یزدفردا: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد: ۷ اثر یزد در فهرست میراث آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش یزدفردا: احمد آخوندی گفت: هفت اثر ناملموس یزد شامل پوش دوزی یزد، مراسم حنابندان روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در میبد، مراسم حیدری فهرج، مراسم سیزده محرم در مسجد ملااسماعیل یزد، بازی نمایشی بهرسربازی روستای ترکان، مهارت دوخت دولو هشتی بهاباد و مهارت دوخت هزاره دوزی ابرکوه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی تأکید کرد که یزد یکی از استان‌های تاریخی ایران است که تعداد زیادی از آیین‌ها و رسوم و رشته‌ها و فنون و غذا‌های باارزش را در خود جای داده است.

ادامه داد: آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیرمذهبی که در گذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می‌شوند.

آخوندی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام می‌شود و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین‌الملل فراهم خواهد شد.

گفتنی است ثبت میراث ناملموس از سال ۱۳۸۷ در میراث‌فرهنگی کشور آغاز شده و اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا