یزدفردا: رئیس اداره بهزیستی میبد: برخی مصوبات مجلس در خصوص نابینایان ضمانت اجرایی نداشته و مشکلاتی برای این قشر به وجود آورده است.

به گزارش یزدفرداسید محسن فلاح در همایشی که به مناسبت روز نابینایان در سالن طوبی میبد برگزار شد، گفت: عصای سفید نماد نابینایان است و افراد به ویژه نابینایان مطلق باید در رفت و آمد‌های خود از عصا استفاده کنند تا مورد توجه قرارگ رفته و از تصادفات و حوادث کاسته شود.

وی درباره مشکلات این قشر اظهار داشت: رسانه‌های فضای مجازی و نرم افزار‌های همچون شاد و ایتا قابل دسترسی برای نابینایان نبوده و باید برای استفاده نابینایان به روزرسانی شوند.

فلاح با اشاره به لایحه مصوب مجلس در خصوص مستمری‌های معلولان و نابینایان تصریح کرد: بر اساس این لایحه قرار بود در دولت قبل مستمری بگیری معلولین و نابینایان به میزان پایه حقوق کارگری باشد که متاسفانه این قانون هنوز لازم الاجرا نشده و افراد بیکار ۴۵۰ هزار تومان مستمری می‌گیرند.

وی با اظهار تاسف از نامناسب بودن معابر برای تردد معلولین و نابینایان درسطح شهر افزود: انتظار داریم بانک‌ها هم کارت خوان‌های خود را به سیستم گویا متصل کنند تا نابینایان بتوانند از این خدمات بانکی برخوردار باشند.

رئیس بهزیستی میبد ادامه داد: در قانون لایحه حمایت از معلولان مقرر شده که بلیط قطار و هواپیما با تعرفه نصف قیمت برای معلولان و نابینایان محاسبه شود، اما این قانون نیز همچنان اجرایی نشده است.

فلاح تأکید کرد که قانون بازنشستگی ۲۰ ساله نابینایان نیز تاکنون ضمانت اجرایی نداشته و تامین اجتماعی اعلام کرده که افراد باید مابه تفاوت آن را پرداخت کند.

گفتنی است ۴۱۸ نابینا و کم بینای تحت پوشش جامعه نابینایان و کم بینایان در میبد حضور دارند که از این تعداد ۱۰ نفر از خواهران دوره کاربافی و ۱۰ نفر از آقایان هم دوره زیلو بافی را با موفقیت پشت سرگذشته و در این دو صنایع دستی میبد فعالیت دارند.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا