزرگی نیز نائل شده است.

رتبه نخست استان یزد در سرانه مطالعه کشور بر اساس آمار سال 1399 مرکز آمار ایران، تنها یکی از دستاوردهای حاصل از این‌ تلاش‌ها و سخت‌کوشی‌هاست.

صد درصد شدن پوشش «وای‌فای رایگان» در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان یزد، راه‌اندازی «پیک کتاب» در استان، به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها از طریق خرید منابع و جذب کتب اهدایی و اجرای دوره‌های متعدد آموزشی برای ارتقای دانش و توانمندی‌های تخصصی و عمومی همکاران نیز از جمله فعالیت‌هایی بوده است که در سال‌های اخیر به ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه‌ای کمک شایانی کرده است.

کتابخانه مرکزی یزد نیز با عنوان «زیباترین کتابخانه عمومی ایران» در اسفندماه سال 1399 افتتاح شد و خدمات متنوع و گسترده خود را از اوایل سال 1400 آغاز نمود.

عضویت کنونی 7000 نفره و استقبال گسترده و چشم‌گیر عموم مردم از فضاهای جذاب کتابخانه، خدمات نوین و برنامه‌های متنوع به نحوی است که ظرفیت سالن‌های مطالعه در ساعات ابتدایی، تکمیل می‌شود. فضای زیبا و دلنشین «بخش کودک» و خدمات تخصصی آن باعث جذب کودکان به این بخش شده است. همچنین در سایر بخش‌ها نیز برنامه‌های متعدد و کیفی حضوری و مجازی کتابخانه از جمله معرفی و نقد کتاب، نمایش‌نامه‌خوانی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های کتاب‌محور و... علاقمندان را به خود جذب نموده است. با افتتاح این کتابخانه، نزدیک به 70 هزار جلد کتاب و 8 هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی استان افزوده  شده است.

بازدید سفیر اتریش از کتابخانه مرکزی یزد و برگزاری نمایشگاه معماری «اتوواگنر» در گالری کتابخانه نیز آغاز فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان یزد را در عرصه «بین‌المللی» رقم زده است.

آماده‌سازی کتابخانه‌ روستایی «پروفسور سمیعی چاهک» شهرستان خاتم، کتابخانه خیِّرساز «منتظران مهدی(عج)» روستای مبارکه شهرستان بافق و کتابخانه روستایی «اله‌آباد زارچ» برای افتتاح و پیگیری تکمیل و تجهیز کتابخانه «شهید بابایی زارچ» از جمله اقدامات این اداره‌کل برای افزایش دسترسی مردم به کتابخانه در سال 1400 بوده است.

در کنار این فعالیت‌ها، بهره‌برداری از «تالار خیّرساز فرهنگ و هنر نگین»، آغاز به کار «کتابخانه سیار شهرستان بهاباد» و طراحی بخش جدید کودک کتابخانه‌ها در سال 1400 از جمله اقدامات زیرساختی برای به‌سازی و توسعه فضاهای مطلوب کتابخانه‌ای بود.

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز همگام با سایر استان‌های کشور در طول سال 1400 با درک محدودیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته در این عصر، برنامه‌های متنوع فرهنگی و کتاب‌محور را با استفاده از فضای مجازی، به اجرا گذاشته است.

جشن شعر «کتاب و جوانه‌ها» با حضور نویسنده کودک استان دکتر «بابک صابری»، همایش ملی «جوانه‌ها» در سال‌روز ادبیات کودک و نوجوان، برگزاری برنامه از تبار قلم و تجلیل از آقای «حسین مسرت» نویسنده مطرح استان یزد و رونمایی از کتاب زندگی‌نامه شهید مدافع حرم با نام قلبی برایت می‌تپد نوشته خانم «زهرا شریف‌‌نسب»، تنها بخش کوچکی از این فعالیت‌های پرحجم بوده است.

کوتاه سخن آن‌که تغییرات پرسرعت فناوری و تأثیر آن بر زندگی امروزی، نوع خدمات کتابخانه‌های عمومی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. شرایط ویژه کرونا، لزوم و گریزناپذیری استفاده از فضای مجازی و بهره‌گیری از فناوری‌های روز را برای کتابداران بیشتر عیان کرد.

از این‌رو لازم است کتابداران در قرن پیش‌رو با مجهز شدن به دانش روز و افزایش مهارت‌ها و توانمندی‌های خود، آمادگی‌ لازم برای خدمات‌دهی نوین به متقاضیان و جامعه را کسب کنند تا در عرصه اطلاع‌رسانی و رفع نیاز اطلاعاتی جامعه عقب نمانند و اهمیت و جایگاه والای کتابخانه‌ها را در سپهر عمومی جامعه حفظ نمایند.

 

رقیه دوست فاطمی‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا