یزدفردا: یک کارشناس گیاه پزشکی، گفت: علف چشمه گیاهی مفید برای افراد دیابتی و کسانی‌که مشکل کلیوی دارند.

به گزارش یزدفردا: شیما احمدی‌نیا، اظهار کرد: کشلک گیاهی پایا و آبزی است اکه معمولاً در چشمه‌ها و مجاری آب باریک و گاهی در باتلاق‌ها می‌روید.

وی ادامه داد: برای پرورش این گیاه باید کرته‌ای کمی گود به طول ۴۰ تا ۵۰ متر و عرض ۳ تا ۴ متر آماده کرده و گیاهرا در آن کاشت، این نکته را نیز باید در نظر داشت که برای رشد بهتر گیاه باید آب روان در این کرته جاری باشد.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که از نظر ترکیبات شیمیایی وجود گلوکوزید و اسانس روغنی، مواد معدنی آهن، ید، کلسیم و ویتامین‌ها در این گیاه یافت شده است، عنوان کرد: بنابراین از نظر ویتامین C کلسیم قوی‌تر از تره تیزک و در ردیف سبزیجات غنی از ویتامین C و کلسیم قرار دارد ضمن اینکه مقدار آهن آن نیز قابل توجه است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی، تصریح کرد: این گیاه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کلشک گرم و خشک است و مصرف آن گرم کننده بدن و اشتهاآور است و نفخ و باد را تحلیل کرده و خونریزی هر عضو را متوقف می‌کند.

وی بیان کرد: این گیاه مدر بول و حیض است و ترشح ادرار را زیاد می‌کند و قاعده آور است و برای خرد کردن سنگ کلیه خیلی مؤثر است.

احمدی‌نیا با بیان این‌که اگر تازه یا پخته کلشک خورده شود برای تحلیل نفخ و بادهای غلیظ معده و روده‌ها و باز کردن گفتگی‌ها و انسداد و گرم کردن معده و کمک به هضم غذا و خرد کردن سنگ کلیه و ازدیاد ادرار و سرخ کردن رنگ رخسار و کاهش درد پهلو و کاهش دردهای طحال و دل‌پیچه و زخم روده مفید است

این کارشناس گیاه پزشکی با اشاره به این‌که نام دیگر گیاه کلشک علف چشمه است، عنوان کرد: این گیاه تب بر و ضد کرم بوده و در بیماری قند تأثیر مثبت و شفابخش دارد، خلط آور بوده و در بیماری‌های مزمن ریه و برونشیت‌های مزمن و بیماری‌های مجاری ادرار و استقسا مفید است.

وی ادامه داد: در موارد روماتیسم و نقرس نتایج شفابخشی دارد، مقدار قند را در ادرار مبتلایان به دیابت کاهش کاهش می‌دهد.

احمدی‌نیا بیان کرد: کلشک اگر به صورت خام و تازه مصرف شود حداکثر خواص آن منعکس می‌شود.

این کارشناس گیاه پزشکی، عنوان کرد: کلشک حتی الامکان اگر به صورت خام و تازه مصرف شود حد اکثر خواص آن منعکس می‌شود.

وی در رابطه با مضرات این گیاه، عنوان کرد: به دلیل ترکیبات گوگردی که کلشک دارد مصرف آن در برخی اشخاص تشنج‌های دردناک مثانه و در برخی از موارد عدم دفع ادرار را ایحاد می‌کند.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که اگر عصاره گیاه کلشک مصرف می‌شود مقدار خوراک آن در حدود ۱۰۰ گرم در روز است که بهتر است با شیر یا جوشانده‌های سردشده مخلوط سپس خورده شود، بیان کرد: مواظب باشید این گیاه را در ظروف در بسته آماده کنید که اسانس آن خارج نشود، این نکته را نیز باید دانست که دم کرده این گیاه اثر کمتری نسبت به شکل‌های سرد آن دارد، زیرا در اثر حرارت مقداری از مواد عامل آن از دست می‌رود، ولی در هر صورت باید توجه شود که در شکل سرد آن چون گیاه در آب غوطه‌ور است ساید آلودگی‌هایی داشته باشد که ممکن است باعث عوارض وناراحتی‌هایی بنابراین باید سبزی خام آن ضدعفونی و از عدم آلوگی آن اطمینان حاصل شود و یا به ناچار از دم کرده آن استفاده شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا