یزدفردا: گزارشی تازه می‌گوید تراشه A۱۸ بایونیک احتمالا با لیتوگرافی ۲ نانومتری ساخته می‌شود و روی آیفون ۱۷ اولترا عرضه خواهد شد.

به گزارش یزدفردا: یک رسانه مطرح تایوانی می‌گوید اپل آرام آرام در حال جایگزین کردن دستگاه‌های آزمایش تراشه خود در کارخانه‌های TSMC است تا برای تولید چیپست‌های ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۵ آماده شود. این چیپست‌ها احتمالا روی آیفون ۱۷ اولترا به کار گرفته خواهند شد.

اپل سال آینده برای چیپست A۱۷ بایونیک به سراغ فرآیند تولید ۳ نانومتری می‌رود و در سال ۲۰۲۴ هم از همین فناوری تولید استفاده خواهد کرد. در نتیجه، سری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ تراشه‌های ۳ نانومتری خواهند داشت. اما پردازنده A۱۸ بایونیک با لیتوگرافی ۲ نانومتری ساخته می‌شود. این چیپست احتمالا روی دستگاهی به نام آیفون ۱۷ اولترا عرضه می‌شود. خبرنگار بلومبرگ چندی قبل گفته بود که این برند جدید یعنی اولترا احتمالا از سال آینده معرفی خواهد شد.

در شرایطی که سامسونگ همین حالا تولید تراشه‌های ۳ نانومتری با فناوری GAAFET را آغاز کرده، TSMC برای این کار از روش FinFET استفاده خواهد کرد. این شرکت تایوانی صرفا در نظر دارد که برای لیتوگرافی ۲ نانومتری به سراغ روش GAAFET برود. بنابراین به اپل اطلاع داده شده که برای آزمایش این تراشه‌ها آماده شود تا از بابت فناوری جدید آن‌ها غافل‌گیر نشود.

تراشه آیفون ۱۷ اولترا با دستگاه‌های جدید آزمایش می‌شود

اپل سالانه از حداکثر ۱۲۵۰ دستگاه برای آزمایش تراشه‌ها استفاده می‌کند و شرکت آمریکایی Teradyne اعلام آمادگی کرده تا تجهیزات جدید را در اختیار کوپرتینویی‌ها قرار دهد. گفته شده که دستگاه‌های قدیمی اپل به سایر شرکت‌های آزمایش‌کننده تراشه فروخته خواهد شد.

اپل در سری آیفون ۱۴ شیوه استفاده از تراشه‌ها را تغییر داد و چیپست جدید خود را فقط در مدل‌های پرو عرضه کرد. حالا مدل‌های استاندارد و پلاس از همان تراشه ۵ نانومتری A۱۵ استفاده می‌کنند و مدل‌های پرو و پرو مکس به A۱۶ بایونیک ۴ نانومتری مجهز شده‌اند.

«مینگ-چی کو»، تحلیلگر سرشناس امور اپل می‌گوید این شرکت در سری آیفون ۱۵ هم این تمایزگذاری میان مدل‌ها را ادامه می‌دهد تا میانگین قیمت فروش محصولات خود را افزایش دهد. به نظر می‌رسد که این استراتژی تا این‌جا جواب داده، چون مدل‌های پرو با تقاضای بیشتری نسبت به مدل‌های استاندارد روبرو شده‌اند. با این حال، باید منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط تا سال ۲۰۲۵ به شکلی پیش خواهد رفت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا