یزدفردا: دانشمندان روشی را ابداع کردند که با کمک آن می توان اجسام را بدون دخالت دست و تنها با کمک امواج صوتی جابجا کرد.

به گزارش یزدفردا: روش جدید دانشمندان در آینده می تواند به افراد کمک کند تا بدون نیاز به دست اقلام خود را جابجا کنند. محققان دانشگاه مینه‌سوتا این روش جدید را ابداع کرده‌اند. به گفته آنها توسعه بیشتر این روش می‌تواند موجب کاربرد آن در صنایع مختلف مانند رباتیک و صنایع تولیدی شود.

پیش از این مطالعات مختلفی در مورد جابجایی اجسام از طریق امواج نور و صدا انجام شده بود. البته باید اجسام برای این کار از طول موج صوت یا نور کوچکتر باشند. اما در روش جدید قادر به حرکت اجسام بزرگتر نیز خواهیم بود. اساس کار این روش نیز فیزیک فراماده است. فیزیک فرا مواد تعامل با امواج نور و صدا را ایجاد میکند. در صورت وجود یک الگوی فرا ماده روی سطح یک شی می توان بدون تماس با آن از صدا برای حرکت دادن آن استفاده کرد.

اوگنجن ایلیچ، محقق ارشد این مطالعه و نویسنده این مقاله می گوید: توانایی حرکت اجسام از طریق امواج نور و صدا پیش از این کشف شده بود. اما پژوهش ما ساخت سطح آن به صورت یک فراسطح است. بدین ترتیب امکان حرکت اجسام بزرگتر نیز از طریق این امواج به وجود می آید. با قرار دادن این الگوهای کوچک روی سطح اجسام امکان انعکاس صدا در جهت دلخواه ایجاد میشود. بدین ترتیب می توان نیروی صوتی اعمال شده بر آن جسم را برای حرکت کنترل کرد.

این گروه از محققان قصد دارند روش ابداعی خود را در فرکانس‌های بالاتر نیز امتحان کنند و بدین ترتیب مواد و اشیا با اندازه های مختلف را جابجا کنند. این روش می تواند در علوم و مهندسی به ویژه در رباتیک مورد استفاده قرار بگیرد. چرا که در این روش به راحتی می توان بدون تماس فیزیکی اجسام را حرکت داد و این حرکت را نیز از طریق الگوهای سطح جسم برنامه ریزی کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا