یزدفردا: رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: نتایج آزمون وکلای این مرکز، برمبنای نمره خام، روز دوشنبه اعلام می‌شود.

به گزارش یزدفردا: حسن عبدلیانپور، در مورد اعلام نتایج آزمون فوق العاده وکالت گفت: بابت تاخیر ایجاد شده در اعلام نتایج از همه داوطلبان پوزش می‌طلبم. با هماهنگی‌های صورت گرفته با دانشگاه آزاد اسلامی نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلا، در روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در سایت azmoon.org منتشر می‌شود.

وی درباره علت تاخیر در اعلام نتایج آزمون فوق العاده وکالت قوه قضائیه گفت: ابتدا با مراجعه به سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به تدارک مقدمات برگزاری آزمون فوق العاده اقدام کردیم که با وصول پاسخ منفی آن سازمان مبنی بر عدم امکان برگزاری آزمون در موعد مقرر به جهت تقارن زمان برگزاری آن با سایر آزمونها، اقدام به انعقاد قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی کردیم. سرانجام آزمون مذکور در ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در ۵۰ حوزه اصلی و ۲۲۴ حوزه فرعی برگزار شد. در رابطه با تأخیر در اعلام نتایج، صرف نظر از تحلیل‌ها و استدال‌های گوناگون موافق و مخالف در خصوص تسری قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار مصوب به آزمون فوق العاده این مرکز، براساس ماده ۵ قانون مذکور، کانون وکلا و مرکز وکلا هر ساله مکلف به برگزاری آزمون وکالت از طریق سازمان سنجش آموزش کشور شده اند و با حذف ظرفیت عددی، نصاب پذیرش در سهمیه آزاد، کسب حداقل هفتاد درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصدِ حائزان بالاترین امتیاز و برای مشمولان بند -چ- ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه نصاب مذکور حداقل شصت درصد تعیین شده است. برخی افراد با اظهار نظر‌های نسنجیده موجب شبهه افکنی در تفسیر قانون مذکور نسبت به معیار پذیرش مبنی بر نمره یا تراز گردیدند و همین موضوع موجب تضارب نظرات کارشناسی در برداشت و تفسیر قانون مذکور و ایجاد ابهام برای مجری برگزاری آزمون در اعلام نتایج شد که نتیجه آن تاخیر در اعلام نتایج آزمون فوق العاده بود.

با بررسی‌های صورت گرفته و کارشناسی انجام شده و بررسی و تبادل نظر و مداقه در مواد ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، با عنایت به نص صریح قانون که نصاب پذیرش در آزمون‌های وکالت و کارشناسی رسمی را کسب حداقل هفتاد درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز در سهمیه آزاد و برای مشمولان بند ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه نصاب مذکور را حداقل شصت درصد تعیین نموده و باتوجه به اصل تفسیر ظاهری و قید واژه نمرات در قانون مذکور، بکارگیری نمره خام برداشت شد. اگرچه قید واژه امتیاز از صراحت متن قانون کاسته است لکن در مفهوم لغوی و فنی این واژه و بکارگیری تراز نمرات سنخیتی وجود ندارد، لذا در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار مقرر شد؛ نتایج آزمون فوق العاده وکالت مرکز و سایر آزمون‌های آتی وکالت و کارشناسی رسمی مرکز، بدون ظرفیت عددی با نصاب شناور و بر اساس میانگین نمره خام با تأثیر ضریب دروس امتحانی برگزار، محاسبه و اعلام نتایج گردد.

رئیس مرکز وکلا گفت: با عنایت به اینکه برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از طریق صدور و قرائت بیانیه در صحن علنی و انتشار آن در رسانه ملی، ابهاماتی را در تفسیر واژه امتیاز به تراز مطرح نمودند و اشاعه این ابهام به اذهان داوطلبان، جامعه حقوقی و افکار عمومی در کشور محتمل خواهد بود، مقرر شد؛ ضمن حفظ حقوق احتمالی کلیه داوطلبان آزمون فوق العاده و آزمون‌های وکالت و کارشناسی رسمی آتی مرکز، مراتب بر اساس اصل ۷۳ قانون اساسی به منظور رفع ابهام و تفسیر قانون مذکور از مجلس استفسار گردد. بدیهی است، در صورتیکه استفساریه مجلس حکایت از تفسیر واژه امتیاز به معنای تراز در قانون مذکور داشته باشد، مرکز ضمن محفوظ نمودن حقوق مکتسبه احتمالی داوطلبان، مجدداً نتایج را بر اساس تراز محاسبه و اعلام خواهد نمود و داوطلبانی که حائز تراز مد نظر در قانون باشند، به عنوان پذیرفته شده جهت طی مراحل مقتضی معرفی خواهند شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا