معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد: مردم یزد با ابتلای ۲۴ درصدی در زمینه دیابت رتبه اول و با ابتلای ۳۹ درصدی در زمینه فشار خون رتبه دوم را در کشور دارا هستند.

به گزارش یزدفردا: شریفی در نشست هفته سلامت در جمع اصحاب رسانه استان یزد  با اعلام این خبر گفت: در آخرین پیمایش در زمینه بیماری‌های غیر واگیر که در سال ۱۴۰۰ انجام شد، مردم استان یزد با ابتلای ۲۴ درصدی در زمینه دیابت رتبه اول و با ابتلای ۳۹ درصدی در زمینه فشار خون رتبه دوم را دارا هستند.

شریفی افزود: سبک زندگی غلط، مصرف بیش از حد نمک، کم تحرکی، اضافه وزن، چاقی، استرس‌ها و اضطراب‌ها از عوامل تاثیرگذار بر این آمار است.

وی افزود: بهترین استراتژی برای حفظ و ارتقای سلامت، خود مراقبتی است و آن هم با افزایش سواد سلامتی مردم  بدست می‌آید که به همت دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط اسناد ده گانه تنظیم شده و در شورای سلامت استان یزد تصویب و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است تا در دستور کار نهاد‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد.

مسئول سازمان‌های مردم نهاد و خیران سلامت دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در این نشست با اشاره به مشارکت خیران، موسسات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی برای عبور از بحران کرونا گفت: در چهار سال گذشته خیران سلامت ۳۰۰ میلیارد تومان کمک‌های خیرخواهانه داشته اند.

لطفی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال گذشته افزون بر ۷۵ میلیارد تومان به حوزه سلامت استان یزد کمک شد که در توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات این بخش به کار گرفته شد.

وی با توجه به اهمیت حوزه سلامت در زمینه پیشگیری، آموزش و فعالیت‌های دانش بنیان از خیران خواست در این حوزه‌ها نیز سرمایه گذاری کنند.

رئیس سازمان اورژانس استان یزد هم در این نشست از افتتاح ۶ پایگاه اورژانس در مناطق مختلف استان یزد در سالجاری خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در ده بالا، طزرجان، بهاباد، چادر ملو و بفروئیه میبد راه اندازی می‌شوند.

دهقان، تعداد پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و شهری استان یزد را ۶۳ مورد بیان کرد و افزود: ماهانه پنج هزار و ۵۰۰ ماموریت توسط نیرو‌های اورژانس انجام می‌شود که سه هزار و ۵۰۰ مورد آن‌ها مربوط به حوادث ترافیکی و مابقی غیر ترافیکی است.

۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا