یزدفردا: مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دستورالعمل بهداشتی اربعین ۱۴۰۱ را با تاکید بر همه گیری کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در مورد آبله میمونی و بیماری های واگیر و منطقه ای منتشر کرد.

به گزارش یزدفردا: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به منظور مراقبت از بیماری‌های واگیر و همچنین در راستای اهداف مراقبت بهداشتی بین‌المللی و وضعیت موجود بروز پاندمی کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در خصوص آبله میمونی در سطح جهان و با در نظر گرفتن بیماری‌های واگیر شایع و بومی در منطقه و در کشور‌های همسایه شامل سل، مالاریا، تیفوئید مقاوم به درمان، اسهال حاد آبکی و خونی از جمله وبا، تب کریمه کنگو، تب دانگ و چیکن گونیا دستورالعمل مراقبت بیماری‌های واگیر در مراسم اربعین سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

در این دستورالعمل اعلام شده که باتوجه به حضور زائران ایرانی و زائرین اتباع خارجی متردد از ایران و همچنین حضور زائرین از سایر کشور‌های جهان در کشور عراق، دستورالعمل مراقبت بیماری‌های واگیر به شرح زیر است:

۱- کلیه زائرین خارجی که از خاک جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کنند، در هنگام ورود به ایران باید مدارک مبنی بر سابقه حداقل دو نوبت واکسیناسیون علیه کرونا که از نوبت دوم آن‌ها حداقل ۱۴ روز گذشته باشد، به پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی ارائه کنند. در صورتی که از نوبت دوم واکسیناسیون کرونا شش ماه گذشته باشد، تزریق یک نوبت یادآور واکسن کرونا توصیه می‌شود.

تبصره یک؛ زائرین در صورت نداشتن مدارک معتبر مبنی بر سابقه واکسیناسیون کرونا باید نتیجه تست PCR منفی از نظر کرونا دارای اعتبار تا ۷۲ ساعت قبل از ورود به ایران ارائه کنند.

تبصره دو؛ در صورت نداشتن مدرک معتبر از نظر سابقه واکسیناسیون کرونا یا نتیجه تست منفی کرونا، از ورود افراد به کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

تبصره سه؛ در صورت اصرار متقاضی مبنی بر ورود به کشور و نداشتن مدارک بر اساس تبصره ۱ در بدو ورود از افراد متقاضی آزمایش PCR با هزینه شخصی به عمل خواهد آمد و تا زمان حاضر شدن جواب آزمایش در ایزوله تعیین شده در مرز قرار خواهند گرفت. در صورت منفی بودن تست کرونا به فرد اجازه ورود داده خواهد شد. در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت.

۲- کلیه زائرین اتباع خارجی ورودی از کشور‌های همسایه افغانستان و پاکستان در هنگام ورود به کشور تحت واکسیناسیون علیه فلج اطفال و سرخک قرار خواهند گرفت.

تبصره یک؛ گروه سنی مشمول واکسیناسیون فلج اطفال تمام گروه‌های سنی و واکسیناسیون سرخک در گروه سنی ۹ ماه تا ۳۰ سال هستند. در صورتیکه مدرک معتبر مبنی بر انجام واکسیناسیون در کشور مبدأ ارائه شود، نیازی به واکسیناسیون تکمیلی در ایران نخواهد بود.

تبصره دو؛ جهت کلیه افراد واکسینه شده کارت واکسیناسیون صادر خواهد شد که در هنگام بازگشت از عراق و همچنین خروج از کشور ایران مجددا مورد کنترل قرار خواهد گرفت و در صورت به همراه نداشتن کارت مذکور، مجددا واکسینه خواهند شد؛ بنابراین حفظ و نگهداری کارت مذکور الزامی است.

۳- در بدو ورود به کشور، کلیه مترددین ورودی تحت مراقبت سندرمیک و آموزش‌های بهداشتی مرتبط قرار خواهند گرفت.

تبصره یک؛ در صورت مشکوک بودن به بیماری واگیر افراد ورودی به کشور، توسط پرسنل پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، پس از بررسی و معاینات لازم و در صورت نیاز تحت نمونه‌برداری آزمایشگاهی قرار خواهند گرفت و در طی این مدت افراد در ایزوله تعیین شده در مرز مستقر خواهند شد.
تبصره دو؛ در صورت مثبت بودن بررسی‌ها و نتایج آزمایشات به عمل آمده از نظر بیماری‌های واگیر در زائر ورودی، از ورود این افراد به کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

۴- کلیه زائرین خروجی از کشور تحت آموزش‌های لازم بهداشتی در راستای عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر از طریق چهره به چهره و سایر روش‌های آموزشی قرار خواهند گرفت.

۵- لازم است در کلیه کاروان‌ها یا گروه‌های جمعیتی زائرین ورودی به کشور علاوه بر مدیر کاروان/گروه، فردی تحت عنوان رابط بهداشتی تعیین شده و در هنگام ورود به کشور مدیر و رابط بهداشتی به پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی معرفی شوند.

تبصره؛ افراد معرفی شده در محل پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی تحت آموزش‌های بهداشتی لازم از جمله نحوه شناسایی و بروز علائم مشکوک به بیماری واگیر، نحوه گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی، پیام‌های بهداشتی قرار خواهند گرفت.

۶- کلیه مراحل فوق از جمله مراقبت سندرمیک در بین زائرین ورودی به کشور (پس از اتمام مراسم اربعین و ورود مجدد زائرین از عراق به ایران) به مرحله اجرا در خواهد آمد.

۷- علائم و نشانه‌های بیماری‌های واگیر عمده که باید مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله به مسئولین بهداشتی در پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی، مرکز بهداشت/دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در طول مسیر تردد زائرین در ایران، گزارش شود شامل موارد ذیل است:

– تب و راش جلدی
– تب و خونریزی
– تب و سرفه
– تب و تنگی نفس
– تهوع و استفراغ، شکم درد یا دل پیچه
– اسهال حاد خونی یا غیر خونی
– زردی حاد
– بدحالی شدید
– مرگ ناگهانی و غیر منتظره
– در صورت مشکوک بودن/ تایید وجود بیماری در زائر ورودی، کلیه افراد در معرض تماس نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در صورت نیاز نمونه‌گیری‌های لازم قرار خواهند گرفت و در طی این مدت و تا زمان حاضر شدن جواب آزمایشات در ایزولاسیون و یا قرنطینه قرار می‌گیرند و تردد آن‌ها در طی این مدت ممنوع است.

۹- در صورتی که زائرین با خودرو شخصی یا اتوبوس از کشور خود وارد ایران می‌شوند، لازم است در هنگام ورود به کشور، وسایل آن‌ها تحت عملیات گندزدایی بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت بهداشتی پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی قرار گیرد.

۱۰- لازم است داده‌های مراقبت بهداشتی مرزی در سامانه‌های الکترونیک مربوطه ثبت شود.

۱۱- ضروری است در انتهای مراسم اربعین و عملیات مراقبتی، گزارش کامل فعالیت‌ها و اقدامات بر اساس پروتکل‌های ابلاغی قبلی در زمینه ارائه گزارش، به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر منعکس شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا