مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از اجرای طرح رایگان سند دار کردن اراضی کشاورزی روستائی در شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: از مجموع اراضی کشاورزی این شهرستان، تنها ۳ درصد مستندسازی شده و دارای سند مالکیت کاداستری می باشد.
مهدی اقبال در نشست قرارگاه حدنگاری شهید سردار سلیمانی شهرستان بهاباد از اجرای طرح رایگان سند دار کردن اراضی کشاورزی روستائی در شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: از مجموع اراضی کشاورزی این شهرستان،  تنها ۳ درصد مستندسازی شده و دارای سند مالکیت کاداستری می باشد.
 
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد اظهار داشت: هویت سازی و مستندسازی و اجرای کامل قانون کاداستر بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم توسعه جزو وظایف قانونی دستگاه‌هاست و باید با جدیت دنبال شود.
 
وی خواستار مستندسازی مالکیت اراضی کشاورزی، مدارس هبه‌ای و اراضی و املاک حوزه آموزش و پرورش و همچنین موقوفات شد و گفت: بی‌توجهی به این مهم می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.
 
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد با بیان اینکه سنددار کردن خانه‌های روستایی و کاداستر اراضی و املاک روستایی وکشاورزی، تثبیت مالکیت روستاییان است ، افزود: این امر مهم سبب می‌شود روستاییان اطمینان کافی از مالکیت خود بر واحد‌های مسکونی و ملک تحت تملک داشته باشند.
 
عضو شورای قضایی استان یزد خاطرنشان کرد: در استان نیز قرارگاه حدنگاری به ریاست استاندار و رئیس کل دادگستری و در شهرستان ها با مدیریت فرماندار و رئیس دادگستری و همچنین عضویت دستگاه‌های مرتبط و متولی زمین و املاک تشکیل شده تا در خصوص اجرای کامل قانون کاداستر بویژه در بخش کشاورزی همکاری جدی داشته باشند.
 
اقبال درباره وضعیت فعلی اسناد مالکیت کاداستری شهرستان بهاباد گفت: در حال از ۶۶۲۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغی شهرستان کلا ۲۵۲ هکتار و تنها ۳ درصد سنددار شده و ۳۶۱ ملک موقوفه و ۱۰۰ قطعه از اراضی و املاک آموزش و پرورش بدون است ضمن آنکه حدود ۲ هزار سند دفترچه‌ای قدیمی در روستاها داریم.
 
وی ، حضور بخشداران ، دهیاران و شوراها را برای اعتمادسازی و اطلاع رسانی در راستای اجرای قانون کاداستر خواستار شد و تصریح کرد: در آینده ، قانون اعتباربخشی اسناد رسمی و حذف قولنامه های عادی به تصویب می رسد و برای استان‌هایی همچون یزد که بیشتر معاملات از طریق اسناد عادی انجام می شود مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
 
این مسئول با بیان اینکه مشکلات ثبتی شهرستان بهاباد زیاد است افزود: برای حل این مشکلات، باید فراتر از تکالیف تعیین شده و اهداف پیش بینی شده گام برداشته و از فرصت قانون تعیین ساماندهی  برای صدور اسناد کاداستری شهرهای زیر ۲۵هزار نفر با توجه به تقاضامحور بودن کاداستر اراضی کشاورزی استفاده کنیم.
 
اقبال با اشاره به لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اتمام کاداستر در بهاباد خاطرنشان کرد: برای  کاهش هزینه ها و ترغیب مردم جهت دریافت سند مالکیت کاداستری و تعویض اسناد دفترچه‌ای، استفاده از قانون ساماندهی در روستاها و شهرهای زیر 25هزار نفر راهگشاست؛ ضمن آنکه راه و شهرسازی در اجرای قانون نهضت ملی تولید مسکن ،  در مرحله اول ، نیازمند هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه‌ها بویژه راه و شهرسازی، اوقاف، آموزش و پرورش و بنیاد مسکن هستیم .
 
مدیرکل ثبت اسناد استان نیز از احداث ساختمان جدید اداره ثبت اسناد واملاک بهاباد خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا در صورت تامین اعتبار و جانمایی مناسب ، کلنگ احداث ساختمان ثبت اسناد بهاباد بزودی به زمین زده شود.
 
وی در عین حال با تقدیر از همکاری های جهاد کشاورزی و امور اراضی، اوقاف و امور خیریه و بنیاد مسکن استان بر لزوم تبلیغ و اطلاع رسانی در تریبون های نمازجمعه و توسط بخشداران ، دهیاران و شوراها برای ترغیب مردم جهت تشکیل پرونده صدور اسناد کاداستری و تعویض اسناد دفترچه‌ای تأکید کرد.
 
فرماندار بهاباد هم در این جلسه با بیان لزوم تعویض و صدور اسناد مالکیت کاداستری دستگاهها و سازمان‌های دولتی شهرستان به عنوان نخستین گام در اجرای مصوبات قرارگاه حدنگاری گفت : برگزاری مستمر جلسات قرارگاه حدنگاری شهرستان ، ایجاد دفتر حدنگاری در شهرستان برای اجرای کاداستر کشاورزی و روستایی و تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای به کاداستری باید مورد توجه جدی قرار گیرد و جلسات هم نتیجه عملی داشته باشد.
 
تیموری، همچنین حضور جدی شهرداری و دستگاه‌های دولتی در راستای اطلاع رسانی شهری و ترغیب مردم به دریافت اسناد مالکیت کاداستری و تعویض اسناد دفترچه‌ای را خواستار شد.
 
انتهای پیام/

 

 









  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا