کارشناسان برای اولین بار دقیقاً پی بردند که چگونه ورزش می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد و رشد تومورها را کُند نماید.

به گزارش یزدفردا به نقل از ساینس دیلی: دانشمندان دانشگاه نیوکاسل انگلستان نشان داده اند که فعالیت بدنی باعث می‌شود که پروتئین ضدسرطان موسوم به اینترلوکین -۶ (IL-۶) در جریان خون آزاد شود که به ترمیم DNA سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

این یافته‌ها اهمیت فعالیت متوسط در مبارزه با بیماری‌های تهدیدکننده جان را روشن می‌کند و می‌تواند به توسعه درمان‌ها در آینده کمک کند.

دکتر «سام اورنج»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «شواهد علمی قبلی نشان می‌دهد که ورزش بیشتر برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان روده بهتر است، زیرا هرچه فعالیت بدنی بیشتر باشد احتمال ابتلاء به این بیماری کاهش می‌یابد. یافته‌های ما این نظریه را تأیید می‌کند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «هنگامی که ورزش چندین بار در هفته در یک دوره طولانی تکرار می‌شود، مواد مبارزه کننده با سرطان مانند IL-۶ که در جریان خون آزاد می‌شوند، فرصت تعامل با سلول‌های غیرطبیعی، ترمیم DNA آنها و کاهش روند تبدیل به سرطان را دارند.»

در این مطالعه در مقیاس کوچک، ۱۶ مرد ۵۰ تا ۸۰ ساله که همگی دارای فاکتورهای پرریسک سبک زندگی برای سرطان روده، مانند اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیت بدنی بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

پس از تهیه نمونه خون اولیه، شرکت کنندگان در مجموع ۳۰ دقیقه با شدت متوسط روی دوچرخه‌های داخل سالن پدال زدند و به محض پایان پدال زدن، نمونه خون دوم گرفته شد.

به عنوان یک اقدام کنترلی، در یک روز جداگانه، دانشمندان نمونه خون بیشتری را قبل و بعد از استراحت شرکت کنندگان گرفتند. آزمایش‌هایی برای بررسی اینکه آیا ورزش غلظت پروتئین‌های ضد سرطان در خون را در مقایسه با نمونه‌های استراحت تغییر می‌دهد یا خیر انجام شد و مشخص شد که پروتئین IL-۶ افزایش می‌یابد.

دانشمندان نمونه‌های خون را به سلول‌های سرطانی روده در آزمایشگاه اضافه کردند و رشد سلولی را طی ۴۸ ساعت زیر نظر گرفتند. آنها دریافتند که در نمونه‌های خونی که بلافاصله پس از ورزش جمع‌آوری می‌شوند، رشد سلول‌های سرطانی در مقایسه با نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در حالت استراحت، کُند است.

همچنین علاوه بر کاهش رشد سرطان، میزان آسیب DNA نیز کاهش یافته بود، که نشان می‌دهد فعالیت بدنی می‌تواند سلول‌ها را برای ایجاد یک نوع سلول از نظر ژنتیکی پایدار ترمیم کند.

دکتر اورنج گفت: «یافته‌های ما واقعاً هیجان‌انگیز هستند، زیرا مکانیسم جدیدی را نشان می‌دهند که چگونه فعالیت بدنی خطر سرطان روده را کاهش می‌دهد.»

وی تاکید می‌کند: «فعالیت بدنی از هر نوع و با هر مدتی که باشد، می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد و خطر سرطان روده را کاهش دهد، اما همیشه ورزش بیشتر، بهتر است. افرادی که کم تحرک هستند باید با تحرک بیشتر شروع کنند و به دنبال ایجاد فعالیت بدنی در برنامه‌های روزمره خود باشند.»

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا