مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو در شرکت توانیر ضمن سفر به استان یزد، با تعدادی از نمایندگان سرمایه گذاری نیروگاه‌های مقیاس کوچک در استان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، احسان ذبیح زاده در این دیدار با اشاره به شرایط تولید و مصرف انرژی برق طی دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: این موضوع در پیک تابستان سال‌جاری نیز پیش روی ما قرار دارد که با تلاش‌های انجام شده بخشی از این ناترازی جبران خواهد شد اما بخشی از آن همچنان نیازمند تلاش تمامی بخش‌های صنعت برق کشور است.

وی با بیان اهمیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک در تامین بخشی از بار الکتریکی کشور، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۵۰ مگاوات از تولید برق کشور در ایام پیک سهم این نیروگاه‌ها بوده و امیدواریم در سال جاری تولید بیشتری را از این نیروگاه‌ها شاهد باشیم.

ذبیح‌زاده با اشاره به ضریب تولید حدود ۴۰ درصدی نیروگاه‌ها در سال ۹۸، خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ نیروگاه‌های مقیاس کوچک به میزان ۴۰ درصد ظرفیتشان در زمان پیک بار، تولید داشتند که این میزان در سال ۹۹ به ۶۰ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۶۴ درصد رسید و ضمن نزدیک شدن به ضریب تولید نیروگاه‌های مقیاس بزرگ، عملکرد و تولید مناسبی را رقم زد.

وی همچنین در خصوص پرداخت مطالبات نیروگاه‌های مقیاس کوچک کشور یادآور شد: در سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات این نیروگاه‌ها پرداخت شد که این مقدار پرداخت نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشت و با نظم ایجاد شده در پرداخت مطالبات و عواملی از جمله اسناد خزانه، تهاتر بدهی‌ها، حواله‌های ارزی و برخی ریل‌گذاری‌های دیگر، امتیازات مناسبی به نیروگاه‌ها داده شده و پرداخت مطالبات آن‌ها به نحو بهتری انجام می‌شود.

این مقام مسئول در شرکت توانیر ادامه داد: در منطقه یزد، نیروگاه‌های مقیاس کوچک قابلیت تولید حدود ۱۴۰ مگاوات را دارند که در حال حاضر ۷۰ مگاوات از این میزان تولید می‌شود و انتظار می‌رود با همکاری و تعامل، ضریب تولید نیروگاه‌های منطقه به بیش از 60  درصد افزایش پیدا کند.

در ادامه این نشست، نمایندگان نیروگاه‌های مقیاس کوچک استان یزد، از انتظارات، چالش‌ها و نیاز‌های خود برای افزایش تولید در پیک بار پیش رو، شامل تسویه مطالبات و تعیین نرخ مناسب خرید برق در تابستان و تسهیل در تامین قطعات، سخن گفته و مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت توانیر نیز در خصوص این انتظارات قول مساعد داد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/IMG_0497__1652593952987.JPG

http://yazdfarda.com/media/news_gal/IMG_0509__1652593944761.JPG

http://yazdfarda.com/media/news_gal/IMG_0504__1652593948351.JPG

 

 

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا