در سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایران، از کتاب «عاشقانه‌های شاهنامه» اثر نویسنده و بازیگر تئاتر و سینمای یزدی، در کتابخانه مرکزی یزد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، آیین رونمایی از کتاب «عاشقانه‌های شاهنامه» تألیف‌ امیررضا وزیری، همزمان با روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری یزد؛ غلامرضا محمدی، مشاور فرهنگی استاندار؛ مهدیه‌سادات حسینی مطلق، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری؛ فخرالسادات خامسی، عضو شورای شهر یزد؛ علیرضا نقوی، شهردار ناحیه تاریخی یزد و جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی و با سخنرانی اصغر دادبه، استاد برجسته ادبیات فارسی و شاهنامه‌پژوه در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

دادبه، در این مراسم گفت: شاهنامه مبالغه نیست، بلکه سند هویت ما است و اگر نبود، خیلی از مؤلفه‌های فرهنگ و ادب ما امروز وجود نداشت.

وی افزود: شاهنامه، خواست یک ملت است که یک نفر به نام فردوسی این خواسته را محقق کرده که این اثر شامل تلاش چهارصد ساله بوده که به سرانجام رسیده است.

این نویسنده یزدی بیان کرد: این چهارصد سال دوره انتقال فرهنگ ایران به جهان اسلام بود و در این مدت نیز ما به صورت نظامی و فرهنگی جنگیدیم تا بتوانیم بازیابی هویت ملی را انجام دهیم. شاهنامه هویت ما را برپایه سه ضلع زبان و ادب ملی، تاریخ و اساطیر و حکمت ملی احیا کرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران، بیان کرد: مردمی هستیم که ضرب‌المثل لاکپشت و خرگوش را بلدیم اما خرگوشی عمل می‌کنیم؛ زیرا وقتی احساس خطر می‌کنیم که اقدامی علیه ما انجام شده است، درصورتی که می‌توانیم در طول زمان از این خطرات جلوگیری کنیم.

وی افزود: تلاش برای انتقال مفاهیم و شعر شاهنامه همواره وجود داشته که یکی از این روش‌ها، انتخاب و گزیده کردن این اثر  بوده که توانسته بسیاری از مفاهیم این منظومه بزرگ را به خوبی منتقل کند.

دادبه گفت: رفتاری که در طول سالیان متمادی با ادبیات فارسی شده است، تأسف‌برانگیز بود. درس را تنها به علوم و ریاضی محدود می‌کردند و توجهی به ادبیات نبود و افراد غیرعلاقه‌مند، به رشته ادبیات می‌رفتند که نتیجه آن امروز برخورد در کمال بی‌مهری با ادبیات است. در طبقه‌بندی جهانی، در علومی مانند فیزیک و شیمی عقب نیستیم، بلکه در علوم انسانی عقب‌ماندگی داریم که این امر، ناشی از بی‌توجهی به این حوزه است.

وی با تأکید بر اینکه در روزگار امروز، باید از شیوه‌های جدید هنری برای شناساندن زیبایی‌های ادب فارسی بهره‌برد، تصریح کرد:  بازنویسی ادبیات کهن در حال حاضر باید با استفاده از ظرفیت ادبیات دراماتیک و نمایشی صورت گیرد تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

این نویسنده یزدی گفت: نقشه‌ای که برای نابودی زبان فارسی کشیده‌اند، بسیار خطرناک است. هویت و حاکمیت ما بسته به استمرار فرهنگ و ادب سعدی و فردوسی و نظامی است و این پیشینه باید باشد تا زبان و ادبیات ما بماند.

امیررضا وزیری، هنرمند یزدی عرصه تئاتر و نویسنده کتاب «عاشقانه‌های شاهنامه» نیز در این مراسم گفت: رشته تحصیلی من، عمران است ولی از نوجوانی به شاهنامه علاقه‌مند شدم و در فراغت‌هایی که داشتم، به سراغ آن می‌رفتم و کامل و با دقت این کتاب را می‌خواندم.

وی بیان کرد: در بازخوانی‌های مکرر شاهنامه متوجه شدم، این منظومه به دلیل حماسه‌ای که در دل خود دارد، جهانی شده است ولی داستان‌ها و روایت‌های عاشقانه‌ای هم دارد که می‌شود به طور جدی به آنها پرداخت.

وزیری افزود: نگرانی از نبودن شاهنامه در خانه‌ها باعث شد که به دنبال بازنویسی این اثر ارزشمند بروم و باعث آشتی جوانان و نوجوانان با آن شوم. امیدوارم در آینده شاهد جامعه‌ای باشیم که فردوسی را فراموش نکرده باشند و اشعار زیبای او را خوانند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کابخانه‌های عمومی یزد نیز در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد شاعر بلندآوازه ایران، ابوالقاسم فردوسی، اشعاری از شاهنامه فردوسی را برای حاضران قرائت کرد.

در پایان این مراسم نیز از مجموعه پانزده جلدی کتاب‌های «عاشقانه‌های شاهنامه» اثر ‌امیررضا وزیری با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر یزد رونمایی شد.

 










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا