معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تاکید بر نیاز به تحول جدی در نظام اداری کشور، گفت: نظام اداری به عنوان پیشران توسعه شناخته می‌شود و هر ایراد و اشکال در این نظام می‌تواند امر توسعه را با چالش‌های جدی مواجه کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان، جعفر رحمانی شمسی در چهارمین نشست آموزشی برنامه تحولی یزد نوین که عصر روز گذشته با محوریت تببین حوزه سرمایه انسانی این برنامه در حضور معاونان توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و روسای امور اداری دستگاه‌های اجرایی استان در محل سالن اندیشه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد برگزار شد، هدف از برگزاری این سلسله نشست‌های آموزشی را در راستای اجرای برنامه‌های تحولی استان مبتنی بر اسناد ملی و استانی آمایش سرزمین و تشکیل مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت و ضرورت همکاری همگانی در اجرای برنامه تحولی یزد نوین عنوان کرد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه برخی مباحث در برنامه تحولی یزد نوین عام بوده و شامل همه ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در استان می‌شود، اظهار داشت: محور سرمایه انسانی و محور دانش‌بنیان یکی از این مباحث عام در برنامه تحولی یزد نوین است.

جعفر رحمانی شمسی به وجود مشکلات حوزه سرمایه انسانی به عنوان یکی از موانع پیشران توسعه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم مسیر توسعه را طی کنیم ابتدا باید انسان‌های توسعه‌گرا داشته باشیم.

وی افزود: این انسان‌ها به عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه در هرجایگاه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قرار بگیرند، توسعه را رقم خواهند زد.

به گفته رحمانی، حتی کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی هم در این زمینه مهم هستند چرا که باید دید آیا کودکان را خلاق، نظم‌پذیر، دارای روحیه کاری، تفکر انتقادی و روحیه همدلی تربیت می‌کنند یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه باید نظام اداری برای حرکت به سمت توسعه متحول شود، اظهار داشت: دوره‌هایی برای مدیران و معاونان ادارات در خصوص مفاهیم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و همچنین در حوزه دانش‌بنیان با هدف فراگیری الزامات تحول در نظام اداری و مفاهیم پایه فناوری و دانش بنیانی برگزار خواهد شد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، افزود: به زودی رویدادهای مرتبط با توانمندسازی مدیران و تورهای آموزشی از سوی پارک علم و فناوری استان برای این مهم شکل خواهد گرفت.

رحمانی شمسی با انتقاد از نظام اداری بروکراتیک، گفت: در نظام اداری هدر رفت سرمایه و نیروی انسانی وجود دارد در حالی که نظام اداری پیشران توسعه است و توسعه بدون این تحولات به سوی بن بست خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه نسل جدید تفاوت زیادی با نسل‌های قبل دارد، اذعان داشت: سرعت در انجام کارها برای نسل جدید مهم است حتی در آینده هوش مصنوعی جای انسان را خواهد گرفت، لذا دولت الکترونیک باید در نظام اداری به بهترین شکل پیاده‌سازی شود.

رحمانی شمسی اهداف محور سرمایه انسانی در یزد نوین را ارتقای سرمایه انسانی و ارتقای زیرساخت‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی نخبه در استان معرفی کرد و افزود: ایجاد برنامه آکادمی مدیریت یکی از فعالیت‌های شروع شده برای این اهداف است تا مفاهیم مدیریتی و حکمرانی در جامعه اشاعه پیدا کند.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد همچنین به ارزیابی شایستگی‌های عمومی در انتخاب و جذب، نگهداشت و ارتقای سرمایه انسانی و راه‌اندازی کانون ارزيابي مدیران در این سازمان اشاره کرد.

رحمانی در ادامه به رویدادهای توانمندسازی برای افزایش بهره‌وری و اصلاح فرایندها، اشاره کرد و خبرداد: برای اجرای این رويداد همراه با انتقال تجربه و آموزش در کارگاه‌های آموزشی تخصصی درحال برنامه‌ریزی هستیم.

وی با بیان اینکه، هدف رویدادهای توانمندسازی اصلاح فرآیند است، از معاونان و کارشناسان توسعه مدیریت و منابع ادارات استان خواست تا فرایندهایی که شکایت بیشتری از سوی مردم داشته اما سالها ادامه‌دار بوده است احصا شده و همچنین نظرات و تجربیات خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویدادها بیان کنند.

رحمانی بیان داشت: برای تحولات نیروی انسانی باید حتی روش اداره کردن جلسات نیز متحول شود به طوری که مدیریت منابع انسانی در هر اداره وظیفه دارد فضای سازمان را به سمت انتقاد و ارایه پیشنهاد موثر و سازنده پیش ببرد.

وی در پایان برای رشد و ارتقای نیروی انسانی برگزاری جلسات کتابخوانی در ادارات را پیشنهاد کرد و افزود: این جلسات به مرور زمان باعث ارتقای سرمایه انسانی سازمان، افزایش مهارت‌های نرم مانند همدلی، تفکر انتقادی، مهارت‌های حل مساله و حتی ارتقای کیفیت سطح زندگی آنان خواهد شد.

ماهیت و عملکرد کانون‌های ارزیابی تخصصی شایستگی، ارتقای سلامت جسمی و روحی کارکنان، لزوم فراگیری مهارت‌های نرم، راه‌اندازی شتابدهنده تلنت و نهادهای مکمل آموزشی از جمله مدارس اشتغال و نهادهای آموزشی جوار صنعتی و ایجاد مدارس حکمرانی و آکادمی مدیریت از دیگر محور‌های آموزشی این نشست بود که جعفر رحمانی شمسی به تشریح و ارایه آن پرداخت.

در پایان، حاضرین در این نشست نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا