یزدفردا: رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی میبد: حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آن‌ها تشکیل می‌دهند.

به گزارش یزدفردا: سیداحمد علائی به مناسبت نامگذاری پنجم تا یازدهم اردیبهشت به عنوان هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران گفت: قریب ۲۶ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی درشهرستان میبد وجود دارد که از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۴۷ نفر بیمه شده اجباری هستند.

علائی افزود: با احتساب ۴۰ هزار و ۲۴ نفر افراد تحت تکفل این عزیزان، حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آن‌ها تشکیل می‌دهند.

وی از کاهش تعداد جویندگان کار در سال‌های اخیر در شهرستان میبد خبرداد و گفت: به علت رشد صنعتی و توسعه صنایع در این شهرستان، فرصت‌های شغلی بوجود آمده در حوزه مشاغل مربوط به قانون کار با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده است که این امر باعث شده این شهرستان با کمبود نیروی کار بومی مواجه شود.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی میبد ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ نفر با مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و ۵۱ نفر با مدرک لیسانس و ۵ نفر با مدرک کارشناسی ارشد به دفاتر کاریابی جهت پیدا کردن شغل و یا شغل بهتر ثبت‌نام کرده‌اند.

علائی اظهارداشت: بر اساس طرح مشوق بیمه‌ای که در حال اجراست، افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در صورتی که سن آن‌ها کمتر از ۳۵ باشد و دارای دو ماه سابقه بیمه باشند، می‌توانند به عنوان کارورز در واحد‌های تولیدی مشغول به‌کار شوند و دولت نیز حق‌الزحمه‌ای بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌کند و این افراد پس از سه ماه آموزش، می‌توانند جذب کارگاه یا واحد تولیدی شوند و کارفرما نیز تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف است.

وی با بیان اینکه قریب ۲۶ هزار نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی درشهرستان میبد وجود دارد که از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۴۷ نفر بیمه‌شده اجباری هستند گفت: با احتساب ۴۰ هزار و ۲۴ نفر افراد تحت تکفل این عزیزان، حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آن‌ها تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد خاطرنشان کرد: تاکنون به ۱۶۳ طرح روستایی مبلغ ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل روستایی پرداخت شده و در بخش مشاغل خانگی نیز با صدور ۶۸۷ مجوز مشاغل خانگی و پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات، زمینه اشتغال ۵۹۶ نفر بصورت مستقل، تحت پوشش و پشتیبان فراهم شده‌است.

علائی از ۵۹۲ مورد بازرسی ادواری و ۹۲۸ بازرسی موردی در بخش‌های حفاظت فنی و ایمنی، حقوق و مزایا و بیمه، طبقه‌بندی مشاغل، مقاوله‌نامه کار کودک و کارشناسی سخت و زیان‌آور در سطح کارگاه‌های شهرستان صورت خبرداد و گفت: از این تعداد ۱۴۹۹ مورد منجر به صدور حکم و رفع نقص شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸۰۰ مورد درخواست بازنشستگی در کار‌های سخت و زیان‌آور به این اداره واصل شده که در حدود ۶۰۰ مورد از آن‌ها آخرین محل کار متقاضی شهرستان میبد بوده‌است افزود: از این تعداد ۵۷۲ مورد در کمیته بدوی تطبیق مشاغل بیمه‌شده در کار‌های سخت و زیان آور رسیدگی و منجر به صدور رأی شده‌است.

علائی از تشکیل ۴ تعاونی در سال ۱۴۰۰ خبر دارد و افزود: با تشکیل این شرکت‌های تعاونی زمینه اشتغال ۱۵۲ نفر در حوزه تعاون شهرستان فراهم شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا